יום רביעי, 4 ביוני 2014

Off the Radar - חלק א'



אז שלום לכם יקיריי, כאן נסטיה. אומנם זה לא נראה ככה, אבל מסתבר שגם אני גם כתבת פה. אני פשוט לא כותבת הרבה. או בכלל. עד עכשיו.
בכל מקרה, אתחיל שוב. אני נסטיה, 21, רואה אנימה בערך מכיתה ו' (עצוב, אה?), ובמהלך התקופה הזו צפיתי בלא מעט סדרות ובדיוק בגלל זה חשבתי על לעשות את הפוסט הזה - Off the Radar.
מהשם חלקכם יוכלו להבין שהפוסט הזה מדבר דווקא על אנימות טובות ומיוחדות שלא קיבלו את מקומן באור הזרקורים למרות שהוא ללא ספק (לדעתי, לפחות) מגיע להן.
אז אספתי בשבילכם 10 אנימות מהליסט שלי שאותן אני אציג כאן, 5 בכל פעם. האנימות מסודרות לפי סדר יציאה. תהנו? :)





Haibane Renmei

מס' פרקים: 13
תאריך יציאה: 10.10.2002
סטודיו:  Radix, Studio Tulip
ז'אנר: מסתורין, דרמה, פנטזיה, חלק מהחיים

ראקה נולדת ב"בית הישן" (Old Home) מגולם ענק. בבית הישן היא מבורכת לשלום על ידי קבוצת בנות שעל גביהן כנפיים לבנות וקטנות ולראשן הילה זהובה. עד מהרה, גם כנפיים של ראקה מתחילות לגדול והיא מתחילה לעבוד בעיר הקרובה, גריה (Grie). במהלך חייה במקום החדש, ראקה מגלה כי כל העולם בו היא חיה מוקף בחומה ענקית שרק ל"טוגה" (Toga) המסתוריים יש את הרשות לחצות.

האיבנה רנמיי מציגה לנו עולם חדש ומסתורי ומתרכזת בחבורת בנות בכילאים שונים. הסדרה מציגה שאלות רבות בקשר לעולם המיוחד שהיא בונה, וכל דמות מוצגת באופי הייחודי לה. האנימציה והויזואלים של הסדרה מושקעים יחסית לשנה בה היא יצאה.
הצגת העולם של האנימה היא איטית, רגועה ונעימה ומביאה תחושה של אנימת חלק מהחיים עם אספקט פנטזיה. אבל כבר מהפקים הראשונים אפשר להרגיש שמשהו לא כשורה מתחת לפני השטח, ולקראת סוף הסדרה אספקט הדרמה והמסתורין מתעצמים. זוהי אחת מאנימות חלק מהחיים ה"אפלות" מהרגיל שכמעט ולא רואים, ולפי דעתי זה מה שמייחד אותה כל כך.



Mahou Tsukai ni Taisetsu na Koto
מס' פרקים: 12
תאריך יציאה: 10.01.2003
סטודיו: J.C.Staff
ז'אנר: דרמה, פנטזיה, חלק מהחיים

יומה קיקוצ'י יכולה להשתמש בקסמים, ובשל כך היא הולכת לטוקיו בכדי להיות שוליית קוסם מקצועי - מאסאמי אויאמאדה. בטוקיו, יומה לומדת על קסם, עזרה לאנשים ודברים רבים נוספים בדרכה להפוך לקוסמת.

אם אמרתי שהאנימה הקודמת היא רגועה, אז האנימה הזאת רגועה יותר על אחת כמה וכמה. גם כאן יש לנו חלק מהחיים רגוע עם אלמנט פנטזיה, אך שתי האנימות שונות לחלוטין. הסדרה מציגה עולם דומה מאוד לשלנו אך עם שינוי קטן - הגיבורה הראשית היא קוסמת מתלמדת. אבל שלא כמו בהארי פוטר, האווירה והעלילה שונים לחלוטין. הרבה עלולים למצוא את הסדרה הזאת משעממת, אבל אני ראיתי אותה דווקא כמאוד קלילה ונעימה. הרעיון עצמו אומנם לא כל כך מקורי, אבל לדעתי האנימה הזאת מאוד מרעננת. האווירה בעולם הלא כל כך יידי הזה היא בדיוק ההפך מקודרת - היא מציגה אנשים נחמדים, מעשים טובים ועזרה לזולת. מסוג הסדרות שמסוגלות להעלות חיוך במהלך הפרק.

לאנימה יצא ספינאוף (שאותו פחות אהבתי) המתרחש באותו עולם אך מספר על דמויות אחרותMahou Tsukai ni Taisetsu na Koto: Natsu no Sora




Soukyuu no Fafner: Dead Aggressor

מס' פרקים: 25
תאריך יציאה: 05.07.2004
סטודיו: Xebec
ז'אנר: דרמה, מכה, מד"ב



טאטסומיאג'ימה הוא האי המרכזי של קבוצת איים ביפן. לא הרבה קורה באי, וכל תושביו ממשיכים בחיי היומיום שלהם בידיעה שאלה ככל הנראה לא ישתנו לעולם. או כך חשבו. עתידה של האנושות מונח על הכף, וטאטסומיאג'ימה הינה קו ההגנה האחרון מול אויב עוין ולא ניתן להבנה או תקשורת. במרכזו של הכל נמצא רובוט הנלחם למען המשך קיומה של האנושות, פאפנר.


במעבר חד מחלק מהחיים רגוע ומעודד, הגענו למכה. התקציר של הסדרה הוא ללא ספק אחד הנושאים היותר לעוסים מבין סדרות המכה, אך שלא תטעו. מדובר בסדרה עם ביצוע מעולה ותפניות עלילתיות לא צפויות כלל שכמו הרבה סדרות אחרות, גם פה ניכרת השפעה לא קטנה מאוונגליון. האנימה הזו משקיעה בדמויות אותן היא מציגה, ההתמודדות שלהן עם האירועים והתפחותן במהלך העלילה.  הסיפור מועבר בצורה יוצאת מן הכלל, ובאופן כללי בצורה די שונה מאנימות המכה כיום כאשר האווירה קודרת כמעט לאורך כל הסדרה. מומלץ לכל חובבי המכה.

לאנימה יש סרט המספר על אירועים שקדמו לסדרה (Soukyuu no Fafner: Right of Left), סרט המשך (Soukyuu no Fafner: Dead Aggressor - Heaven and Earth) ובמהלך 2015 מתוכננת עונת המשך (Soukyuu no Fafner: Dead Aggressor - Exodus).


Karas

מס' פרקים: 6 (OVA)
תאריך יציאה: 25.03.2005
סטודיו: Tatsunoko ProductionsShowgate
ז'אנר: אקשן, פנטזיה, מד"ב

מיזוג עולם בני האדם ועולם השדים הוביל למצב בו בני האדם ממשיכים להלך ברחובות ללא ידיעה שבניהם מהלכים גם השדים, מוסתרים מעין בלתי מזוינת.

יורינה ומשרתה, קאראס, כבר זמן מה משמרים את האיזון שבין שני העולמות ומונעים מהשדים להפריע לחיי בני האנוש. בשל כך, בני האנוש שכחו מזמן את קיומם של השדים ואת החיים בצל הפחד מהם.
קאראס זקן, העונה לשם אקו, נוטש את החוקים שפעל על פיהם במשך שנים כה רבות, ובצורתו האנושית יוצר צבא של מיקורה - שדים מכניים, מוכנים להתקפה על המין האנושי.
זהו תפקידו של הקאראס הבא, אוטוהא, לשחזר את האיזון שבין שני המינים.

הדבר הבולט ביותר בקאראס הוא ללא ספק הויזואלים של הסדרה. בין אם מדובר באנימציה, בציור, באקשן או בעיצוב דמויות. אני חושבת שפה לראשונה גם ראיתי שימוש מעולה בצורה מרשימה ב-CG. אני חושבת שאפילו בזמננו מעטים הכותרים שמסוגלים להגיע לרמת ההשקעה באנימציה של הסדרה הזאת.
באופן כללי, הסדרה כולה הולכת באווירה מסתורית ואפלה וסובבת סביב מספר סיפורים שבמרכזם מספר דמויות לא קטן שבסופו של דבר מובילים לקליימקס הגדול. האנימה מנסה להתעמק בסיפורה של כל אחת ואחת מהדמויות, אז זה מרגיש כאילו ניסו להכניס יותר מידי ל-6 פרקים בלבד.
בסופו של דבר מדובר באובה מעניינת למדי הדורשת ריכוז מהצופה כי כל פרט חשוב וכל הסבר רלוונטי. 


Ray The Animation

מס' פרקים: 13
תאריך יציאה: 05.04.2006
סטודיו: Oriental Light and Magic
ז'אנר: דרמה, רומנטיקה, מד"ב

אם יש לך מספיק כסף, תוכל לקנות הכל. אז למה לחכות בתור לתרומת איברים?
ריי גודלה בדיוק למטרה זו - בכדי "לתרום" את איבריה לכל המרבה במחיר. כך היא איבדה את עיניה, והייתה נישארת עיוורת אילולא המנתח הנודע בלאק ג'ק לא היה מעניק לה את עיניים חדשות.
עכשיו, 10 שנים לאחר מכן, היא גדלה להיות מנתחת בעצמה שתודות לעיניה המכאניות, נודעת כאחת המסוגלת לבצע את הניתוחים המסובכים ביותר שאיש לא יכול לבצע.
אך בנוסך לכך, מטרתה האמיתית של ריי היא למצוא את שאר הילדים שגדלו איתה ולמצוא את האנשים אשר גזלו ממנה את עיניה.

כמו שניתן להבין מהתקציר, מדובר באנימת ספינאוף לבלאק ג'ק. אך שלא תטעו, הוא לא מופיע בסדרה כלל (אולי פעמיים) ולא רלוונטי לעלילה. גם אווירתה של הסדרה שונה לחלוטין מבלאק ג'ק (כולם?). מדובר בסדרה רפואית מקורית למדי. סגנון הסדרה מזכיר תחילה סדרות כגון Mushishi או Natsume בשל התקריות והסיפורים הייחודיים שניתן למצוא בפרקים, אך בשונה מהן לסדרה גם קו עלילה ראשי - מציאת הילדים האחרים.
מצאתי את הסדרה הזאת למעניינת, מרעננת וייחודית יחסית. היא משלבת הומור, דרמה ורומנטיקה בצורה מאוד אלגנטית ולא מחניקה ויודעת להרצין כשנדרש. כמו כן, מופיעים בה לא מעט סיפורים צדדיים מקוריים למדי המבוצעים בצורה מעולה. בנוסף, ריי, הגיבורה הראשית היא דמות ייחודית ולא סטראוטיפית כמו שניתן למצוא בסדרות היום.
בסופו של דבר מדובר בסדרה קלילה יחסית, קלה להבנה ומעניינת. מסוג הסדרות שניתן למצוא את עצמך עושה להן מרתון ביום ולא מבין איך הזמן עבר כל כך מהר.

עד כאן החלק הראשון.
מקווה שנהנתם. :)

5 תגובות:

  1. שלום נסטיה,

    את שתי הסדרות הראשונות ברשימה שלך רציתי (והתחלתי) לראות ממש מזמן. אבל לא יצא לי לראות יותר מפרק או שניים שלהן. אולי הגיע הזמן להוציא אותן מהבוידם ולראות.

    את הסדרה האחרונה שציינת אני זוכר במעורפל אבל לא חושב שאי פעם ראיתי, יכול להיות שניסיתי להוריד מזמן אבל לא מצאתי מקורות. אולי אני אנסה לחפש אותה שוב, היא דווקא נשמעת מעניינת.

    תודה על ההמלצות ובהצלחה עם הכתיבה.

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה על התגובה. :)
      מבחינת מקורות, WELL זו אכן יכולה להיות בעיה עם דברים נידחים, במיוחד בהתחשב בעובדה שראיתי אותם כ"כ מזמן.
      אבל שמחה שמצאת משהו שמעניין אותך. :)

      מחק
  2. נסטיה X3333
    חוץ מריי, שיצא לי להכיר דרכך לא מזמן, הכרתי את שאר הסדרות לפני ואני ממש רוצה לראות את כולם, ואחרי הפוסט הזה זה עוד יותר נתן לי חשק לראות אותם, אחרי הכל, לא כל יום את אוהבת משהו ועוד סדרות כאלו שאף אחד לא באמת זוכר. פאפנר בראש הרשימה כמובן, מקווה להשלים הכל לקראת העונה החדשה, ומשם כבר נראה מה בא לי פחות יותר, אבל מקווה שיצא לי לראות את כולם ולהנות לא פחות ממך.

    השבמחק
  3. אם תציבי את האנימות הללו בגרף אפשר להצביע על דבר אחד בלבד... את ללא ספק ווירדו.
    שורה של סדרות מעניינות שטיפה רחוקות מהטעם היום יומי, הייבאנה רנמיי היא סדרה יוצאת דופן שאני חולק עליך שהיא "of the track" - סדרה עם פאןדום לא קטן.
    הסלייס אוף לייף עם הקוסמת נשמע לא משהו בכלל למען האמת, ומפתיע שלעומת aria אהבת את זה - אשמח להרחבה.
    שאר הסדרות שמעתי עליהן און אנד אוף שכזה, אני הולך להתחיל את ריי ולראות איך זה :)
    מחכה לפוסט הבא ^-^

    השבמחק
  4. אני חושב שתצטרכי הרבה מאוד שכנוע כדי לגורם למישהו לחשוב ש-4 הסדרות הראשונות הן off the radar. לדוגמא האיבנה רנמיי זכתה להצלחה יחסית מוגבלת ביפן, אבל ההצלחה שלה במערב הייתה כל כך גדולה שהיא שודרה במספר דו-ספרתי של מדינות ועדיין אפשר למצוא עותקים שלה בחנויות (במיוחד כשהייתה הוצאה מחודשת וזולה בסוף 2012 שאני מודה שגם אני התפתתי אליה).
    Mahou Tsukai ni Taisetsu na Koto היא סדרה סופר-מצליחה ביפן, יש לה שתיסדרות אנימה ו-4 סדרות מנגה, שעדיין לא נגמרו...
    פאפנר הצליחה באופן מחריד, למרות שהיא כל כך גרועה. לראייה אפשר לראות שגם בעונה הקרובה תצא סדרת המשך.
    לגבי קראס- אני לא יודע איך היו המכירות, אבל אני חושב שכשצופים בסדרה התקציב מדבר בעד עצמו. הכניסו פה הרבה כסף וגם השקיעו בזמנו הרבה בפרסום,


    לגבי ריי - זאת הייתה מחווה יפה לבלק ג'ק, אבל בסוף אין בסדרה הזאת שום דבר ששווה לראות. עדיף שתשכח על דפי ההיסטוריה ורק יגיעו אליה חובבי בלק ג'ק...

    השבמחק