יום חמישי, 13 בפברואר 2014

Persona 4 Arena- Review

Persona 4 Arena- Review

מפתחים: ארק סיסטם וורקס, אטלס
מפרסמים: אטלס
פלטפורמות: PS3, X360
ז'אנרים: פייטר דו מימדי, ויז'ואל נובל
תאריך יציאה:
יפן- ה26 ליולי 2012
אמריקה- ה7 לאוגוסט 2012
אירופה- ה10 למאי 2013

למה כאלו הפרשים בתאריכי יציאה מאמריקה לאירופה?! למהההה?! כי אירופה נדפקים עם שין מגאמי טנסיי תמיד, זה למה! התאריך יציאה של שין מגאמי טנסיי 4 באירופה אפילו עוד לא ידוע, דאמיט. וגם ה3DS חסום איזורית, אז אי אפשר לקנות מאמריקה, דאמיט. אבל היי, זה בטח לא המקרה עם פרסונה ארנה, נכון?! הרי הוא משחק פס3 שאף פעם לא חסומים אזורית! תחשבו שוב בחורים. פרסונה 4 ארנה הוא המשחק פס3 הראשון שיוצא בדיסק והוא חסום אזורית. תקנו אותי אם אני טועה, אבל עשו את זה כדי שיפנים לא יקנו את המשחק מאמריקה. המחירים ביפן הרבה יותר יקרים, ובמשחק עצמו יש גם אופציה לתרגום וגם דיבוב יפנית. אז... YEAH... בכל מקרה, אל תקנו את המשחק מאמריקה אם יש לכם קונסולה אירופאית. או ההפך לצורך העניין. אבל על אף העובדה שפרסונה 4 ארנה חסום אזורית, המחיר שבו קניתי את המותק הזה כ"כ שווה את זה. 10 פאונד בלבד, שזה בערך 60 שקל. ומדובר במשחק מבריק במיוחד, שהופך את פרסונה, סדרת הRPG המאתגרת למשחק פייטר מבריק במיוחד, בשיתוף של אטלס וארק סיסטם, הלא הם היוצרים של שני פייטרים אחרים, הם גילטי גיר ובלייזבלו. קדימה נתחיל!

.... כי זה מה שקורה שאני רוצה לדבר בהתחלה על פרסונה ארנה וטקן ביחד ומוותר על הרעיון...



~עלילה~
*אם אתם לא מעוניינים לדעת את העלילה של המשחק, עברו לחלק של הגיימפליי. בכל  אופן, אין ממש צורך לשחק בפרסונה 4 המקורי בשביל לשחק בארנה.

הסיפור מתרחש שנה לאחר סיומו של פרסונה 4 המקורי. האמת? אתם לא באמת חייבים לשחק בפרסונה 4 המקורי או לראות את האנימה בשביל לשחק בארנה. אני בעצמי שיחקתי רק עד הדאנג'ן של קאנג'י (כי המשחק נורא אכזרי במערכת לוח השנה שלו). די חסר לי מעט רקע על הדמיות, אבל מספיק שתבינו קצת את הקטע של הפרסונות והשאדווס, ואתם כבר יכולים לשחק במשחק. המשחק הוא גם המשך מסוים לפרסונה 3 שאני מאמין שלא הרבה קוראים כאן שיחקו בו (אני בעצמי לא שיחקתי), אז סהכ אם אתם חוששים מזה, אל תדאגו. אתם יכולים לראות כמה פרקים מהאנימה וזהו. החבורה של יוסקה, יוקיקו, צ'יה ונארוקאמי (שבמקור הוא פשוט "דמות ראשית" שניתנת לשחקן הבחירה לקביעת השם שלו. השם נארוקאמי, נלקח מהאנימה) מחליטים להיפגש זה עם זה בשביל לחגוג שבוע הזהב ביפן (איזשהי סדרת חגים ביפן). באותו הזמן, הם צופים בערוץ החצות בביתם. הם מגלים שטדי וריסה מארגנים תחרות, ומציג אותם ואת קאנג'י ונאוטו בתחרות הזאת. נראה מאוד חשוד לארבעה האלה, והם יוצאים לחקור את העניין בעולם הטלוויזיה של טדי. שהם מגיעים לשם הם נכלאים לשורה של קרבות בהם חבריהם נלחמים בהם ופוגעים בנקודות הרגישות שלהם, בדיוק כמו ששאדוו יעשו. מאוד חשוד העניין. יהיו לכם כמה דמיות לבחירה, וכך תשחקו את הסיפור שלהן.


עם הזמן, כל אחת מהדמיות שלכם תפגוש בתלמידה בעלת פוניטייל בצבע כחול אפור שכזה, שמגדירה את עצמה "ראש מועצת התלמידים". חשוד למדיי, בהתחשב שאף אחד מהם לא שמע עליה. עם הזמן מתגלה שאותה תלמידה היא למעשה רובוט בשם לאבריס, שנועד להרוס שאדווס ונוצר על ידי קיריג'ו גרופ, אותו צוות בבעלותה של משפחת קיריג'ו שכוללת את אחת הדמיות במשחק, קיריג'ו מיטסורו מפרסונה 3. אם אתם לא מכירים את לאבריס ואתם מתחילים לחשוב איפה היא הופיעה בשאר המשחקים וכ'ו, טוב אתם לא אמורים להכיר. היא דמות שנוצרה במיוחד בשביל המשחק. הסטורי מתקדם עד שמתגלה שטדי שארגן את התחרות, הוא לא באמת טדי. הוא למעשה השאדוו של לאבריס. לאבריס נאלצת להכיר בשאדוו שלה כחלק ממנה, על ידי עזרה של שאר הדמיות וכך הסיפור נגמר. נשמע די שטחי, אבל סהכ זה ממש כיפי לראות איך הדמיות פוגעות בעוקצניות בשאר הדמיות בנקודות הרגישות שלהם על ידי השאדוו של לאבריס. אבל אל דאגה, זה לא נגמר כאן. לאחר שתסיימו את הסיפור 3 פעמים (פעמיים עם הדמיות של פרסונה 4 ופעם אחת עם הדמיות של פרסונה 3), ייפתח לכם הסיפור של לאבריס שהוא מופלא לגמריי.


הסיפור של לאבריס מציג כיצד היא נוצרה בשביל להיות כלי הרג מוחלט. היא נאלצת להרוג רובוטים שנוצרו יחד איתה פעם אחר פעם כדי להציג את היכולות שלה למפתחים שלה. אך עם הזמן, היא מתחילה לפתח לעצמה אישיות. היא מתחברת לרובוטית אחרת שם. הן חולקות זמן משותף יחד לאחר האימונים הקשים ביום יום. עד שלבסוף היא נאלצת להרוג אותה. זה קטע עצוב למדיי ושעשוי ממש טוב (אם כי ממש ממש צפוי שיקרה). לאבריס מחליטה להתמודד נגד קיריג'ו גרופ ולברוח ממחנה האימונים ההוא, עד שמגיעה לעולם של טדי. לאבריס היא אחת הדמיות היותר מעניינות שראיתי במשחקים, די דומה לשיון מקינגדום הארטס דייז שגם אותה ממש ממש אהבתי. שאר הסיפורים במשחק מביאים לכם את סיפורם של שלוש דמיות מפרסונה 3- קיריג'ו מיטסורו, סאנאדה אקיהיקו ואייגיס. ובנוסף גם, אליזבת', הלא היא אחותה של מרגרט מהוולווט רום. כל הסיפורים במשחק מוצגים כויז'ואל נובל. לחלק מהדמיות גם יש בחירות שיביאו לסופים שונים. הסיפור שומר על אוירה קומית טובה יחד עם הכינווים שטדי המזויף נתן לדמיות כמו "האחד עם תסביך האחות" לנארוקאמי ו"הטורפת שויתרה על הנשיות שלה" לצ'יה.


~מערכת הקרב~
פרסונה 4 ארנה מביא מערכת פייטר דו מימדי מבריקה לגמריי. היא עושה שימוש חכם במיוחד בפרסונות שהם למעשה עוד דמות איתכם במובן מסוים, אז בואו נתחיל מהבסיס.
יש לכם שני כפתורים להתקפות בסיסיות. ריבוע להתקפה חלשה, ואיקס להתקפה חזקה. בנוסף, יש לכם גם שני כפתורים להתקפות פרסונה. שמשולש זוהי התקפה להתקפת פרסונה חלשה, ואילו עיגול להתקפת פרסונה חזקה. כמו הרבה פייטרים, גובה התקפה קיים כאן. זאת אומרת שאם תתקפו גבוה היריב יוכל להגן נגד זה ביותר קלות שהוא מגן באותו הגובה שלכם. אבל אם תתקפו אותו למקום שהוא לא מגן עכשיו בו ספיציפית, תוכלו לשבור את ההגנה שלו יותר בקלות. התגנונות קיימת כאן וכמו בהרבה פייטרים היא מכילה אלמנט חשוב. אך גם התחמקיות, קפיצות לאחור מהירות בשביל להתחמק, זה גם קיים כאן. התקפות אויריות, קיים בהחלט. יש פה הרבה גיוון במערכת הזאת. ביינתיים נורא נורא דומה לבלייזבלו. גם קיימים הרבה מהלכים ספיציפים לכל דמות, עם מכניקות לכל דמות (מלבד נארוקאמי, שאם אני לא טועה הוא הדמות היחידה חסרת המכניקה, מה שעושה אותו לדמות הכי קלה בקרב נובים, אבל גם לדמות הכי קשה בקרב מקצוענים, אבל ניגע בזה אח"כ). פרסונה ארנה נגיש למדיי לשחקנים נובים, ומביא את כפתור הריבוע לקומבואים אוטומוטים, בשביל שנובים לא ירגישו חסרי אונים לחלוטין כאן. אמנם, יש בזה טוויסט. ברגע שאתם משתמשים בקומבו אוטומוטי, החיים שלכם ירדו לזמן קצר. כך שעם כמה שזה יעיל לנובים, זה לא יעיל לקרב אונליין. אני אישית מעריך אותם על הצעד הזה, אבל באמת שאני משתדל להימנע מהקומבו הזה, כי זה פשוט... אע... אני חושב שלא צריך להסביר בכלל. זה לא תחרותי בכלל, למרות החסרונות של הקומבו הזה. אבל פרסונה ארנה מביא כ"כ הרבה מעבר לזה.

טוב, דיברתי קודם על הפרסונות, נכון? ארק סיסטם עשו שימוש חכם בהם. הפרסונות הן השימוש העיקרי שלכם להתקפה מטווח רחוק (חוץ מספיישלים למינהם). די אפשר בקלות לתקוף את האויב מרחוק עם זה. אבל, יש כאן טוויסט. לכל דמות יש מד פרסונה. 4 נקודות שבירה שאם היריב פגע לכם בפרסונה 4 פעמים, היא נשברת. היא אמנם חוזרת לכם אחרי כמה שניות, אבל מדובר בכמה שניות קריטיות במיוחד, שכן אז אין לכם כמעט עם מה לתקוף. הרבה ספיישלים משתמשים בפרסונה, ואתם לא יכולים להשתמש בהם בזמן הקריטי הזה שאין לכם פרסונה. גם קל במיוחד להרוס פרסונה של האויב. אז זה מביא שיקול על השימוש בפרסונה. "כדאי לי להנשתמש בזה עכשיו? הוא יוכל להרוס לי אותה ואז בזמן הקריטי אשאר בלי כלום". דברים כאלה. המערכת הזאת ממש מבריקה, וארק סיסטם בהחלט מקבלים ממני תשבוחות עליה. כל הכבוד, אך זה לא נגמר בזה.

כמו רוב הפייטרים הדו מימדיים, יש מד ספיישלים לכל דמות. הגבול שלו הוא 100 נקודות שהדמות שלכם במצב רגיל. שלדמות שלכם יהיו מעט חיים במיוחד, היא תיכנס למוד התעוררות, שבו היא יכולה להגיע עד ל150 נקודות. יש כל מיני התקפות לדמיות, שלרוב מסתכמות בסיבוב של האנלוג ולחיצה על כפתור מסוים. ממש קל לבצע כאן קומבואים, הרבה יותר מפייטרים אחרים ששיחקתי (YEAH... דד אור אלייב עם הקומבואים המסובכים האלה שלקח לי המון זמן ללמוד כמה בסיסיים... טוב אין ממש להשוות כי הם שונים בתחום...) ואני די מבצע את הכל ממש בקלות. אך אחד הדברים הכי מעניינים כאן, זה שנכנסים לפה אלמנטים של RPG, כמו פרסונה 4 המקורי שהיה בז'אנר הזה. קיימות דמיות עם קומבואים שיכולים לרפא את עצמן (יוקיקו ואליזבת'), התקפות שמכניסות למצבי סטאטוס כמו הרעלה, שיתוק, קיפאון וכ'ו. ואפילו קומבואים שיחזקו את ההתקפות שלכם לזמן קצר. זה עשוי ממש ממש טוב. ארק סיסטם וורקס באמת שיחקו אותה פה. זה מערכת כ"כ מורכבת ועמוקה וזה פשוט כיף אדיר. בנוסף לזה, יש את ההריגה האוטומוטית, שהיא כיף מדהים. כדי לבצע אותה צריך כמה תנאים. הראשון- אם תנצחו בקרב הזה אז תנצחו במאטץ' הכללי. כלומר, אתם יכולים להשתמש בזה רק בסיבוב האחרון של המאטץ' מבחינתכם שיביא לכם את הניצחון הכללי במאטץ'. השני הוא שיהיה לכם 100 נקודות מאנה לפחות. והשלישי הוא לבצע קומבו מסוים, שהוא לרוב למטה 3 פעמים+ משולש ועיגול יחד (אם כי יש דמיות שהקומבו מעט שונה להן). התנאים האלה פשוטים למדיי, והם בהחלט כיף אדיר. ארק סיסטם וורקס יצרו בהחלט באטל סיסטם מעולה כאן.


אז דארק, מה יש לנו בכלל לעשות במשחק הזה?!
אחרי שהסברתי את הבאטל סיסטם והכל, בואו נראה מה יש לעשות כאן. מעבר לסטורי מוד הארוך במיוחד, שיכול להגיע לבין 15 שעות ל20 שעות (תלוי בקצב הקריאה שלכם), הרבה יותר ארוך מפייטרים אחרים. לדוגמא בדד אור אלייב 5 הסטורי הוא 3-4 שעות, וברבים אחרים הוא לא קיים כלל וכלל. יש לכם את הארקייד מוד. את האונליין, שעובד מעולה בלי שום לאגים למעשה, בשונה מפייטרים אחרים שנתקלתי בהם (לדוגמא בטקן טאג טורנאמנט 2 האונליין היה מפוצץ בלאגים בלי אפשריים) והוא עובד זורם ונהדר. גם קיימים שני מודים אכזריים למדיי. אחד הוא הסקור אטאק, שהוא כמו ארקייד מוד רק הרבה יותר זוועתי וקשה שהאויבים שם מאתגרים בטירוף כבר בהתחלה. המוד השני הוא הצאלנג' מוד. מה הוא דורש מכם? לבצע רצף קומבואים במהירות של דמיות. פה זה איפה שזה נהיה באמת קשה. בשלבים הראשונים שם עוד אפשר להסתדר עם זה, אבל במהרה אני מגלה כמה אני פשוט לא יכול להסתדר שם. הקומבואים עצמם אותו קומבואים שברגיל קל לי להשתמש בהם כבודדים, אך לשלב בניהם... באמת שאני לא מסוגל. זה הרבה יותר מהיר מהעייניים שלי שבאמת לא מסוגלות לקרוא את זה. אמנם, המוד הזה יכול להכין אתכם היטב לקרבות אונליין סוערים, שכן אם תצליחו בו, מאוד סביר להניח שהבטחתם את מקומכם כשחקני אונליין מוכשרים.

יש לכם 13 דמיות במשחק. אמנם נשמע מעט כן, אבל אם תשימו לב, רוב הפייטרים התחילו מכמות כזאת נמוכה. טקן התחיל עם 18, בלייזבלו התחיל עם 12. זהו עדיין משחק ראשון בסדרתו, כך שהכמות הזאת בסדר לגמריי.. ובנוסף לזה, כל הדמיות האלו שונות לחלוטין. ובאמת שאני נהנה לשחק עם כל דמות ודמות בפרסונה ארנה, בשונה מהרבה פייטרים אחרים שאמנם מביאים יותר דמיות, אבל לא נותנים לי להנות מכולן, כי לא כולן פשוט טובות.

נארוקאמי הוא הדמות הכי בסיסית במשחק. ההתקפות שלו נורא פשוטות והוא קל לשימוש לנובים. אך בגלל שהוא נורא פשוט, והוא הדמות הכי קלה במשחק לשחק מתחיל, הוא גם הדמות הכי קשה במשחק לשחקן מקצוען, כי אין בו ממש מורכבות. מיטסורו ממש ממש כיפית וזורמת, ואני ממש נהנה לשחק איתה. אייגיס היא אחת הדמיות היותר מורכבות במשחק, שכן קיים לה מוד תעופה שבו היא יכולה לבצע את רוב ההתקפות החזקות שלה. אך שזהירות, שכן המוד הזה ייגמר לכם במהרה תוך זמן קצר, ותצטרכו לחכות שיטען. אייגיס דמות מורכבת במיוחד וממש כיף לשחק איתה, אך להשתמש בה זה לא קל בכלל. גם האינסטאנט קיל שלה דורש שהיא תהיה באויר בשביל להשתמש בו, וזה בכלל לא קל להשתמש בו על האויב, וקצת הסתבכתי איתו בשביל הגביע של השימוש בכל האינסטאנט קיל. נאוטו יחסית מורכבת ודי כיפית לשימוש. הדמות הכי מסוכנת במשחק היא לא אחרת מאליזבת', שזה הגיוני לגמריי, בהתחשב שהיא מהוולווט רום ואחותה של מרגרט. לאליזבת' יש כל מיני התקפות מעניינות כמו עמודי להבות, קרן לייזר, וגם הרבה התקפות סטאטוסים מעניינות, שקל למדיי לבצע.


~עיצוב~
פרסונה 4 ארנה זוהר לגמריי בעיצוב שלו. החל מהתפריטים שהם פשוט כ"כ יפים ומעוצבים בצורה של הוולווט רום אותו מרגרט ואיגור מציגים, ועד לספרייטים המעולים שמצווירים ביד. וקבלו סוד, אני מאוד מאוד אוהב ספרייטים. ובעולם שספייריטים הולכים ונכחדים בו, וכמעט כבר לא קיים היום משחק שהוא ~לא~ אינדי שמשתמש בספרייטים, זה כיף אדיר לראות את זה עדיין חי. ארק סיסטם, אני אוהב אתכם. לכל דמות תוכלו לבחור צבע משלה, מתוך כ7 צבעים שתוכלו לתת לה. אך זה לא רק זה, תוכלו גם לבחור צבע לפרסונה שלה. אם זה לא הספיק, אפשר לבחור צבע שונה גם לפרסונה וגם לדמות שלכם, מה שיוצא מזה משהו כ"כ יפה שתוכלו להתאים את הצבע של הפרסונה בהתאם לצבע של הדמות, ע"פ הטעם האישי שלכם. זה פשוט כ"כ טוב.

אם זה לא מספיק, המשחק מביא לכם כמה קאטסינס בסגנון אנימה, שהם פשוט נפלאים ביופיים שזה לא יאמן. הבחירת צבעים שם מדהימה, וזה פשוט נפלא. יחד עם זאת, המשחק נותן את האופציה לדיבוב יפנית. הדיבוב טוב במיוחד. את לאבריס מדבבת טאקטסו איינה, הלא היא המדבבת של שורה ארוכה של דמיות גרועות לולי מואה תיחנקו אמן כמו קירינו מאוראימו, ו... תכינו את החבל... סוגוהא מסורד ארט אונליין. אמנם, לאבריס לא דמות כזאת כמו שראינו קודם, אך אני עדיין מציין את זה. שאר הדמיות עדיין מדובבות על ידי המדבבים המקוריים שלהם. נארוקאמי עשוי סקסי למוות על ידי נאמיקווה דאיסוקה (שגם דיבב אותו במשחק המקורי, אבל הוא די רק צעק שם "פרסונה!" בקרב וזהו). מידוריקווה היקארו מדבב את אקיהיקו. צ'יה מדובבת על ידי אחת המדבבות היותר שנואות עלי, הוריאה יוי, אבל פה הוריאה יוי עושה עבודה ממש ממש טובה (כמו שעשתה על טסובאסה ממונוגטארי ועל מארי מהוריזון). הדיבוב האנגלי גם טוב. ליאם אובריאן מדבב את אקיהיקו, וצ'יה קיבלה מדבבת חדשה מעולה (למרות שגם הקודמת הייתה טובה, אבל מבוגרת למדיי בשבילה). המוזיקת רקע נהדרת ושיר הפתיח מעולה, למרות שאני באמת לא מבין ממנו כלום ואם זה יפנית או אנגלית או חירבוש (כמו השיר של פרסונה 4 המקורי שלא הבנתי ממנו כלום).


~לסיכום~
לסיכום. פרסונה 4 ארנה הוא משחק מרהיב במיוחד עם מערכת מאוד חכמה. אני מזכיר שוב, המשחק חסום אזורית, ואל תקנו אותו מאזור שלא של הקונסולה שלכם. המשחק כרגע עולה במחיר מגוחך במיוחד, ואני קניתי אותו ב10 פאונד שזה יוצא בערך 60 שקל שזה ממש ממש כלום, במיוחד לעומת ההנאה והמורכבות המעניינת שהוא מכיל. הוא משחק די חסר פגם. ולכן הציון הוא....

10\9.2

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה