יום שישי, 3 במרץ 2023

Like a Dragon Ishin (יאקוזה אישין)- המשחק שחיכיתי לשחק בו תשע שנים- ביקורת

 

ביקורת על "לייק א דרגון אישין" שייקרא למשך כל הפוסט הזה כ"יאקוזה אישין". כן, אני עדיין מקובע על השם המקורי המערבי של הסדרה.




יאקוזה אישין יצא במקור בשנת 2014. זה היה תחילת עידן הפס4 וסופו של עידן הפס3. הוא משחק סאמוראים לסדרת יאקוזה שהתרחש בסוף תקופת אדו ומעביר את סיפורם של השינסנגומי. למרבה הצער, מעולם לא קיבלנו אותו במערב, עד עכשיו. את יציאתו במערב אנחנו חייבים להודות למשחק אחד קטן; Ghost of Tsushima שכן קיבל אצלנו ביקורת, והיה משחק מדהים. כשאישין יצא ב2014 ביפן, סדרת יאקוזה הייתה במצב משפיל במערב. היא לא הצליחה למכור טוב בכלל. הם לא הוציאו את יאקוזה 5 במערב עד ל2015, וגם אז הוא קיבל הוצאה דיגיטלית בלבד. כל זה השתנה עד שסגה נתנו הזדמנות אחרונה לסדרה במערב עם יאקוזה זירו שהציל את הסדרה ממוות מוחלט במערב. מכאן סדרת יאקוזה הצליחה להשתקם ולהרוויח כסף סוף סוף במערב. אלא שאישין עדיין נותר מאחור בתור משחק סאמוראים מלא בהיסטוריה העשירה של תקופת אדו של יפן. גוסט אוף טסושימה ב2020 הוכיח אחרת שהראה שאפשר להרוויח טוב ממשחק סאמוראים על ההיסטוריה של יפן. זה היה הסימן לסגה; אפשר לשחרר את אישין סוף סוף למערב. ועל כן, הם יצרו גרסת ריימייק למשחק, שזו הגרסה שקיבלנו במערב. על אף שמו במערב כ"Like a Dragon Ishin", ביפן המשחק נקרא "Like a Dragon Ishin Kiwami". החלק של ה"קיוואמי" מסמל את שמות משחקי הריימיק שהסדרה קיבלה עם Yakuza Kiwami וYakuza Kiwami 2; הרימייקים ליאקוזה 1 ו2 בהתאמה. חשוב לציין; יאקוזה אישין לא אמין היסטורית. הוא כן לוקח אירועים מההיסטוריה, אך עושה איתם די מה שהוא רוצה בפועל. יאמר לטובת הלוקליזציה של המשחק, זה שכל השמות של הדמויות רשומות בצורה התקנית שלהם. כלומר שם משפחה קודם, ואז שם פרטי. גאד דאמיט סאמוראי וואריאורז וסנגוקו באסארה- למה לעזאזל אתם רושמים "נובונאגה אודה"?!  

הסיפור עוקב אחר הדמות ההיסטורית סאקאמוטו ריומה (Sakamoto Ryoma) שחוזר לעיר ביתו טוסה לאחר ששהה באדו במשך תקופה. הוא פוגש שוב את משפחתו; אביו המאמץ יושידה טויו (Yoshida Toyo) שמחזיק בדרגה ניהולית גבוהה בטוסה, ואת אחיו בנשמה ובנפש טאקצ'י האנפייטה (Takechi Hanpeita). לאחר כמה אירועים שאנחנו לומדים על הדמויות האלה, יושידה טויו נרצח באכזריות על ידי מתנקש במסכה שנלחם בריומה עם טכניקה יחודית למדיי. אם זה לא מספיק, עכשיו ריומה מאושם ברציחתו של יושידה. ריומה בורח אל קיו (שמה של העיר קיוטו בעבר) ומחליט לחפש אחר הרוצח ולנקום על מות אביו. שנה לאחר מכן, ריומה, כעת טוען לעצמו את השם סאיטו האג'ימה (Saito Hajime) עובר דוג'ו אחר דוג'ו בקיו כדי לחפש אחר הרוצח. בבוא הזמן הוא לומד שהטכניקה שהשתמש בה המתנקש נקראת טננן רישין ריו (Tennen Rishin Ryu) והיא משומשת אקסקלוסיבית על ידי חברי השינסנגומי, המשטרה של סוף תקופת אדו.



בשונה מאנימות רבות על השינסנגומי כגון Rurouni Kenshin, Peace Maker Kurogane, וHakuouki ששם הם מוצגים כגיבורים וילדים טובים ירושלים, אישין מציג בדיוק את ההפך; השינסנגומי הם רוצחים אכזריים מרושעים ששנואים על ידי האזרח הפשוט. לאלו עם טיפונת ידע היסטורי על התקופה, הם ידעו שסאיטו האג'ימה הוא שם של חבר שינסנגומי. וזה מה שבדיוק ריומה הולך לעשות. הוא מצטרף אל השינסנגומי בתור מפקד כדי למצוא את הרוצח האכזרי. כל מה שהוא יודע, זו התחושה הפנימית שלו על פי שיטת הלחימה שנלחם בו המתנקש בקרב היחיד שלהם. זו הדרך היחידה לזהות את הרוצח. מכאן תקבלו סיפור עם רומנטיקה בסיסית וטובה שנבנית דרך ריומה ואוריו (Oryo), כרגיל סיפור יאקוזה כתוב היטב, ומלא בטוויסטים מטורפים. טוב... כמעט... אם לא דבר אחד...

יאקוזה אישין עושה דבר מעניין. כל העיצובים של הדמויות במשחק הם אותם העיצובים של דמויות ישנות מסדרת יאקוזה. למשל; ריומה הוא עם אותו העיצוב של קיריו. נאגאקורה שינפאצ'י (Nagakura Shinpachi) הוא סאיג'ימה, אוקיטה (Okita) הוא מאג'ימה, ואילו היג'יקאטה (Hijikata) הוא מינה. הבעיה פה זה שלרוב הדמויות במשחק יש אופי, או תפקיד דומה לדמויות שעליהן הן מבוססות. המשחק מתאמץ ממש להסתיר את הנבל הסופי של המשחק בתור טוויסט. זה ברור מההתחלה מי הוא... למען השם יש לו את העיצוב של אחד הנבלים הכי חשובים בכל הסדרה! המשחק מחזיר אפילו דמויות סייד קווסטים אייקוניות כגון מיזוקי ואקימוטו עם תפקיד במשחק. שזו עוד בעיה שהייתה לי. ברגע מסוים, המשחק מנסה להדגיש כמה אכזרי קוד השינסנגומי. ועל כן, טודו, חבר שינסנגומי רוצח דמות מסוימת. מה הבעיה? הדמות הזו הייתה אקימוטו, שהזכרתי הרגע. אקימוטו במהלך יאקוזה 1-3 הוא דמות שהמשחק מציג בתור בדיחה. הוא מושפל בכל רגע אפשרי. אפילו אפשר להציע לו להתאבד ביאקוזה קיוואמי 1. כך שברגע שרצחו את אקימוטו בתור "מסר" לכמה השינסנגומי אכזריים, לא יכולתי לקחת ברצינות את הקטע הזה ופשוט התפקעתי מצחוק. המשחק מצד אחד עושה הומאג' להמון אירועים בסדרת יאקוזה. למשל סצנת ההתעללות בכלב מסכן ביאקוזה 1, או קרב הבוס של קיריו מול טאנימורה ואקיאמה ביאקוזה 4. מצד שני הטוויסטים ברורים בגלל העיצובים המקוריים. כך שאישין הוא דווקא יותר טוב לאנשים חסרי שום ידע על הסדרה, על אף הפאנסרוויס העצום שמקבלים מעריצים ששיחקו בכל הסדרה כמוני.

אישין גם פותר באופן מעולה את כל החוסר נגישות להיסטוריה העשירה של המשחק שהשחקן המערבי לא ידע. "גושי"? "ג'ושי"? מה אלו המושגים האלה לעזאזל?!  אישין פתר את זה. ברוב הקאטסינס במשחק תוכלו לעצור לרגע, ולקבל הסבר על המושגים שאתם לא מכירים. אתם תלמדו מהר מאוד מה זה למשל "באקופו".



יאקוזה אישין עדיין נשאר באותה השיטה של רוב משחקי יאקוזה (מלבד יאקוזה 7 שהיה משחק בתורות, ויאקוזה דד סולז שהיה משחק יריות בגוף שלישי). כלומר, אקשן מטורף. לריומה יש ארבע שיטות לחימה. הראשונה היא האגרופים הידועים משאר המשחקים. אך השלוש האחרות זו הסיבה שאתם באים לשחק באישין. קודם כל, חרב. בכל זאת, מדובר במשחק סאמוראים. השיטה השלישית זו אקדח. והשיטה האחרונה משלבת גם חרב וגם אקדח יחד. אהיה כנה, די הכרחתי את עצמי לשחק עם האגרופים. זה פשוט פחות כיף משאר הטכניקות. ואוי, כמה שכיפיות החרבות והאקדחים. ה"Heat Actions" שהיו פשוט התקפות מיוחדות משאר הסדרה חוזרות. עם זאת, הן די שונו. במקום להיות התקפות מגוחכות ברובן, הן הפכו לטכניקות סאמוראים מגניבות ומטורפות. עוד דבר שעושה אותן למעולות, זה שרובן לא דורשות אחיזה ביריב. מה שהיה יחסית בעייתי בשאר הסדרה, שכן לאחוז בבוסים דרש תזמון מדויק. באישין לעומת זאת, הרבה יותר קל לבצע אותן. באישין גם להגן זה הרבה יותר פרקטי, שכן בשאר הסדרה זה לא עבד טוב במיוחד, כך שברוב הסדרה נטשתי כמעט לחלוטין את ההגנה. אך לא באישין. כפי שאתם רואים ממה שאני כותב, אישין בעייני הוא המשחק הכי טוב כשזה נוגע למערכת קרב בכל הסדרה (מלבד יאקוזה 7 שהוא ז'אנר שונה, אז לא אחשיב אותו).

זה לא הכל. באישין יש גם התקפות מיוחדות. שמגיעות דרך... לוט בוקסס.... פאקינג שיט! סתם אני צוחק, אישין מבצע את מערכות הלוט בוקסס יותר טוב מכל משחק אחר ששיחקתי אי פעם. אתם תוכלו להשיג יכולות של דמויות יאקוזה ישנות שלא זכו להיכנס בתור דמויות במשחק. למשל סאקו ואיצ'יבאן (יאקוזה 7), מאקוטו (יאקוזה זירו), קאורו (יאקוזה 2), ואפילו הדוב מהסייד קווסט של הציד של סאיג'ימה ביאקוזה 5. ויש עוד רבות מהן. אז מה עושה את הלוט בוקסס האלה לכאלו טובות? ראשית, אין שום דרך לשלם בכסף אמיתי. זה הכל מהכסף שהרווחתם במשחק ביושרה. שנית, גם הדמויות הנדירות לא נדירות במיוחד. זה לקח לי סך הכל רבע שעה של גלגולים כדי להשיג את כל הדמויות שרציתי. ואם זה לא מספיק, המשחק אפילו לא שומר באופן אוטומטי. תמיד תוכלו לעשות ריסטארט כדי לשמור את הכסף שלכם ולנסות שוב כדי להשיג את הדמויות שתרצו. הרבה משחקים עם לוט בוקסס יורקים לכם בפנים ושומרים באופן אוטומטי, למשל זינובלייד 2, או אינג'סטיס 2 (שהוא אחת הדוגמאות הכי נוראיות לאיך לעשות לוט בוקסס). והיכולות עצמן נפלאות. למשל התקפה מיוחדת של טיגריס שיטרוף את האויב, להביורים וברקים, חיזוקי סטאטים, ואפילו ריפוי שיחסוך לכם להשתמש בחפצי ריפוי.

אישין מצוין כשזה נוגע לעליית רמות. אם בשאר משחקי יאקוזה (מלבד 7) הייתי לא שלם לקרוא לסדרה בתור "RPG", באישין אין לי ספק, הוא לחלוטין RPG. יש לכם קראפטינג של חרבות ואקדחים בתור תוספת נזק, עליית רמות עד רמה 99, וכן עליית רמות ליכולות של האפקטים מהלוט בוקסס. על אף שאישין במובנים מסוימים יותר מאתגר משאר הסדרה, בגלל שאתם תחטפו יותר נזק, כל המערכות הנוספות הופכות אותו לקלות יותר.



למרבה הצער, כשזה נוגע לסייד קווסטים והמיני גיימז הידועים משאר הסדרה, אישין די נופל. הסייד קווסטים עצמם פחות טובים ופחות מצחיקים, ורובם פשוט לא מעניינים. המיני גיימז? רובם שעמום טהור! באישין יש את המיני גיים הכי משעמם בכל סדרת יאקוזה! חטיבת עצים! אך כן עדיין יש לנו את הקאראוקה המעולה משאר הסדרה שתוכלו לשיר לצד "סאיג'ימה" ו"מאג'ימה", ואפילו "הארוקה". לא, בעצם, עזבו את המרכאות. ה"הארוקה", היא באמת הארוקה. מיני גיים שמציל המיני גיימז הגרועים של המשחק הוא מיני גיים שבו תעבדו בתור חקלאי, לצד ילדה שנמצאת בחוב ענק, נראית כמו הארוקה, והשם שלה זה... הארוקה. המיני גיים מתחלק לשניים. ניהול הגינה ומכירה של התוצרת, ובישול. ומהמיני גיים הזה, אתם הולכים להרוויח כמויות אדירות של כסף במידה ותשקיעו בו.

למרבה הצער, אישין לא רץ טוב במיוחד, לפחות על הפס4 שעליו שיחקתי. הוא נתקע הרבה פעמים, ואני אמנם לא אדם שלא אכפת לו מפריימרייט במיוחד, אבל פה אני לא יכול שלא לבקר את זה. יש שני מודים שתוכלו לשחק- האחד בשביל גרפיקה יותר טובה, והשני בשביל פריימרייט טוב יותר. במוד של הפריימרייט הגבוה המשחק רץ בדיוק אותו הדבר כמו במוד של הגרפיקה הטובה יותר.... אתם רציניים איתי?! כשאתם נותנים אופציה כזאת, אני מצפה שהיא תעבוד. למרות זאת, הפריימרייט עצמו עדיין לא רע, גם כשהוא לא עובד בכלל כמוד נפרד.

בסופו של דבר, אישין הוא משחק נפלא. בשבילי לפחות, הוא משחק היאקוזה השני הכי טוב בכל הסדרה, לאחר יאקוזה 7. יאקוזה 7 זוכה במקום הראשון כי אני ממש אוהב משחקים בתורות. אך אישין, זוכה במקום הראשון כמשחק האקשן הכי טוב בסדרה עד כה. על אף שהיה נחמד אם היו לו סייד קווסטים קצת יותר טובים, ועלילה שיכולתי לצפות בה את רוב הטוויסטים. אני מניח שזה מה שקורה כשהוא משחק היאקוזה ה13 ששיחקתי ואני כבר מכיר את הסגנון של הסדרה המעולה הזו שאני כל-כך משוגע עליה.  


    

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה