יום שישי, 11 בנובמבר 2022

Bayonetta 3 והסאגה של מדבבת שבטוחה שהיא אלוהים- ביקורת

 

ביקורת על הכותר השלישי בסדרת המשחק עטורת השבחים אך שבאותו הזמן מרוויחה פחות כסף ממורה בישראל, באיונטה.



באיונטה היא אחת מסדרות המשחקים האהובות עלי, אך גם אחת החשובות ביותר שהיו במסע הגיימינג שלי. באיונטה הראשון היה המשחק החמישי שקניתי לפלייסטיישן 3, הקונסולה הראשונה שגרמה לי לקחת גיימינג "ברצינות". אך יותר חשוב מזה שהוא היה החמישי; הוא היה המשחק הראשון שסיימתי לקונסולה. נהניתי מהעלילה האידיוטית שלו אך שבאותו הזמן זרקה מיליון ואחד דברים חמודים, מגניבים, עם דמויות שנטו מ"באדאס" מוחלטת בתור הדמות של באיונטה, סימפ מצחיק שעודדתי אותו בתור הדמות של לוקה, ועד למואה שהייתי חייב להגן עליה בכל מחיר בתור הדמות של סרזה. בזמנו, הדיבוב היפני לבאיונטה לא היה קיים; אנגלית הייתה השפה המקורית של המשחק על אף היותו משחק יפני. הייתה לי משאלה חמודה; שיעשו סרט אנימה שיכסה את כל עלילת המשחק הראשון, ושיתנו לטאנאקה אטסוקו (ליסה ליסה מJojo, מוטוקו מGhost in the Shell) לדבב את באיונטה בדיבוב היפני. הלא יאמן קרה; ב2014 זה אכן התרחש. גם סרט אנימה, וגם טאנאקה אטסוקו בתור באיונטה. לצד זה, יצאה גרסת הווי יו של באיונטה, וכן ההמשך שלו באיונטה 2 אל הווי יו. כאן זה כבר נחתם, באיונטה הייתה תחת חסותם של נינטנדו שהצילו את הסדרה ממוות בעקבות המכירות הנוראיות של המשחק הראשון.

.... באיונטה 2 נכשל במכירות באופן טראגי על הווי יו. כי אתם יודעים איך אומרים וחזרו אחרי "כי למי היה ווי יו?!". ב2018 לאחר השקת הנינטנדו סוויץ', נינטנדו ניסו את מזלם ושחררו אותו אל הסוויץ'. המכירות השתפרו, אך לא בהרבה. בפברואר 2020 זכיתי להזדמנות נוספת לשחק בבאיונטה. לא, לא באיונטה 2, זה יקרה כמה חודשים לאחר מכן. באיונטה הראשון שוחרר אל הפלייסטישן 4 והאקבוקס וואן בתור קולקשן יחד עם משחק אחר של פלאטינום גיימז- Vanquish. בירכתי את עצמי בסטיל בוק מפואר, וזכיתי לשחק משחק טוב בשנית, אך גם בואנקוויש שהיה משחק יריות שבפועל מתנהג כהאק אנד סלאש כמו באיונטה. אומנות! כמה חודשים לאחר מכן קניתי לעצמי סוויץ', באיונטה 2 היה המשחק החמישי שקניתי לקונסולה באופן מקרי שעליו כבר קיבלתם ביקורת שאמרתי שהוא מאסטרפיס.



אך מהטריילרים לבאיונטה 3 היה דבר מעט חשוד; אין זכר למדבבת המקורית של באיונטה, הלנה טיילור. במקום זאת, היא הוחלפה בג'ניפר הייל שיש לה רפרטואר דיבובים מפואר כדוגמת ריבט מRatchet and Clank Rift Apart ושינה מTales of Symphonia. זה היה מוזר, אבל אוקי, בסדר אני מניח. מדבבים מתחלפים כל הזמן. אך כשבועיים לפניי השקת המשחק הלנה טיילור הוציאה סרטון שבו היא מדברת על מדוע היא לא מדבבת במשחק. את הסרטון המקורי כבר אי אפשר למצוא ביוטיוב, או לפחות קשה ברמות הזויות למצוא לאחר דפדופים רבים, מיד תבינו למה. בסרטון היא מדברת על כך שפלאטינום גיימז השפילו אותה עם שכר נמוך. על פי טענתה, פלאטינום גיימז הציעו לה 4000 דולר לדיבוב כל המשחק והיא סירבה לסכום הזה, ועל כך היא מבקשת להחרים את המשחק ולתרום את הכסף שהייתם משלמים על המשחק לצדקה. גרוע בהרבה זה שהיא תקפה את המדבבת החדשה, ג'ניפר הייל בטענה ש"אסור לה לקרוא לעצמה באיונטה! אני יצרתי את הדיבוב של הדמות!!!!". נחשי מה הלנה טיילור?! את סירבת לסכום הזה שאולי הוא מחריד (באמת שאני לא יודע מה הסטנדרט לדיבובי משחקים), אבל את סירבת לזה, וזה לא ימנע ממני לקנות את המשחק. מדבבים מתחלפים כל הזמן, ועל דמויות ענקיות בהרבה מבאיונטה; קראטוס התחלף בGod of War 2018, סוניק מתחלף כל יומיים, ואפילו מריו יתחלף בסרט העתידי. דמיינו לכם מצב תיאורטי שבו שחקן התיאטרון הראשון של ז'אן ולז'אן מ"עלובי החיים" יתקוף כל שחקן ששיחק את הדמות שבא אחריו. זה האגו המנופח של הלנה טיילור. כבר קניתי משחקים עם סאגת דיבוב מטורללת גרועה בהרבה מזו של באיונטה 3, ספיציפית את יאקוזה 4 שוב עם רצח הקריירה של נארימיה הירוקי שהואשם בשימוש בסמים, זה התגלה כשקר, ועדיין בכל זאת העיפו אותו מהתעשיה!

.... רק שאפילו זה לא היה נכון! חברים, הלנה טיילור שיקרה! לא הציעו לה 4000 דולר לדיבוב כל המשחק, אלא 15 אלף דולר! שזה בעצם אומר בערך 1000 דולר לשעה. אתם יודעים מה הייתי עושה בשביל 1000 דולר לשעה?! תכניסו פה את בדיחת ההומו סאמה הקבועה שלי כי אתם יודעים לאן זה ילך כבר! אך לזה הלנה טיילור סירבה. אז מאיפה הגיע ה"הציעו לי 4000 דולר לדיבוב כל המשחק" של טיילור? מה שקרה בפועל זה שלאחר שטיילור סירבה ל15 אלף ההם, זה שפלאטינום גיימז הציעו לה 4000 דולר לדיבוב קטע קמאו במשחק. בסוף המשחק מופיעה דמות שאפשר להסיק באופן סביר ביותר שהוא הקטע שעליו הציעו לטיילור את ה4000 דולר. לדמות ההיא יש ארבעה משפטים. וכן, על פרס הניחומים של טיילור לאחר הסירוב הראשון שלה, והסירוב השני, טיילור מחליטה לתקוף את ג'ניפר הייל. טיילור היא הביזיון של התעשיה הזו, ובתור מעסיק לא הייתי מתקרב אליה בחיים. טיילור לאחר מכן שינתה את הגרסאות שלה פעמים רבות. מה לא בסדר עם האישה הזאת? לאחר שדיברנו על סאגת הדיבוב המטורללת של מדבבת שבטוחה שהיא אלוהים, בואו נדבר על המשחק עצמו.

 


 הסיפור של באיונטה 3 מתחיל ב... באיונטה מתה! וזה אפילו לא ספוילר, זו הסצנה הראשונה במשחק. התלמידה שלה, ויאולה (Viola) משוגרת מהיקום שבו מורתה מתה אל יקום אחר, שם היא פוגשת בבאיונטה וז'אן אחרות. כבר בבאיונטה 1 ו2 היה את הרעיון של יקומים מקבילים ובאיונטה 3 ממשיך עם הרעיון הזה. ויאולה מספרת לבאיונטה וז'אן של אותו היקום שהגיע אויב חדש, הומונקלוס. כדי להציל את העולם, היא ובאיונטה צריכות לעבור בכמה יקומים מקבילים ולאסוף חפץ מסוים, בעוד שבאותו הזמן ז'אן תלך לפגוש את דוקטור סיגורד שיעזור להם במטרה. והיכונו, אתם הולכים לראות כמה גרסאות חדשות לבאיונטה וז'אן שימותו כמו דגי סלמון לאחר שחזרו לנהר שבו נולדו רק כדי להזדווג. למה הטבע כזה אכזרי?!

העלילה של באיונטה 3 כהרגלה מטומטמת וגרועה, אך עם זאת שוב מצליחה לעשות מה שהיא רוצה לעשות טוב. היא טמטום ללא ספק עם חורי עלילה מצטברים אבל למי אכפת?! באיונטה כסדרה תמיד הצליחה להכניס בפיגור השכל הזה קטעים מרגשים, רומנטים, עצובים, ובעיקר אפיים ומצחיקים. ואיכשהו זה עובד! כבר במשך שלושה משחקים פלוס סרט אדפטציה. משפפי הרומנטיקה בין באיונטה ולוקה כמוני יסופקו לחלוטין שכן היא מגיעה לשיא שלה בבאיונטה 3. ולחשוב שלזה היינו צריכים לחכות 13 שנים. ויאולה הדמות החדשה היא גם נהדרת. היא ילדותית, מעט טיפשונת וחסרת הניסיון שיש לבאיונטה, אך זה לא מבוצע רע, בכלל לא. ויאולה נהדרת ואני מת עליה כדמות חדשה חסרת ניסיון שמתבגרת במהלך המשחק. כמו באיונטה ולוקה, יש לה ערך עילאי למשפחה שלה.  

  


באיונטה 3 מכניס שלוש דמויות שאפשר לשחק איתן; באיונטה, ז'אן, ו-ויאולה. לז'אן יש מצב משחק נפרד משלה עם גיימפליי שונה, אם כי כאשר שתסיימו את המשחק תקבלו אותה בתור דמות פעילה לגיימפלייי ההאק אנד סלאש הרגיל. על זה תכף נדבר. באיונטה ו-ויאולה הן הדמויות שתשחקו אותן בגיימפליי המוכר. כרגיל, תחסלו אויבים עם מגוון רחב של נשקים, ואף להפעיל את הWitch Time, יכולת שעוצרת את הזמן בהתחמקות מדויקת. באיונטה 3 מעט משנה את השיטה הרגילה של באיונטה 1 ו2 עם שני דברים; הראשון, כבר אין יותר נשקים לידיים ורגליים. בבאיונטה 1 ו2 יכלתם ליצור לעצמכם מובסטים יחודיים על ידי שילוב יצירתי בין נשקים לידיים ורגליים. באיונטה 3 מעיף את השיטה הזאת לעזאזל. זה כבר לא קיים בבאיונטה 3. יש נשק אחד כללי ואין לכם איך להיות יצירתיים בבנייה שלו. אבל עדיין יש בזה דבר טוב אחר; המובסט במכלול הרבה יותר עמוק ורחב מכל סט שיכלתם ליצור בבאיונטה 1 ו2. מצב הDash שונה אצל כל נשק (בעוד שבבאיונטה 1 ו2 זה היה הנמר השחור הקבוע), היריות שונות בכל נשק (שגם זה היה אקדח פשוט וזהה לכל סט), וכן מצב הקפיצה שהיה כל הזמן בתור צורת עורב משתנה בכל סט מה שנותן אופציה לגשת אל השלבים בצורה שונה בכל פעם. כמו כן, לבאיונטה יש מגוון רחב של זימונים שהיא תוכל לשלוט עליהם באופן ישיר בזמן שהיא עומדת אך פגיעה להתקפות. האיזון הזה עובד מצוין. כמו כן אפשר לסיים קומבו על ידי זימון אחת מהמפלצות הרבות במשחק כך שהמגוון הוא אדיר. ולהלן כמה מהנשקים והזימונים הלא שפויים בבאיונטה 3: יצור שדומה ל"ליינל" מBOTW, הפאקינג ביג בן, ואם חשבתם שזה מגניב שבDevil May Cry 5 אחד הנשקים של דאנטה הוא אופנוע, אז מה דעתכם על רכבת?! פלאטינום גיימז לא מהססים לרגע בשחרור כל הרעיונות המוגזמים שיש להם.



ויאולה הדמות החדשה לא התקבלה בברכה ברחבי האינטרנט. יש לכך כמה סיבות: אנשים לא אהבו את האופי שלה בתור ילדותית ולא גוש באדאס כמו באיונטה. כפי שאמרתי, אני מאוד אוהב את ויאולה, אולי אפילו באותה מידה כמו שאני אוהב את באיונטה. הסיבה השנייה זו שלויאולה יש רק נשק אחד בשונה מבאיונטה עם הנשקים הרבים שלה. והסיבה השלישית המשמעותית, ה"וויטץ' טיים" של ויאולה לא מופעל בהתחמקות, אלא בהגנה בתזמון הנכון. ועל זה אני אומר.... GIT GUD! ואם אני אומר "גיט גוד" מכל האנשים בעולם כשאת רוב המשחקים אני לא טורח לשחק על נורמל, אלא משחק באיזי מוד, כן, כנראה שהבעיה היא בכם ולא במשחק. למען הסר ספק, שיחקתי בבאיונטה 3 גם באיזי מוד וגם בנורמל במקביל. ויאולה היא אכן יותר קשה למשחק מבאיונטה, אך היא לא דמות רעה בכלל. להפך; היא מצוינת! זה סופר מספק ללמוד את הקומבואים שלה גם אם הם מוגבלים. ויאולה יכולה להגיע להישגים נפלאים עם הלמידה הנכונה. חוץ מזה שיש לה שני דברים שבהם היא מתעלה על באיונטה. לויאולה גם יש זימון, צ'שר. בשונה מהזימונים של באיונטה, על צ'שר אי אפשר לשלוט והוא פועל על דעת עצמו והוא עושה את זה נפלא. וזה גם אומר דבר נוסף, שבזמן הזה עדיין אפשר לשלוט על ויאולה ולשחק איתה במקביל מה שמעלה את הנזק שויאולה יכולה לעשות על פני באיונטה. על הדבר השני שבו ויאולה מתעלה על באיונטה הוא ספוילר אז לא אדבר עליו.

כמו האק אנד סלאשים טהורים רבים (כגון Devil May Cry) הדרך להעלות את כמות החיים ומד הקסם הוא על ידי ביצוע משימות שמתחבאות בשלבים. בכל האק אנד סלאש שעובד בצורה הזו אני אף פעם לא מצליח להשלים את כולן. בשלב מסוים הן נהיות קשות יותר ממה שאני מסוגל להצליח. למרות זאת, בבאיונטה 3 כן הצלחתי לעשות כ80-90 אחוז מהן כי לעומת האק אנד סלאשים אחרים, בבאיונטה 3 הן לא כאלה קשות. גם אם הייתה משימה שכן הצלחתי אותה, אך זה דרש ממני כשעה של ניסיונות שוב ושוב. אכן, האגו שלי לא ויתר לי.


  

ואז מגיע הגיימפליי של ז'אן. כשראיתי אותו ביוטיוב לראשונה חששתי. התגנבות בבאיונטה?! אוי פאקינג ואבוי! הגיימפליי של ז'אן מורכב מארבעה שלבים שאמנם נקראים "סיפור צדדי" אך הם חובה. ואז שיחקתי אותו. השלב הראשון הוא סייד סקרולר שבו ז'אן מתנגבת כדי להגיע אל המטרה. וזה היה כיף מדהים! לא חשבתי שאגיד את זה, אבל זה מבוצע ממש טוב. השלב השני הוא בתחילתו התגנבות, ואז עובר לחלוטין להאק אנד סלאש בסייד סקרולר, ובשלבים השלישי והרביעי אין שום זכר להתגנבות. אקשן לחלוטין. חוץ מזה, שבמידה ואתם לא מסתדרים עם ההתגנבות של השלב הראשון כל מה שאתם צריכים לעשות זה לשחק אותו על האיזי מוד והוא הופך להאק אנד סלאש באופן טבעי.

למרבה הצער, אין מה לעשות עם ז'אן במשחק מעבר לזה. כן, כשתסיימו את המשחק תשיגו אותה בתור דמות פעילה לגיימפליי הרגיל. אך משום מה, לא תוכלו לשחק איתה בשלבים הרגילים. באיונטה 2 נתן לשחק איתה בשלבים הרגילים רק שהדיבוב והעלילה התייחסו אליה כבאיונטה עצמה. למה לא בבאיונטה 3?! מי יודע למה... ובבאיונטה 3 אין שום זכר לTag Climax מבאיונטה 2 שהיה ארקייד של האק אנד סלאש. אז מה יש לעשות עם ז'אן? מצב האימונים, ושלבים צדדיים שלוקח כשתי דקות לסיים אותם. הבעיה העיקרית כאן שלפתוח אותם זה די מציק. צריך לתפוס במהלך השלבים הרגילים חתול, קרפדה, ועורב. למצוא אותם זו לא הבעיה, לתפוס אותם כן. ולאחר שפתחתי כמה מהם הפרסים פשוט לא שווים את זה מלבד אחד שפותח נשק חדש.

 


זוכרים שבבאיונטה 2 (וב1 על גרסאות הווי יו והסוויץ') היו תלבושות של נינטנדו כגון לינק ופיץ'?! אז לא פה! המשחק די נופל כשזה מגיע לתלבושות. כל מה שיש לכם זה העיצוב המרכזי של באיונטה (שכן, אגיד שמכל שלושת העיצובים הראשיים של הסדרה הוא הטוב ביותר), ארבעה עיצובים של באיונטה מהיקומים המקבילים, וכן העיצובים הראשיים של באיונטה 1 ו2. כלומר, רק שבע תלבושות. במידה וארצה לשחק עם אלו של באיונטה 1 ו2 פשוט אחזור לבאיונטה 2 שהוא במכלול משחק מעט טוב יותר (הודות לארקייד), ומארבעת הגרסאות האחרות של באיונטה רק אחת נראית טוב. כלומר בתכלס, יש רק שתי תלבושות במשחק שאני רוצה לשחק איתן. כן יש אפשר לצבוע אותן בצבעים, אך מבחר הצבעים מוגבל ורובם די מכוערים. באיונטה עם שיער סגול? מצוין. ירוק? צהוב? כן, שכחו מזה!

גרפיקת המשחק נראית טובה, אך אני עדיין מוצא בגרפיקה של באיונטה 2 טובה יותר. לפחות לבאיונטה 3 יש סגנון עיצובי יותר קרוב לCell Shaded אם כי הוא לא לחלוטין כזה, מה שגורם לבאיונטה 3 עדיין להיראות נפלא. גם אם לפעמים חלק מהרקעים נראים כאילו נלקחו מסוף עידן הפס2 עד תחילת הפס3. לגבי מוזיקת הרקע. אני מקשיב בזמן כתיבת הפוסט הזה לשירי הנושא של ויאולה ובאיונטה. זה אומר לכם מה אני חושב על מוזיקת הרקע במשחק; היא נפלאה.

דבר אחרון לסיום; הדיבוב. שיחקתי במקביל בדיבוב היפני ובדיבוב האנגלי. את ויאולה מדבבת סאוואשירו מיוקי בסגנון הדיבוב שהיא עשתה לג'ולין במשחקי Jojo והיא נפלאה. כמו כן המדבבת האנגלית שלה, שידועה יותר כ"Brizzy" בערוץ היוטיוב שלה גם עושה עבודה נפלאה. ועכשיו בואו נדבר שוב על טיילור וג'ניפר הייל. מצטער להגיד לכם אבל... ג'ניפר הייל היא אמנם ה"תחליף" אבל היא עושה עבודה טובה יותר מטיילור. היא נכנסת לדמות של באיונטה טוב יותר, משחקת אותה יותר נשית. כשחזרתי לבאיונטה 2 כדי לבדוק שוב את טיילור ביחס להייל, גיליתי שטיילור פשוט פחות טובה. היא נשמעת יותר זקנה בהרבה (כן, באיונטה היא בת 500. לא רלוונטי, כי בפועל יש לה גוף של בת 30-40). לא תמיד המקור יותר טוב.

ואיפה ממוקם המשחק בטרילוגיה? במקום האחרון, באיונטה 1. הוא עדיין משחק נפלא, אך יש לו כמה דברים שמורידים אותו מטה ביחס לשאר הסדרה. במקום השני ידורג באיונטה 3. הוא כמעט שקול לבאיונטה 2 ויש תכנים מסוימים שבהם הוא מתעלה עליו, אך בעקבות המחסור בתלבושות, ובעיקר המחסור הטאג קליימקס הוא באמצע. באיונטה היא סדרה נפלאה. אך אני לא אתפלא אם לעולם לא נקבל באיונטה 4. למרבה הצער, באיונטה 3 כושל במכירות. תיאורי המכירות שלו תוארו כ"הרוויח באופן יחסי יותר מבאיונטה 2". כן, באיונטה 2 שהיה תקוע על "כי למי היה ווי יו?!!!!", נמכר שנית במחיר מלא על פורט, ולמרות כל התנאים האלה באיונטה 3 בקושי מוכר יותר ממנו. במידה ואתם רוצים להשיג עותק, אפשר להשיג אותו בקלות בכל רחבי הארץ. כן, המכירות שלו עד כדי כך נוראיות.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה