יום שלישי, 2 בנובמבר 2021

Yat Anshin Uchuu Ryoukou (יאמאמוטו נסיעות)- צפייה מחדש אחרי 17 שנים- ביקורת

 ביקורת על צפייה מחודשת ב"יאט אנשין", או בשמה העברי על פי יס אנימה "יאמאמוטו נסיעות". כל-כך הרבה זמן עבר מאז לרמה שאני מרגיש ממש ממש זקן כבר...

 


אז לאלו שנולדו אחרי שערוץ האנימה נסגר ב2008 (איך זה קורה בכלל?! קדימה תביאו לי את המקל והפיליפיני שמגיע לי... ) אז במשך ארבע שנים היה ערוץ אנימה ישראלי שרץ החל מ2004 עד 2008 שנסגר בגלל כשלון מוחלט שלו. ואני עוד זוכר את העצומה שהייתה באינטרנט על מנת מניעת את סגירת הערוץ... שהיא כמובן כשלה. אף עצומה לא תנצח את המינוס בבנק. ערוץ האנימה הביא סדרות רבות, שחלקן הן אולי קצת יותר ידועות היום כגון X, וKino no Tabi,  אך רובן המוחלט של הסדרות היו נידחות ביותר. דברים כגון EatMan, וDokkoida. יאט אנשין, או בשם שיס אנימה נתנו לה- "יאמאמוטו נסיעות" הייתה הפסגה של הנידחות. לקח לי שנים על גבי שנים כדי למצוא צפייה ישירה באינטרנט, ואני אפילו לא מדבר על "נורמלית", אלא באמת למצוא. בחודש האחרון התחילו להעלות פרקים של הסדרה ליוטיוב, ללא תרגום וכרגע בעל הערוץ העלה עד סוף העונה הראשונה (חמישים פרקים) ושלושה פרקים מהעונה השנייה. ועל כן, הביקורת הזו מבוססת על הידע שלי ביפנית שבאופן מפתיע הסתדרתי טוב מאוד, ועל העונה הראשונה בלבד (העונה השנייה גם כך זכורה כפחות טובה). יס אנימה גם תרגמו את הסדרה באופן מוזר למדיי בזמנו. חשבתם ששמות שונים בדיבוב זה מעצבן? אז יס אנימה החליטו על שיטה מעצבנת יותר- לשדר את הסדרה בדיבוב יפנית, אך לשנות את השמות לכמעט כל הקאסט בתרגום, משום מה. על כן, אני ארשום את השמות בסדרה בשמותיהם המקוריים, וכן את השמות שלהם על פי יס אנימה במידה ואני זוכר (בכל זאת... עברו 17 שנים, אתם לא מצפים ממני לזכור את השמות של כולם, נכון?), בשביל הקוראים שצפו בזה לפניי 17 שנים כמוני.

הסיפור מתרחש בשנת 5808 לספירה. העולם התקדם רבות וכעת טיסות לחלל זה דבר נפוץ שהאדם הממוצע יכול להרשות לעצמו. (ועדיין הם משתמשים בטלוויזיות מרובעות... כן, סדרות מדע בדיוני משנות ה90 עדיין לא פענחו את העתיד מספיק טוב). הודות ל"מנהרת המימדים" (Jigen Tunnel) שמקצרת משמעותית את זמני הטיסות על ידי שיגור בין מימדים של החלליות הדבר הוא כבר בשגרה. "יאט" היא חברה כושלת בעסקי תיירות החלל שכמעט בכל רגע משתבש להם משהו בדרך שזה פלא שהם עדיין לא פשטו רגל. הושיוואטארי גורו (Hoshiwatari Goro, "רולו סטארגייזר" על פי יס אנימה), נער בן 16, יוצא לטיול בחברת יאט על מנת למצוא את עקבותיו של אביו, דאיגו (Daigo) שעזב את הבית לפניי 15 שנה ומעולם לא חזר. כנראה השתכר למוות באיזושהי מסיבת טבע והחליט שזה עדיף על פני הבן החמוד שלו. ועכשיו שטויות לצד, דאיגו הוא היוצר של האבטיפוס של מנהרת המימדים, אך בתקרית שאירעה לפניי 15 שנה הוא מעולם לא חזר. גורו רוצה למצוא את אביו, והדבר הראשון שיעשה כשיפגוש אותו זה לפרק את אבא שלו במכות. איך אתה מעז לנטוש אותי ואת אמא?! השיכור ההוא עדיף עלינו?!



אך כאשר שודד מסוים מנסה לשדוד את חללית היאט, ה"יונה", גורו כמו ילד טוב יוצא לעצור אותו. ובדרך הורס בטעות את היונה. חסר כל כסף כדי לשלם על התיקונים, גורו נאלץ למכור את הגוף שלו ליאט בתור עובד בחברה ללא תשלום כדי לכסות את הפיצויים. שם הוא פוגש בחברי הצוות לעבודתו; הבוס, יאמאמוטו קאורו (Yamamoto Kaoru), הטייס של היונה, אוצ'י (Uchi, "קוקי" על פי יס אנימה), רובוט הניווט קאנאבי (Kanabi, "פונטה" על פי יס אנימה) והדיילת של החברה, שהיא גם הבת של הבוס, טנג'ויין קאטסורה (Tenjoin Katsura, "בטסי" על פי יס אנימה) שבה גורו מתאהב ממבט ראשון.

אם אתם מחפשים סדרת מדע בדיוני מורכבת ועמוקה- יאט אנשין היא לא המקום. היא קומדיה עם פיזיקה של קומדיה. דמויות יכולות לשרוד בריק של החלל כשזה נוח לסדרה, איכשהו לכל כלי רכב בחלל יש כוח כבידה משלו, וקול יכול לעבור בחלל. לא רק עם סאונד אפקטים, אלא קול אנושי. למשל היא מציגה חבורת פיראטים רוקיסטים כושלים; רוק (Rock), נאנאקו (Nanako) והאצ'יבה (Hachibe) שכל מה שהם עושים זה להפיץ את המוזיקה שלהם עם רמקולים בחלל. דמויות יכולות להימתח לכמה מטרים, ליפול מבניין של עשר קומות, ולהתחשמל למוות, ואת כל זה הן ישרדו. זה רק כשזה נוח לסדרה שיהיו חוקים מדעיים כלשהם כדי שהם באמת ישפיעו על העלילה והדמויות.

אז איך הדמויות? במכלול, נפלאות. גורו הוא נער נלהב ומלא רוח חיים והוא דמות כיפית במיוחד לצפייה. קאטסורה תמימה באופן משעשע. קטעים רבים שקורים איתה זה שיכולה להיות סצנה דרמטית מצידו של גורו, רק כדי שהיא תשבור אותה עם דבר שולי ולא רלוונטי. קאנאבי ואוצ'י הם זוג משעשעים שרבים ללא הפסקה. יש לנו גם את קאנאה (Kane'a. "כרמן" על פי יס אנימה), בת 14 מולטי ביליונרית שזורקת כסף על ימין ושמאל כדי להשיג את המטרות שלה (או במילה המנומסת, זה פאקינג שוחד) ומאוהבת בגורו. הסיבה שהיא מאוהבת בו דבילית אך משעשעת באותו הזמן- זה כי הוא סטר לה. קאנאה היא דמות שבתיאוריה אני אמור לשנוא, אך בקונטקסט שלה בסדרה היא עובדת מעולה, והיא הדמות השנייה האהובה עליי בסדרה. קאנאה היא דמות שאם היא הייתה אדם אמיתי כנראה שהיה מגיע לה מאסר עולם על מה שהיא מעבירה את גורו, אך כדמות אנימה? אוי כמה שאני נהנה ממנה. מי הדמות האהובה עליי בסדרה? יאמאמוטו. הוא מצד אחד גס רוח, חמדן לכסף, לא מתחשב, וצעקני, שזה כבר בקונטקסט של הסדרה גורם לו לעבוד מעולה כדמות קומית. אך יש לו דבר נוסף, שלמרות כל הדברים האלה, הוא הדמות הכי חמה בכל הסדרה. על אף שהוא בועט בגורו, הוא כן עוזר לו ב200 אחוז במטרה של מציאת אביו, וכן נותן לו מקום של בית בחברת יאט. זה בדיוק העניין עם יאט אנשין, היא יכולה לזרוק דמויות קומיות רבות, כגון דניאל, המשרת של קאנאה שמדובב על ידי הגאונות של טאקאגי וואטארו, אך כשהיא רוצה להביא דרמה טובה, היא מצליחה בזה באופן מושלם. המפגש המיוחל בין גורו ואביו נעשה נהדר עם דרמת משפחה נהדרת. כמו כן הדרמה בין קאנאה ואמה, אן, וכן הדרמה ההורית של יאמאמוטו לקאטסורה. אלא שלאלו שלא אוהבים את הקומדיה של יאט אנשין צפויה אכזבה. כי על אף שבבוא הזמן הסדרה כן נוגעת במקורות של מנהרת המימדים והדרך למציאת אביו של גורו, רוב הפרקים הם פרקים קומים ללא התקדמות עלילתית. הם מתעסקים במסעות ובטיולים של יאט לכוכבים שונים, שבדרך חוטפים כבני ערובה מסכנים את הלקוחות כי תמיד משהו משתבש בדרך. כן יאמר שהכוכבים בסדרה מוצגים באופן לא רע בכלל עם קומדיה שבי אישית פגעה מעולה.



יאט אנשין היא סדרה של מסע של 17 שנים בשבילי. העובדה שעבר כל-כך הרבה זמן מאז ועדיין היא גרמה לי ליהנות שוב באותה המידה כפי שהייתי בן 11 רק אומר בשבילי כמה טובה היא הייתה מאז ומתמיד. אז כן, כבר עשיתי כאן ביקורות נוסטלגיה. כגון Kaleido Star שהתבררה לי כיותר טובה משזכרתי, אך אז יש לנו את Yugioh Duel Monsters שאיתה ניפצתי לעצמי את הילדות, וכן "מרקו" שהייתה ההייפ של גיל 4 שהתבררה כבינונית. זה הישג טוב מאוד בשביל יאט אנשין. אחת התלונות שהיו כנגד יס אנימה זה שהם הביאו סדרות נידחות. ואני אומר על זה- תודה רבה יס אנימה. אני מספיק היפסטר כדי למצוא את הסדרות הנידחות הטובות ומן הסתם הפופולאריות, אך יאט אנשין היא אחת נידחת וחסרת תרגום. ללא יס אנימה, כנראה שלעולם לא הייתי מגיע אליה. וכן, היא חסרת תרגום, אז איך אתם אמורים לצפות בה? טוב, בהצלחה אני מניח? כן, זה מאוד אנטי קלימקטי לשלוח אתכם ליוטיוב, לכתוב במנוע החיפוש "Yat Anshin" ואז לתת לכם לצפות ב50 פרקים ללא תרגום, אבל זה מה שיש לנו כרגע.




2 תגובות:

  1. אפיה אפשר למצוא את הפרקים של הסדרות?

    השבמחק
  2. כי ניראה שיש שם סדרות ממש טובות וסדרות שגורמות לי לרקוד מרוב עושר

    השבמחק