יום שישי, 5 בנובמבר 2021

Lost Judgment- המשחק שנותן לכם להרביץ לתיכוניסטים- ביקורת

 

ביקורת על לוסט ג'אדג'מנט, הכותר האחרון שיצא עד כה בסדרת יאקוזה, ומסכם בשבילי את זה ששיחקתי בכל הסדרה.




הסיפור מתרחש בסוף 2021. שנתיים לאחר יאקוזה 7, ו4 שנים לאחר ג'אדג'מנט, כותר הספינאוף של יאגאמי. לוסט ג'אדג'מנט ממשיך את עלילתו של יאגאמי טאקאיוקי (Yagami Takayuki), עורך הדין המוכשר שמתפקד גם כבלש פרטי. הסיפור מתחיל כאשר שוטר לשעבר, אהארה אקיהירו (Ehara Akihiro) מואשם בתקיפה מינית ברכבת ומגיע למשפט לאחר שהיה במעצר. אך אהארה חושף ידיעה מרעישה, על גופה שנמצאת ביוקוהאמה שאין לו שום דרך לדעת עליה. אבל בדרך כלשהי, אהארה יודע על קיומה.

במקביל, יאגאמי ושותפו קאיטו (Kaito) שעובדים יחד בעסק הבלשות שלהם מזומנים אל יוקוהאמה איג'ינצ'ו על ידי חבריהם הטובים מהמשחק הקודם, סוגיאורה (Sugiura) וטסוגומו (Tsugumo) על מנת לעזור להם בחקירה שהם פתחו. בבית הספר התיכון סייריו ביוקוהאמה איג'ינצ'ו מזמן אותם מנהל בית הספר ומבקש שיחקרו את הביריונות שקיימת בבית הספר. על כן, יאגאמי מתקין מצלמות בכל בית הספר, כולל בשירותים (כמובן כדי לצפות בכמה בולבולים ממש שווים) ומתחיל לחקור את התיכון. שם הם מגלים את קודה מאמי (Koda Mami), ילדה שהיא נשמה טהורה ודורשת חיבוק ענקי וסובלת מהצקות משלושה חברי כיתתה. שאר התלמידים? הם צופים במתרחש ולא עוזרים בדבר מחשש לזה שהם יהיו הקורבן הבא. זה דבר שכל אחד שהיה בבית ספר ראה בצורה כזאת או אחרת. בין אם הוא היה האחד שמציק, זה שסובל, או לפחות הסתכל מהצד ואולי עזר, ואולי לא. לוסט ג'אדג'מנט נוגע בנושא הביריונות בצורה נהדרת ובמשך ארבעה מפרקי עלילת המשחק מתרחשת בתיכון סייריו. סטודיו RGG בנו את בית הספר בצורה לא פחות ממושלמת ומדויקת לחלוטין; כיתות לכל שלושת השכבות וכן שש כיתות לכל שכבה, השירותים, הלוקרים בכניסה שיש שם תא לכל תלמיד ותלמיד, אולם הספורט, כיתות המועדונים, חדרי המנהל והמורים, חניית האופניים שבטח משמשת למחששה בפועל, וכמובן הדבר הכי חשוב- הגג שכל מטרתו זה לתת לתלמידים מקום הוגן להתאבד.

ככל שהמשחק מתקדם, עלילת הביריונות מתרחבת יותר ויותר וממשיכה לעלילת פשע ובלשות מופתית כמצופה מצוות הגאונים של יאקוזה. כי המקרה של קודה הוא רק קצה הקרחון. יחד עם הפתיח של המשחק שממש מבהיר את עלילת המשחק. עם הפזמון הבולט של "זו אשמתכם! זו אשמתכם!". דמויות רבות במשחק יכולות להיות אלו ששרות את השיר המגניב והנהדר הזה. הראשונה שעולה שהיא זו ששרה את השיר זוהי קודה, אך קודה היא רק קצה הקרחון. בהמשך המשחק נחשפות עוד ועוד דמויות שהן יותר מתאימות להיות אלו ששרות את השיר אף יותר ממנה. המשחק מבקר באופן נוקשה את "אפקט המתבונן מהצד" שבו אנשים רואים מקרה שצריך להתערב בו, אך מסרבים לעזור עד שיעזרו לפניהם, והתוצאה היא שהקורבן סובל ללא שום עזרה כי אף אחד לא מוכן להיות הראשון. הוא גם מבקר באותה מידה נקמנות ולקיחת החוק לידיים, שהתוצאה היא שחפים מפשע נגררים וסובלים מהנקמה הזו. ואילו באותה המידה הוא גם מבקר את מערכת החוק הבירוקרטית. הסיפור נהדר ומדהים. הוא בנוי בדיוק כמו שסיפור בלשים טוב צריך להיבנות- לתת לצופה לפענח את החקירה לפניי הדמויות עצמן על ידי רמזים שנתנו לו. במהלך המשחק הייתה לי איזושהי תיאוריה הזויה, שהתבררה כנכונה לאחר מכן, וזה היה מספק לחלוטין.



למשחק יש שני נבלים עיקריים. על אחד מהם אני לא יכול לדבר כי הוא ספוילר מטורף. אך על השני, סומה (Soma) אני כן יכול לדבר. הוא אולי לא הנבל הכי מעניין בסדרת יאקוזה (הנבל שאני לא יכול לדבר עליו הוא כן אחד מהם לעומת זאת) אך הוא כן אחד הנבלים היותר מאיימים בכל הסדרה. ואם חשבתם שאין לי בעיות עם הסיפור של לוסט ג'אדג'מנט, אז טעיתם, יש לי אחת- זה יאגאמי, הדמות הראשית של הסיפור. יאגאמי במשחק הקודם היה דמות מאוד מעניינת בגלל כמה שהחקירה נגעה לו אישית בגלל הטעות שלו. בלוסט ג'אדג'מנט הוא לא באמת קשור לסיפור מבחינה אישית. יאגאמי של לוסט ג'אדג'מנט יכל להיות כל דמות בלש אחר מהסדרה כגון טאנימורה (יאקוזה 4), אדאצ'י (יאקוזה 7) או דאטה שמופיע ברוב הסדרה. הדמות הספציפית שלו לא באמת הכרחית לסיפור כדי שהוא יהיה הדמות הראשית. כשקיריו היה גיבור הסדרה הוא היה באמת רלוונטי (מלבד יאקוזה 4 ששם הוא נמצא בתפקיד משנה כששלוש דמויות אחרות רלוונטיות), איצ'יבאן בהחלט מוצדק כדמות הראשית של יאקוזה 7, אך לא יאגאמי בכותר הזה. הוא כן נקשר לדמויות וזה כן משפיע עליו, אך אני באמת לא מאשים אנשים שהשתעממו מיאגאמי בלוסט ג'אדג'מנט.

במידה ואתם מתכננים לעשות את הסייד קווסטים, הכירו את השותפה החדשה האמיתית שלכם למשחק הזה- אמאסאווה (Amasawa), תלמידה במועדון המסתורין בבית הספר. שכחו מקאיטו או סוגיאורה, אמאסאווה היא הBFF האמיתית פה. בתחילת המשחק, כדי לחקור את בית הספר יאגאמי נרשם כמורה המדריך של מועדון המסתורין. אמאסאווה היא דמות נהדרת, וכמעט כל הסייד קווסטים במשחק עוברים דרכה, כשהיא עוזרת למגוון תלמידים בבית הספר. היא מפנה אתכם לתשעה מועדונים שונים. בניהם מועדון הריקוד, מועדון הרובוטיקה, מועדון האגרוף ואחרים נוספים. לכל המועדונים האלה יש עלילה ארוכה למדיי. במועדון האגרוף למשל תנסו לעלות לפסגה כדי להתמודד מול אושיקירי (Oshikiri)- מתאגרף שנכנס לשגעון קרב וכמעט רוצח באכזריות את המתמודדים שלו. סיפורו מורחב והוא נהדר לחלוטין. כמו כן מועדון הריקוד שיש לו עלילה נהדרת.

וכן, חלק מהמועדונים מרגישים כמו משחקים שהיה הוגן למכור אותם כמשחק שלם במחיר של 15 דולר. במועדון האגרוף תוכלו לעלות רמות, לקבל יכולות חדשות, ומערכת קרב שונה מזה של שאר המשחק. מועדון הסקייטבורד היה נהדר וחסך לי לקנות את סדרת Tony Hawk. ואילו מועדון הרובוטיקה שלא ממש השקעתי בו, מביא גיימפליי ייחודי של אסטרטגיה שמרגיש מעט כמו Dice Dungeon מיוגיאו בזמן אמת.



לוסט ג'אדג'מנט חותך כמעט לחלוטין את משימות המעקב הגרועות מהמשחק הקודם. רק אחת קיימת במהלך כל הסיפור הראשי- זו של הטוטוריאל. כל השאר שמורות לסייד קווסטים בלבד, והן גם מעטות ביותר וקצרות יותר. למרבה הצער, לוסט ג'אדג'מנט מחליף אותן במשימות גרועות אחרות. קצת פחות גרועות, אך עדיין גרועות. במקום זה יש את משימות ההתגנבות הגרועות. שהן מבין קטעי ההתגנבות הגרועים ביותר ששיחקתי אי פעם במשחקים. הן קלות, משעממות, וחסרות כל ערך אמיתי. כל מה שהן דורשות זה להגיע לנקודה מסוימת שמסומנת באדום, לזרוק מטבע ולנטרל את המטרה שלכם. ו"לנטרל" זה מאוד תלוי. כי לפעמים תוכלו לנטרל אותן, לפעמים לא, שאת זה תגלו רק ברגע שאתם תוקפים את המטרה. ואוי אופסי לכם אם ניסיתם לעשות את זה שהמשחק החליט שאתם צריכים להתעלם מהמטרה בקטע הזה. המטרה תגלה אתכם, ובחזרה לצ'קפוינט הקודם. וכמובן אל תשכחו לזרוק מטבע- כי רק שאנשים אוספים מטבע אפשר לתקוף אותם. זה פשוט משעמם, ולא כיף בכלל. לוסט ג'אדג'מנט מכניס גם קטעי טיפוס. שהייתי אומר שזה מבורך כי אני אוהב את אנצ'רטד וטומב ריידר בגלל הקטעי טיפוס שלהם, אבל פה מכניקות הטיפוס משעממות וגרועות שזה פלא שבכלל אפשר להיכשל בזה. בנוסף, לפעמים יהיו לכם קטעים שתצטרכו לחקור את הסביבה דרך מצלמה ולכוון לנקודה המתאימה שרק אז יאגאמי יחליט שהוא מבין איך לטפס. אלו קטעים שהם טובים כשאני מחפש ראיה לחקירה. אבל אם אני גם כך הולך לטפס על זה, אולי תתנו לי לטפס על העמוד הזה ואז לראות אם זה עובד או לא?  בנוסף, יש במשחק הרבה קטעי מרדפים שהם הגרועים בכל סדרת יאקוזה.

רוב המשחק מתרחש באיג'ינצ'ו, אותה העיר של יאקוזה 7. המשחק נותן דרך מהירה יותר לעבור אותה בהתחשב שהיא גדולה יחסית- סקייטבורד. ולגלוש על הסקייטבורד בכבישים זה נהדר וכיפי. אויבים חדשים שנוספו למשחק אלו התלמידים של סיריו. שתוכלו להילחם נגדם בעולם הפתוח. והם מספיק מנומסים ואחראים לרמה שהם לא מופיעים בשעות הבוקר. איזה מתוקים! הם לא מבריזים מהשיעור כדי לתקוף את יאגאמי. שאפו! אז אם נניח משום מה רציתם להרביץ לילדים, שזה מוזר, טוב, פה זה אפשרי. להרביץ לילדים זה יום שגרתי אצל יאגאמי, מסתבר. מערכת הקרב של לוסט ג'אדג'מנט היא מערכת הקרב הטובה ביותר בכל סדרת יאקוזה (נוציא את יאקוזה 7 מההשוואה שכן הוא לא אותו ז'אנר). כמו שאר משחקי הסדרה, תוכלו להשתמש בחפצים מהזירה כמו מחבטים, כסאות, ומה לא. כמו כן, ליאגאמי נשארו סגנונות הקרב שלו מהמשחק הקודם. סגנון הטיגריס חזק ומיועד כנגד אויב בודד, ואילו סגנון העגור מיועד לאויבים רבים. סגנון חדש ושלישי זה סגנון הנחש שמיועד להתנגד להתקפות האויב. הוא גם יכול לעשות דבר חדש נהדר- לחסל אויבים בלי להנחית עליהם את המכה הסופית אלא לגרום להם לברוח מפחד. בפועל זה פועל בדיוק אותו הדבר, אך האנימציות כן נהדרות. מה שנהדר זה שאפשר לשלב את כל הסגנונות יחד לקומבו אחד מה שיוצר מצב נהדר. דבר שלוסט ג'אדג'מנט איבד מעט זה ההתקפות מהקפיצה מהקירות של יאגאמי. הן עדיין קיימות בלוסט ג'אדג'מנט, אך לבצע אותן זה פשוט לא פרקטי במיוחד. הם נוצרו בשביל המשחק הקודם שהתרחש רק בקאמורוצ'ו ששם הרחובות היו צרים וזה עבד נהדר שם. אך לוסט ג'אדג'מנט מתרחש ברובו באיג'ינצ'ו, עיר שנוצרה בשביל יאקוזה 7, משחק שנדרש בו חלל גדול כדי להכיל ארבעה חברי קבוצה יחד.

לוסט ג'אדג'מנט הוא כן משחק מצוין, על אף כמה מהבעיות הקטנות שציינתי. הוא אולי לא השיא של הסדרה במכלול. אך הוא עדיין היה נהדר בשבילי. עם עלילה מותחת, מלאה בטוויסטים, עם עלילות סייד קווסטים מעולות שמרגישות כמו משחק שלם בפני עצמן, וכן מערכת הקרב האקשנית הטובה ביותר בכל הסדרה. אבל קטעי ההתגנבות... כן, הם היו ממש רעים. 


 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה