יום שני, 20 בספטמבר 2021

Psychic Princess/ Tong Ling Fei- סאיונקוקו מונוגאטארי שנוצר על ידי סינים- ביקורת

ביקורת על האנימה הסינית הראשונה שצפיתי בה אי פעם- סייקיק פרינסס.




אני אוהב את Saiunkoku Monogatari. היא הייתה אנימה בת 78 פרקים מלאה בפוליטיקה על חצר המלוכה הסיני והיא הייתה תענוג מוחלט לצפייה. אין לכם מושג כמה אני מתחרט שהתעצלתי לכתוב עליה ביקורת אחרי שסיימתי אותה. אבל זה היה כבר לפניי כמה שנים טובות. בימים האחרונים טיפה חיטטתי בקראנצ'ירול וגיליתי את סייקיק פרינסס, אנימה סינית בת 16 פרקים שדומה לסאיונקוקו מונוגאטארי. סיימתי אותה תוך יומיים בלבד. עכשיו אני רוצה להבהיר משהו- אני אפילו לא הולך לנסות לטרוח להגות את השמות הסינים בסדרה כראוי באופן תקני. סינית היא שפה שמראש יש בה לא מעט צלילים שלא קיימים בכלל בעברית, אנגלית, או יפנית. וכן, כמעט ולא הצלחתי לזהות את השמות שנאמרו בסדרה בהתאם לתרגום האנגלי. את רובם פשוט פספסתי כי מראש התרגום האנגלי משתמש בהמון אותיות מוזרות כגון X שנועדו איכשהו להעביר את הצלילים הסינים לתרגום אנגלי, וגם זה מן הסתם שלא עובד. על כן, אני הולך לכתוב את השמות אך ורק דרך קריאה של השמות שרשומים באנגלית לעברית.

משפחת קיאן (Qian) נמצאת במצב רע. הם במשך שנים היו בברית עם משפחת הקיסר. אך כאשר הנסיך יה יומינג (Ye Youming) מבקש ככלה את בתו של קיאן אאוטיאן (Aotian) המצב משתבש. יונשאנג (Yunshang) היא נערה מפונקת שממש לא בקטע של להתחתן עם הנסיך. היא בוכה ומתחננת לאביה שיציל אותה מגורלה המר. היא רוצה להתחתן עם מישהו שהיא אוהבת. אך לא עם יה. אז אולי יהיה אפשר לסרב ל-יה? חחח לא, שכחי מזה. גורלך נחרץ מותק. אם היא תסרב היחסים בין משפחת הקיסר ומשפחת קיאן יחוסלו לחלוטין. אך, אימה של יונשאנג מוצאת פתרון- למה לא לשלוח מישהי אחרת במקום יונשאנג? הם מחליטים לשלוח את הדמות הראשית של הסדרה, יון קסי (Yun Xi), בתו מנישואיו הקודמים של אאוטיאן שנשלחה לגלות בגלל כוחותיה העל טבעיים המוזרים, אליה הם מתייחסים כמו קללה למשפחה. יון קסי גם לא ממש בקטע של להתחתן עם נסיך, אך היא מוכנה להתחתן בתנאי שאביה ידאג לדודתה החולה.

למזלה הרב, הנסיך יה ממש לא בקטע של לדאוג לוואיפו החדשה שלו בתחילת הסדרה. על אף שיש לו הרמון מטורף של פילגשות, הוא לא מעוניין בהן בכלל. הוא יותר בתול מקיריו קאזומה (Yakuza) מאשר היה אי פעם. הוא במקום זאת, זורק את יון קסי בחדר מעופש ובמשך כרבע מהסדרה אפילו לא יודע שהיא אשתו. הפרקים הראשונים מציגים את הדמות של יון קסי כאשר היא עוזרת לאנשים באזור חצר המלוכה של סין, ושובה את ליבם של לא מעט גברים, כולל האחים של הנסיך יה. והאמת, אני לא מאשים אותם. כי יון קסי היא הוואיפו החדשה שלי. היא לא מהססת להגיד לגברים בדיוק מה שהיא חושבת עליהם, לא מהססת להתנגד להם, עוזרת ומגנה ככל יכולתה על המשרתת הנאמנה שלה, היא מגניבה שמקבלת את התמיכה מהרוחות אותן היא מצילה, היא חזקה פיזית יחסית, והמראה שלה יפהפה.



הסדרה נוגעת פה ושם בהיבט הפמיניסטי בתור יון קסי כדמות. כן, בשלב מסוים הנסיך יה ממש כופה את עצמו על יון קסי כבעלה אחרי שהוא קלט שהיא כזאת מהממת. כמובן, יון קסי סובלת מזה, כן. אבל זו הדרך שבה הסדרה מציגה כמה מטורללת השיטה המחורבנת של העבר בחצר המלוכה. נשים נחשבו כרכושו של בעלן- וכן, כבר המילה "בעל" אומרת ישירות כמה העולם בעבר היה דפוק. אמנם הסדרה לא מציגה באופן ישיר את שינוי הגישה של יה אל יון קסי, אך בפרקים האחרונים מערכת היחסים שלהם מתפתחת ונהיית מחממת יותר ויותר שזה רק גורם לי לרצות עוד מהסדרה הזאת. זה אגב בערך הדבר היחיד ה"רע" שיש לי להגיד על הסדרה. זה שאני רוצה עוד ממנה. יש לה רק 16 פרקים, וכל פרק הוא 18 דקות כולל פתיח וסיום. ולעזאזל, אני רוצה עוד מהסדרה הזאת. יון קסי מחזיקה היטב כדמות. בדומה לדמויות כגון מאיה (Glass Mask), וסורה (Kaleido Star) זה כיף לראות את הקטעים שבהם היא חוטפת על הראש קצת. כי בדומה אליהן, כל רגע שיון קסי חוטפת מגיע בקטע אחרי שהיא עולה מעלה ויוצאת בעוד קטע מגניב ונהדר ממנה. זה כיף לראות איך שאר הפילגשות הנוראיות מציקות לה, בדיוק בגלל שאני יודע מה יגיע אחרי.

האנימציה של הסדרה נהדרת. היא צבעונית, חדה, ממש יפה, עם עיצוב דמויות מהמם ויפהפה. מצד אחד יש לנו פה את יון קסי עם העיצוב הנהדר שלה, ובאותו הזמן הסדרה מלאה בדיוק בעיצוב הבנים שאני אוהב- שיער ארוך שמגיע עד הרצפה. עכשיו בואו נדבר על ההיבט שבו התלבטתי עם עצמי במשך כמה ימים אם להתחיל את הסדרה בכלל. כן, זה שהיא כולה בדיבוב סינית ללא שום דיבוב יפני שקיים. אחרי שצפיתי באנימה במשך שנים ביפנית (ופה ושם קצת באנגלית) פתאום להיכנס לשפה חדשה זה קצת מוזר. אז כן, זה היה מוזר ב10 דקות הראשונות, אך אחרי זה כבר הסתדרתי ללא שום בעיה. הדיבוב הסיני לא הפריע בכלל. ואפילו שיפר את המצב בשביל להיות יותר אוטנטי. סאיונקוקו מונוגאטארי עובדת מדהים בדיבוב יפני, אך פתאום לראות אנימה על סין, בדיבוב סינית, מרגיש נהדר. ( אגב, ידעתם שאת כל Assassin Creed 2 וBrotherhood שיחקתי בדיבוב איטלקי מבחירה לשם האוטנטיות?) יון קסי נשמעת בדיוק כמו המואה המתוקה מאנימות עם דיבוב יפני. אני כן יכול לבקר במעט דבר אחר קטן- הדיבוב של אביה הקר של יון קסי לא מספיק כבד בשביל להציג אותו כאב רע וגרוע. הוא עדיין נשמע טוב, אך כמה טונים קטנים שונים יכלו לעשות אותו טוב אף יותר. הפתיח קורע מצחוק מרוב שהוא הזוי, ואילו שיר הסיום הוא שיר יפהפה שאני מקשיב לו ברגע זה.

והנה לנו, האנימה הסינית הראשונה שצפיתי בה. היא אולי לא מגיעה לעומק של סאיונקוקו מונוגאטארי עם דיוני הפוליטיקה העמוקים שלה- היא עדיין לא רעה בכלל במה שהיא כן עושה עם זה. היא פשוט סדרת היסטוריה סינית נהדרת ומתוקה שממש נהניתי ממנה. ואגב, הנה מוזר שהיה שם שאפילו לא קשור לסדרה עצמה, אלא לקראנצ'ירול שחשפו את עצמם כוויבז מוגזמים- פרק שמונה נקרא "Feeling Good to be Tsundere", כן, טסונדרה, מושג יפני, על סדרה... לא יפנית...



     

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה