יום שני, 31 באוגוסט 2020

ACT AGE- בוטלה בגלל שמאטסוקי הלך בעקבותיו של וואטסוקי- ביקורת (צ'אפטרים 1-123)


ביקורת למנגת הבמה "אקט אייג'" בידי הכותב והציירת הטירונים מאטסוקי טאטסויה ואוסאזאקי שירו.




הסיפור עוקב אחר קיטאג'ימה מא- אה לא, זאת לא היא. עלילת הסדרה עוקבת אחר נאיגינו סו- לא, זאת ממש לא היא. ועכשיו ברצינות, העלילה של אקט אייג' עוקבת אחר יונאגי קיי (Yonagi Kei), נערה בת 16 שחלומה הוא להיות שחקנית. יונאגי גרה עם אחותה ואחיה הקטנים בהם היא מטפלת לבדה. אימה נפטרה, ואילו אביה עזב את הבית. כאשר היא מנסה את מזלה בתחילה, היא נפגשת בקורויאמה סומיג'י (Kuroyama Sumiji), הבמאי האגדי שמחפש אחר שחקנים שאותם יוכל לבנות בשביל סרט החלומות שלו ומוצא ביונאגי שלנו את הפוטנציאל שלה.

יונאגי היא טירונית מוחלטת לתעשיית הקולנוע והתיאטרון, אך יש לה יתרון באופי שלה. הדרך שבה היא משחקת היא למצוא חיבור אל הדמות, ולשחזר רגש מעברה כדי לשחק את הדמות שלה. אך היכולת הזאת היא גם אותו הדבר שעליה להיזהר ממנו- החיבור הגבוה שלה לדמויות שלה עלול להכניס אותה למצבים נפשיים קשים כיוון שהיא מנסה להתחבר כמה שאפשר אל הדמות שלה.

על אף שהייתי שמח להגיד שיונאגי היא דמות סופר מדהימה, והיא אכן דמות טובה, שלא תטעו, מוקד ההשוואה הראשון שנכנס ב"עד כמה יונאגי תישאר חרוטה אצלי" הוא ההשוואה אל מאיה (גלאס מאסק) וסורה (קאלאידו סטאר), ויונאגי עדיין לא שם באיכות הדמות שלה. היא כן מתמודדת עם דברים במהלך הסדרה, וכן משתפרת כשחקנית, אך נדירים הקטעים אצלה שבאמת מרגישים אצלה שיפור לאחר קריסה (שזה בדיוק מה שהפך את מאיה למאסטרפיס). המצב אצל יונאגי הוא כמו נחל זורם בקלות בלי מכשולים רבים במיוחד, לעומת הנהר הגועש של מאיה וסורה. קשה להגיד שיונאגי באמת מרוויחה את ההישגים שלה. היא פשוט OP, כל הזמן, ועם קטעים בין לבין שהיא מנסה להשתפר. על אף שהיא עדיין לא מאיה, יונאגי היא כן דמות טובה, מאוד טובה. וכמובן, המנגה טכנית עדיין לא הסתיימה, פשוט נעצרה באמצע ככה שאי אפשר לשפוט לחלוטין את זה, שכן ייתכן שלמאטסוקי היו תכנונים לעתיד. אך גם מאטסוקי הוא אותו האדם שחיסל את הסיכוי שהמנגה תימשך- שעל זה נדבר בהמשך.

איפה שאקט אייג' זוהרת הוא דווקא פחות ביונאגי, אלא בבעיות של הדמויות האחרות, חלקם שחקנים וחלקם במאים. מומושירו צ'יוקו (Momoshiro Chiyoko) היא אחת השחקניות הצעירות הכי מוכשרות כעת בתעשיה. מבוגרת מיונאגי רק בשנה, ויש לה קהל עצום של מעריצים. אך אותם המעריצים הם גם נקודת התורפה העצומה שלה. לא יעבור הרבה זמן עד שאותם מעריצים צעירים שאוהבים אותה בגלל שהיא צעירה ויפה יינטשו אותה תוך שנים ספורות, וקריירת הבמה שלה תתרסק.

איוואו יוג'ירו (Iwao Yuujirou) הוא אחד הבמאים המבוגרים הכי מוכשרים בתעשיה. אך עם זאת הוא נמצא בשנים האחרונות לפניי מותו. כל מה שהוא רוצה זה ליצור את יצירת המופת האחרונה שלו לפניי שיאמרו עליו קדיש. שחקן אחר, אוגאמי ריקו (Oogami Riku) הוא שחקן שאף פעם לא משנה את סגנון המשחק שלו- דבר שעובד כאשר הוא משחק בסרטים, אך כשהוא נתקל במשחק על במה בפעם הראשונה, צפויה לו בעיה. וזה לצד עוד דמויות אחרות עם בעיות משלהן.

אקט אייג' גם דואגת לגוון ממש בסוגי ההופעות שבה יונאגי משתתפת. בין אם מדובר בסרט בהפקת ענק שבו היא משתתפת כדמות משנית, הופעת במה, סרט בית ספר חובבני, פרסומות, ועד לפסגה- טאיגה דרמה (דרמות היסטוריות של כ50 פרקים מערוץ NHK) שבה יונאגי מתמודדת עם העובדה שהיא משחקת דמות היסטורית אמיתית וחולקת את התפקיד יחד עם שתי שחקניות נוספות, כל אחת בתקופת זמן אחרת של הדמות. אבל כמובן שלעולם לא נראה את סוף הארק כי לעזאזל איתך מאטסוקי!

עלילות המופעים נהדרות. לא רק עם העובדה שאנחנו רואים את הדמויות משחקות, אלא גם הסיפור של המופע עצמו. הסיפור של Night on the Galactic Road היה נהדר (שדרך אגב, מבוסס על ספר אמיתי, וכן קיבל סרט אנימה עליו בשנות ה80).



הציור של אקט אייג' בפרקים הראשונים נראה לא טוב. קווי מתאר שנשברים בצורה רעה, עיצוב דמויות עקום, וחוסר פירוט. למרות זאת, הוא משתפר במהירות הבזק. כל הבעיות שאמרתי הרגע מתוקנות. ואיך זה קרה כל-כך מהר? אני מנחש שאוסאזאקי לא באמת הייתה ציירת לא מספיק טובה מההתחלה, אלא הייתה צריכה להסתגל ללחץ המטורף של הספקת 19 עמודים בשבוע- דבר לא קל בכלל למישהי שזאת המנגה הראשונה שלה. ובתור סדרת במה שהיא מנגה, כלומר חסרת דיבוב שיבטא את המשחק של הדמויות, אוסאזאקי הייתה חייבת לצייר הבעות פנים באופן מדויק ב200 אחוז כדי להצליח להעביר את התחושה הזאת. והיא בהחלט מצליחה בזה- הישג ממש מרשים למישהי שמדובר במנגה הראשונה שלה.

ואז אנחנו מגיעים אל השערורייה שבה אקט אייג' נמצאת. יום אחד בהיר, הסדרה בוטלה. כותב הסדרה, נתפס, נחקר, והודה שהוא תקף מינית שתי תלמידות בחטיבת הבייניים... אוי יופי, עכשיו הבחור ייצטרף לרשימת האנסים של ג'אמפ שכוללת את שימאבוקורו (Toriko), ו-וואטסוקי (Rurouni Kenshin). שואישה לא היססו, ובאופן מוצדק לחלוטין הם ביטלו את אקט אייג'. ועדיין אני זוכר ששואישה יצאו צבועים ולא עשו לוואטסוקי כלום "בגלל המעריצים שממש אוהבים את רורוני קנשין ורוצים שהסדרה תמשיך". אז כן גבירותיי ורבותיי- אקט אייג' בוטלה כי היא לא מספיק רווחית כמו קנשין במקרה שבו שני יוצרים אנסים פדופילים מסריחים שמקומם בגיהנום אבל אחד מהשניים יחטוף  כי הוא מימלא לא כזה פופולארי. עדיין, ההחלטה של שואישה לבטל את אקט אייג' מוצדקת לחלוטין. רורוני קנשין... עליו הם יוותרו על חוש הצדק שלהם בשביל למלא את הבנק.

וכמובן, שתי הנערות המסכנות האלה שחוו את המעשים המחרידים מחולה הנפש הזה, הן לא הקורבנות היחידות של השערורייה הזאת (אם כי בהחלט אלו שסבלו הכי הרבה). הציירת שלנו, אוסאזאקי נשארה בלי עבודה, ובגלל שמאטסוקי הוא השותף הראשון שלה, היא נותרה עם "חותמת" ממנו. הייתי שמח להגיד שדבר כזה לא ישפיע על עתיד הקריירה שלה, אבל בפועל זה לא כך. והנה עוד כמה "קורבנות" שלא אמור להיות לנו אכפת מהם כי הם מגה תאגידים- כל חברות המכירה של המנגה. וכמובן אנחנו, המעריצים שלא נזכה לראות המשך. שכמובן זה גרגיר חול לעומת לעומת מה שסבלו הנערות ממאטסוקי, אשפת האדם הזה.

אקט אייג' היא מנגה מדהימה שנוצרה על ידי אדם שהוא המיץ של הזבל. בשבילי היא תיזכר בתור המאטסטרפיס של ג'אמפ שבוטלה רק בגלל איזשהו אשפה שהזין שלו לא יכל לעמוד בפני ילדות חטיבה והחליט שזה רעיון טוב לתקוף מינית. ברצינות מאטסוקי, תתאבד. אוסאזאקי, אני מאחל לך הצלחה בהמשך הקריירה שלך.  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה