יום חמישי, 23 באפריל 2020

Yakuza 5 Remastered- דרמת מואה רצינית- ביקורת


הקורונה עשתה את שלה- תוך חודשיים סיימתי את כל הקולקשן רימאסטר של יאקוזה 3, 4 ו5 והנה הביקורת על יאקוזה 5.



יאקוזה 5 הולך על הגימיק של "הכותר החמישי, חמישה גיבורים, חמש ערים". ובו תשחקו ארבע דמויות ישנות מוכרות; קיריו קאזומה- פני הסדרה, סאוואמורה הארוקה- בתו של קיריו, סאיג'ימה טאיגה- אח הנפש של מאג'ימה, ואקיאמה שון- כריש ההלוואות של קאמורוצ'ו. נוסף לסדרה הוא שינאדה טאטסואו (Shinada Tatsuou)- שחקן בייסבול לשעבר. במהלך הסיפור תשחקו את החמישה בעלילות נפרדות עד שהעלילות של כל החמישה מתחברות לפרשיה אחת גדולה. דבר שיאקוזה 4 גם עשה, אך למרבה הצער, ביאקוזה 5 לוקח נצח עד שאירועים נפתרים. מרבית המשחק רק פותח יותר שאלות עד שהן נפתרות, והנבלים לא טובים עם מטרות דביליות. אז מה העלילה של יאקוזה 5?

במהלך הסיפור הראשון תשחקו את קיריו, שכעת עובד כנהג מונית בפוקואוקה. הוא חי שם תחת שם בדוי, סוזוקי טאיצ'י, וזה כדי לנתק כמה שיותר את הקשרים מהארוקה שבאותו הזמן מתחילה את דרכה כאיידול באוסאקה. כל זה על מנת להגן עליה- תמיד שקיריו מסתבך בעוד מלחמת יאקוזה, הארוקה היא הראשונה לשלם את המחיר. סיפורו של קיריו לא טוב במיוחד, אך הוא זה שמתחיל את הסיפור. הוא חלש ביותר, גם ביחס לפרקי בניה אחרים במשחקי יאקוזה אחרים (כמו יאקוזה 3 ששם ההתחלה מדהימה).

בחלק השני של הסיפור, תשחקו את סאיג'ימה, ששוב חוזר לכלא כי למה לא. הוא מתחבר לחבריו לתא, בניהם באבא (Baba) הצעיר שרואה בו מודל הערצה. זה בעוד שאסירים אחרים מנסים למנוע בכל מחיר את שחרורו של סאיג'ימה מהכלא. אך כשסאיג'ימה מקבל הודעה שמאג'ימה נרצח, הוא מחליט לברוח מהכלא יחד עם באבא ולברר מדוע הוא מצא את מותו. הסיפור שנבנה בינו ובין באבא נהדר, אך ברגע כשסאיג'ימה כבר יוצא מהכלא, זה איפה שהסיפור הראשי שלו נעשה לחלש יותר ויותר.

החלק השלישי של המשחק זה איפה שהוא זוהר. בו תשחקו בעיקר את הארוקה, ואקיאמה שמקבל קצת עצמות. הארוקה מתחילה את דרכה כאיידול, המשחק משתנה לעלילת מואה שבה היא עושה ככל יכולה להשתפר בשירה ובריקוד ואף לנסות לנצח ב"ליגת הנסיכות" ולנצח את צמד היריבות שלה, מאי (Mai) ואזוסה (Azusa) הידועות בשם הבמה המשותף שלהן- T Sets. כמצופה מדרמת במה, אזוסה ומאי מתחילות כאויבות מגעילות, משקיעות את עולמן בלהרוס להארוקה את החיים, אך מתפתחות במהלך המשחק. אז הנה אני מקבל בתוך יאקוזה את Glass Mask וKaleido Star. לבקש יותר מזה יהיה חוצפני מצדי. זה עד שהמשחק זוכר שהוא עדיין דרמת פשע, ומשלב דרמת פשע יחד עם עלילת מואה, שעשויה מקורי ונהדר. דמיינו לכם מצב כזה שבו אתם צופים בSkip Beat, ואז יום אחד בהיר רן נחטף, עובר עינוים, נזרק מבניין חמש קומות ומת. זו העלילה של פארט 3 ביאקוזה 5.  

ואז יש לנו את החלק הרביעי עם שינאדה. הוא היה שחקן בייסבול בעברו שהצליח להכות בHome Run מטורף שגרם לו לזכות בתהילה, ומיד אחר כך זרק אותו לחיי אשפה בעקבות חשד ברמאות. בהווה שינאדה הוא אפס לא יוצלח, עם חובות מפה ועד מחר, ומתפרנס כעיתונאי פורנוגרפיה. החלק של שינאדה הוא החלש ביותר במשחק. זה עוד יותר גרוע כשהוא מרגיש בכלל לא קשור לעלילה הכללית ושהוא סתם שם. אבל הגימיק הוא "כותר חמישי, חמש דמויות" ואי אפשר את טאנימורה כי אופסי נארימיה הירוקי הואשם בסמים אז במקום זאת יש לנו את שינאדה. אני לפחות מעריך את הגיוון של שינאדה בתור אפס, במיוחד לאחר שאף אחד מגיבורי יאקוזה קודמים לא היה כזה.


אמנם אמרתי שהעלילות הראשיות של קיריו וסאיג'ימה קצת חלשות, אך עלילות המשימות הצדדיות שלהם פנטסטיות. קיריו מקבל סייד קווסט ארוך של כ9 שלבים שבו הוא עובד בתור נהג מונית ומירוץ במקביל. אצל סאיג'ימה לעומת זאת, יש משימה שבה הוא יוצא לצוד דוב עם סיפור שמורחב על כל תושבי הכפר בהוקאידו. זה בהחלט מכפר על העלילות החלשות שלהם.

העלילה של יאקוזה 5 אכן חלשה ביחס למשחקים אחרים בסדרה. אך עדיין "חלשה ביחס ליאקוזה אחרים" לא אומר שהיא רעה. היא עדיין עלילה מספיק טובה, והסצנה האחרונה במשחק הוזילה לי דמעה מרוב שהיא הייתה מרגשת.

חוץ מזה מערכת הקרב של המשחק נשארה כפי שהייתה. היא מרגישה יותר חלקה מזו שהייתה ביאקוזה 4, ושיפרה משמעותית את המשחקיות של אקיאמה וסאיג'ימה (שכבר היו מעולות קודם לכן). שינאדה לא רע, אך גם לא טוב במיוחד. לפחות הוא ממלא נישה מעניינת, עם היכולת לאחוז באויבים ישירות באמצע קומבו. אין יותר מידי על מה לדבר על המערכת ביאקוזה 5 ביחס ליאקוזה אחרים. אגרופים ובעיטות, זריקות ואחיזות, ושימוש בחפצים. זה בדיוק אותו הדבר. אך איפה שיאקוזה 5 באמת מגוון זה הגיימפליי של הארוקה, שמשנה לחלוטין את הז'אנר.

משחקי קצב זה דבר שהיה קבוע בסדרה מאז יאקוזה 3 במערכת הקאראוקה הצדדית. יאקוזה 5 לוקח את זה לאקסטרים וכל הגיימפליי של הארוקה מבוסס על זה. הארוקה מסוגלת להזמין יריבות ברחוב לקרבות ריקוד, וכן לעלות רמות וללמוד מהלכים חדשים כמו שאר גיבורי הסדרה, רק כאלה שמותאמים לריקוד. על אף שהמשחק נותן את הרושם שכל הגיימפליי של הארוקה חובה, זה לא בדיוק המצב בפועל. כן, עדיין תאלצו לעבור את הסיפור שלה, אך גם אם תכשלו בקרב הסופי מול T- Sets המשחק ימשיך ולא ישפיע על ההתקדמות שלכם במשחק. כך שאלו שחוששים מהגיימפליי של הארוקה כי הם חסרי ניסיון בז'אנר, אל דאגה. אני באופן אישי הופתעתי מכמה שנהניתי מכל קרבות הריקודים עם הארוקה שעשו את המשחק בשבילי. אצל הארוקה יש גם כמה סייד קווסטים מקורים- למשל לעבוד כקומיקאית ומופעי שאלוני טריוויה.

אצל קיריו יש את העבודה שלו כנהג מונית. שזה היה מהנה באופן מדהים. לעומת משחקים כמו GTA שהעבודה כנהג מונית שם היא "תגיע כמה שיותר מהר ותדרוס את העולם ואשתו מצידי", יאקוזה 5 הוא עדיין יאקוזה, שבו אתם שומרים על החוק. וכן, זה אומר לעצור בתמרורי עצור ורמזורים, מעברי חציה, לשוחח עם הלקוח, ואפילו לאותת לפני פניה. ונניח ואתם רוצים להשתגע? יש את המרוצים בנפרד, שהם מטורפים ומהנים.

אצל סאיג'ימה מערכת הציד די גרועה אם אהיה כנה, אך היא הייתה מספיק סבילה כדי שאעבור אותה בשביל העלילה. מה שלא סביל זה מערכת הבייסבול של שינאדה שהיא נוראית. המשחק משום מה מנסה לסבך ולהיות עמוק בה, ולתת לא פחות מארבעה כפתורי חבטה, שכולם עולים רמות. במהרה הבנתי שזה פשוט לא כיף לי ונטשתי אותה.


בכל הערים יש את שאר המשחקונים הידועים מהסדרה. כגון מא ג'ונג, משחקי ארקייד, הימורים, קאראוקה, דיג, ואחרים נוספים. אך עדיין נוספו כמה חדשים מקוריים. אצל סאיג'ימה יש מערכת קרבות שלג בגוף ראשון, ואילו אצל שינאדה יש מרוצי תרנגולות. גם לעומת יאקוזה 3 ו4, יאקוזה 5 לא מצפה מהשחקן להכיר את הערים בעל פה. הוא נותן סימנים לכל הסייד קווסטים במשחק. הדיבוב כרגיל טוב, וזה נהדר שכל השירים של הארוקה מעולים, במיוחד שבמידה ותשקיעו בסייד קווסטים שלה תקשיבו להם שוב ושוב. והפתעה שהתגלתה לי כשסיימתי את המשחק- הארוקה קיבלה תלבושת של האטסונה מיקו.

יאקוזה 5 מצד אחד זוהר בעלילות מסוימות כגון הסיפור של הארוקה, סיפור הנהיגה של קיריו, וסיפור הציד של סאיג'ימה. בקטעים אחרים הוא מעט חלש, כגון זה של שינאדה, ועלילת הפשע באופן כללי. עדיין מדובר במשחק נהדר, שאני מרוצה ששיחקתי בו וביאקוזה 3 ו4 תוך חודשיים בלבד. עכשיו פרסונה 5 רויאל הגיע אליי ממש ברגע זה, שאני צריך להתחיל. שכן לא שיחקתי בפרסונה 5 הרגיל, ומעט מאוד בפרסונה 4 המקורי.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה