יום חמישי, 25 ביוני 2020

להתראות 3דס, ברוך הבא סוויץ'- סיכום התקופה שלי עם ה3דס.


אז קניתי לעצמי סוויץ' סופסוף, שהתזמון לקנייה שלו הגיע משני מניעים עיקריים; הקורונה עשתה את שלה, גרמה לי לחסוך כסף, שכן בכמה חודשים האחרונים קניתי רק שני משחקים לפס4- One Piece Pirate Warriors 4 וPersona 5 Royal. אותו הכסף שנחסך מהחודשים האלה נתן לי את ההזדמנות לקניית סוויץ'. הסיבה השנייה היא שהעתיד לפס4 לא נראה מזהיר. חוץ מגוסט אוף טסושימה, יאקוזה 7 והRPG של פיירי טייל (שגם ייצא לסוויץ') אין ממש דברים מעניינים. שהרי זה הגיוני, סוני סוגרים את החבילה ומכינים את הקרקע בשביל הפס5. זה בדיוק הזמן בשבילי לקנות קונסולה עם מספיק באקלוג שיספיק לכמה זמן.

אז כן, כפי שעשיתי לפניי שלוש וחצי שנים כשקניתי את הפס4 ועשיתי פוסט סיכום על הפס3, הפוסט הזה יהיה אותו הדבר, רק סיכום על ה3דס במקום הסוויץ'.



תחילת הדרך של ה3דס הייתה לא מוצלחת במיוחד. הוא יצא במחיר של 250 דולר (במחירי הארץ- 1600 שקל) במרץ 2011. הספרייה שהוא קיבל בתחילת דרכו לא הייתה מרשימה. כמה פורטים למשחקים כגון Street Fighter 4, Rayman 2, וSamurai Warriors 3. שום דבר בולט במיוחד. כן הייתה ספרייה שלמה של כל הDS הרגיל, שכן הייתה תאימות לאחור עם הקונסולה, אך עדיין זו לא הייתה סיבה לקנות 3דס למרבית שחקני הדיאס המקורי. המצב של ה3דס היה גרוע עוד יותר כשמשווים אותו אל הWii, והסוויץ' שיצא אחריו. שניהם קיבלו ביציאה משחק זלדה ענקי: Twilight Princess וBreath of the Wild בהתאמה. החודשים הבאים לא המשיכו טוב במיוחד. ה3דס מכר רע להחריד. אז כן, קיבלנו את Dead or Alive Dimensions והפורט לBlazblue 2, שניהם היו אכן משחקים טובים, אך עדיין פורטים למשחקים ישנים. המצב היה כל-כך רע, עם מחסור במשחקים אמיתיים, עד שביולי 2011, שלושה חודשים בלבד לאחר שיצא ה3דס, לנינטנדו לא הייתה ברירה אלא לעשות הורדת מחיר משמעותית- מ250 דולר אל 170 דולר (במחירי הארץ, 1000 שקל). זה בדיוק הזמן שהייתה לי ההזדמנות לקנות 3דס, וכבר בתחילת 2012 קניתי לעצמי אחד במחיר ההוגן של 1000 שקל. עדיין ל3דס הייתה בעיה קשה של משחקים, אך לי, שלא היה דיאס, זו לא הייתה בעיה, שכן נפתחה בפניי כל הספרייה של הדיאס המקורי עם משחקים מעולים כגון Pokemon Conquest, Okamiden וGolden Sun Dark Dawn.

אלא שהמהלך הזה עורר זעם רב בקרב אלו שקנו את ה3דס ביציאה. הורדת מחיר של 80 דולר רק אחרי שלושה חודשים? מזעזע. נינטנדו החליטו לפצות את אותם "קונים מוקדמים" בכמה משחקי Gameboy Advance בחינם. רק ביוני 2011 ייצא המשחק הראשון שנתן סיבה אמיתית לקנות 3דס- Ocarina of Time 3D. שכן עדיין מדובר בפורט, אך אחד מספיק גדול שיעורר עניין בקונסולה. אם לא נחשיב אותו, אז נצטרך לחכות עד לנובמבר בשביל Super Mario 3D Land. בהמשך דרכו של ה3דס יצאו משחקים נוספים, כגון Mario Kart 7 בנובמבר, וResident Evil Revelations בפברואר 2012 (שבעיני, הוא אחד המשחקים הטובים ביותר על הקונסולה, וכן המשחק הכי מרשים גרפית ששיחקתי עליה). כאן כבר דרכו של ה3דס הייתה בנויה להצלחה. היו בו מספיק משחקים טובים שיצאו עם הזמן- Kid Icarus Uprising, Kingdom Hearts 3D, והמשחק שהציל לבדו סדרה שלמה מקריסה- Fire Emblem Awakening. 

ב2012 נוסף מתחרה חדש אל ה3דס התחום הקונסולות הניידות- הPS Vita שהיה חזק גרפית בהרבה ממנו. לא הייתה לו בעיה להריץ משחקי פס3 באופן לא רע בכלל. אני לא הולך לפרט יותר מזה, אך למרות שהויטה היה מרשים ממנו בהרבה, דרכו להצלחה נכשלה במהרה. לא לקח זמן רב עד שסוני נטשו את הקונסולה, וההצדקה העיקרית של הקונסולה הייתה JRPGים אקסלוסיבים כגון Persona 4 Golden (שיצא למחשב לא מזמן, אז עכשיו אפשר ליהנות מהמשחק הנהדר הזה גם ללא ויטה).



על אף שהמשחקים הפכו להיות בבוא הזמן לאחד הצדדים הכי חזקים של הקונסולה, שזה דבר נהדר, הרי משחקים מוכרים קונסולה, אני אישית מצאתי ב3דס מספיק בעיות שלמרות העובדה שאני ממש אוהב את המשחקים שקניתי, יצא שלא שיחקתי כמעט שנה ב3דס באופן עקבי. חלק מהבעיות לא רלוונטיות לדרך שבה הקונסולה נשלטת ולא מפריעות לי לשחק בה, עדיין אפרט עליהן. דבר טוב אחד לפניי שאני הולך לשחוט את הקונסולה הזאת- ה3דס נותן לעקוב אחרי כל משחק ששיחקתם בו. כמה שעות שיחקתם בכללי, כמה פעמים הפעלתם אותו, מה ממוצע השעות שלכם בו ביחס לכמות הפעמים שהפעלתם, ואפילו את השעות המדויקות ששיחקתם בו בכל יום. אין לכם מושג כמה שהאופציה הנהדרת הזאת חסרה לי בפס4 למשל. טוב, קדימה, הגיע הזמן לקרוע ל3דס את הצורה!

בתחילת ה3דס הייתה אפליקציה נחמדה בשם Swapnote שנתנה לשלוח ציורים לחברים שלכם על הקונסולה, אותם ציירתם על מסך המגע. אך כשילדים קטנים התחילו לשלוח דברים בוטים זה לזה, כמו למשל... לא יודע, הזין של של הומו סאמה נניח, נינטנדו ראו את זה בחומרה. הפתרון שלהם היה למחוק את האפליקציה למשך כשנה. זו הייתה האפשרות היחידה בזמנו לשלוח הודעות לחברים. בבוא הזמן נינטנדו תיקנו את זה, והחליפו אותה באפליקציה בשם Swapdoodle. והנה עכשיו אנחנו מגיעים לבעיות החמורות באמת של ה3דס.

נינטנדו החליטו שהם רוצים להיות מגניבים והיפסטרים, ועל כן, החיבור לחשמל של ה3דס הוא ייחודי רק לו. לאף מכשיר חוץ ממנו אין את החיבור הזה. זה הפך למצב ממש בעייתי, כי תמיד יש בי חששות שהמטען של ה3דס ייקרע ואצטרך לקנות חדש. שכן זה סתם מסורבל ולא נוח לחפש מקום ספציפי שמוכר אותו. בעוד שנינטנדו יכלו להיות שפויים ולהשתמש בחיבור נפוץ כמו שטלפונים חכמים, מצלמות, וכ'ו השתמשו בזמנו. אבל נופ! זה אפילו יותר גרוע כשמשום מה, הגרסאות החדשות יותר של ה3דס לא הגיעו עם מטען יחד עם הקונסולה. אתם צוחקים עליי נינטנדו, נכון? אני כל-כך שמח שקניתי את הגרסה המקורית בלי הצורך להסתבך עם זה. או שאולי אני לא שמח, כי יש את הנקודה הבאה שאני רוצה לדבר עליה.

עם ה3דס (ואולי גם לקונסולות קודמות של נינטנדו שאני חסר ניסיון בהן), לנינטנדו הייתה בעיה רצינית עם העיצוב של הקונסולה. שמעו משהו מצחיק, ל3דס אין סטיק ימני מסיבה כלשהי. סטיק שכבר הפך להיות נפוץ כדי להניע את המצלמה בכל-כך הרבה משחקים כיום. או סתם לכוון במשחקי יריות. אז מה נינטנדו עשו? הוציאו תוסף ל3דס (כמובן בתשלום) בשם הCircle Pad Pro שמוסיף סטיק נוסף לקונסולה. אך כמובן שאי אפשר להכריח אנשים לקנות אותו, אז מרבית המשחקים לא השתמשו כדבר הכרחי (אומר "מרבית", על אף שאני בטוח שמדובר ב"כל" ליתר בטחון שאני מפספס משחקים שלא ידועים לי). כשנינטנדו הוציאו את Kid Icarus Uprising התחילה הבעיה האמיתית של המחסור בסטיק נוסף. משחקי יריות ל3דס היו קיימים לפניי קיד איקרוס, כמו למשל רזדינט אויל רוולישינס. ברוולשיינס לא היה אפשר לזוז בזמן שמכוונים ליריה, והסירקל פאד פרו תיקן את זה. אך גם זה לא הזיק לאנשים ששיחקו בלעדיו, שכן אי האפשרות לזוז בזמן כיוון היה נפוץ בסדרה מבחירה עיצובית. בקיד איקרוס נינטנדו כמובן שלא יכלו לעשות את זה, אז הם יצרו את השליטה הכי מסורבלת אי פעם שנראתה על ה3דס. תזוזת הדמות נשארה זהה, והלחיצה על יריה הייתה בכפתור הL, כמו כל משחק יריות ממוצע. אך הכוונת עברה על מסך המגע. דבר שהפך את קיד איקרוס למסורבל להחריד, לרמה שאני אישית לא מסוגל לשחק בו יותר מרבע שעה גג רצוף. ואני רוצה  להמשיך לשחק בקיד איקרוס, אין לכם מושג כמה שאני רוצה. הוא משחק מדהים, עם אקשן מדהים, ודמויות והומור מצחיקים, אך סובל מהקונסולה שבה הוא נמצא.


מה שאגיד עכשיו יהיה סובייקטיבי לחלוטין, אך הנה לכם. הגרסה המקורית של ה3דס בעייני נוראית גם בפני עצמה. היא כבדה ביחס לגודל הפצפון שהיא, וההחזקה שלה מסורבלת עם פינות עגולות אך עדיין מספיק כואבות להחזקה. ונראה שנינטנדו בהחלט הבינו את זה. אחרי ה3דס הם הוציאו את ה3דס לייט שיותר נוח לשימוש, ואז את ה3דס לייט אקסל עם מסך יותר גדול.. ואז הם הוציאו גם את ה2דס שהוא פשוט 3דס רק בלי האפשרות לתלת מימד (כן, עוד אפשרות של ה3דס שהיא חסרת תועלת, כי לא רק שהיא לי אישית עושה כאב ראש, בבוא הזמן משחקים מימלא הפסיקו להשתמש בתלת מימד. כגון Pokemon XY וSenran Kagura). אך אם זה לא הספיק, מסיבה כלשהי הם הוציאו את ה2דס בלי האפשרות להתקפל כדי שייכנס לכיס. ואחריו יצא הניו 3דס שיצא במיוחד כדי שמשחקים ספיציפים כבדים במיוחד יעבדו עליו כגון הפורט של Xenoblade. ואחרי כל זה, קיבלנו את הקונסולה עם השם הטרוריסטי- ניו 2דס אקסל. שאגב, גם בו עדיין אין סטיק ימני, כי נינטנדו הם נינטנדו. זוכרים שהמיקרוגל ניו 2דס אקסל יצא? לא שהוא קיים תודה לאל, אך לא הייתי מתפלא אם נינטנדו היו מוציאים אותו אחרי שהם הוציאו יותר מידי גרסאות של ה3דס (שדילגתי על כמה בפוסט הזה) לצורך השוואה, בכל עידן הפס4 סוני הוציאו רק שלוש גרסאות; הרגיל, הסלים, והפרו. גם הפרו שמשפר גרפית את המשחקים, עדיין לא הגביל אף משחק לגרסה שלו, בשונה עם ה3דס וזינובלייד. יאמר לטובת נינטנדו שלפחות הם השקיעו בחלק האסתטי של ה3דס, והוציאו גרסאות רבות מעוצבות במיוחד בסגנון משחקים רבים פופולארים. אני עדיין אשאר עם ה3דסלאם דאנק שלי.

בעיה נוספת קשורה יותר בנינטנדו עצמם ופחות ב3דס עצמו, אך ה3דס עדיין שייך לנינטנדו. אז מה הבעיה? נינטנדו הם חבורת רעבים לכסף באופן קיצוני, ועל כן מורידים מחירים של משחקים בפעמים נדירות במיוחד. זה דבר שעדיין נפוץ גם בסוויץ'. ניקח כדוגמא את Pokemon XY ,משחקים שיצאו ב2013, לפניי 7 שנים עדיין נשארו במחיר המקורי שלהם. וכן, בהצלחה לי לקנות משחקי סוויץ' במחיר יציאה, שכן Breath of the Wild עדיין באותו מחיר של היציאה (שלעומתו, Horizon Zero Dawn שיצא יומיים אחריו על הפס4 כבר ירד במחיר בשני שליש).

עוד דבר רע זה החסימה האיזורית שיש על ה3דס. מיקרוסופט וסוני הפסיקו עם זה לחלוטין כבר בתחילת הפס3 וה360 (פרט למשחקים שמפתחים ספציפיים החליטו שהם עושים חסימה על דעת עצמם, כגון Persona 4 Arena). זה עוד יותר גרוע כשנינטנדו עם הדיאס המקורי ביטלו את החסימה האיזורית אך החזירו את החסימה למשחקי 3דס. לפחות משחקי דיאס עובדים ללא חסימה גם על ה3דס, אך במשחקים מסוימים היו החלטות מוזרות. למשל Pokemon Black 2 and White 2. הם משחקים שיצאו לדיאס המקורי בזמן שה3דס כבר היה קיים. על הדיאס המקורי הוא חסר חסימה איזורית, אך נינטנדו יצאו מדרכם ודאגו שהוא במיוחד יהיה עם חסימה איזורית במידה ותפעילו אותו על ה3דס. גאד- פאקינג- דאמיט נינטנדו.  

  
משחקים מוכרים קונסולה, משפט בהחלט נכון, ואין ספק שעל ה3דס. כל מה שהוא היה צריך זה הורדת מחיר, ומהרגע שיצאו זלדה ומריו, הדרך שלו להצלחה מטורפת הייתה סלולה. אני אישית מאוד אוהב את המשחקים שיש לקונסולה להציע. סנראן קאגורה בארסט ודד אור אלייב דימנשנס הפכו למבין המשחקים הכי משוחקים שלי על הקונסולה. פייר אמבלם איווקינינג הוא עם מערכת קרב עמוקה ואפשרות לזווג כל דמות עם אחרת ("אורגיה סימולטור" כפי שאני קורא לו), Project X Zone 2 הביא לי קרוסאובר של שתי סדרות המשחקים הכי אהובות עליי אי פעם (Tales וYakuza), האוקאוקי היה ויזואל נובל עד כדי כך טוב שסיימתי אותו בשלושה ימים בלבד, קינגדום הארטס 3ד הוא אחד המשחקים הטובים בסדרה, Kirby Planet Robobot הוא פלטאפומר נהדר ומערכת הרובוטים שלו מקורית ונהדרת. אך פשוט לא כיף לי לשחק ב3דס עצמו, שזה בולט במיוחד בקיד איקרוס, שהוא משחק מדהים אבל סיוט לשחק אותו בגלל הקונסולה שעליו הוא נמצא.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה