יום שבת, 7 במרץ 2020

Yakuza 3 Remastered- יאקולאנד- ביקורת


ביקורת על המשחק השלישי בסדרה שזמין לPS4 דרך הקולקשן החדש שמכיל את יאקוזה 3, 4 ו5.



לאחר תבוסתו של גודה ריוג'י ביאקוזה 2, קיריו נפרד מקאורו ויוצא יחד עם בתו הארוקה אל אוקינאווה. שם הם מקימים בית יתומים בשם מורנינג גלורי (Morning Glory) ובו שמונה יתומים לצד הארוקה; איאקו (Ayako), טאיצ'י (Taichi), קוג'י (Koji), מיטסואו (Mitsuo), ריונה (Riona), ארי (Eri), שירו (Shiro) ואיזומי (Izumi). הכניסו טוב טוב לראש שלכם את השמות האלה, שכן השמונה האלה הולכים להיות כמה מהדמויות הכי מרכזיות בכל המשחק. יאקוזה 3 הולך על הכיוון של גידול ילדים, וזה תופס חלק עצום מהמשחק- שליש מהמשחק מתרחש רק באוקינאווה שבו קיריו מטפל בילדיו. ברגע מסוים הוא פותר את הבעיות בבית הספר שלהם, באחר הוא מושיב את הילדים לדיון משפחתי על הבעיות בבית, וקווסט ראשי שלם בשביל לשחק בייסבול עם הילדים. גם כמה מהקווסטים הצדדים מתמקדים בזה, כך למשל באחד משחקים עם הילדים במחבואים, ובאחר מאלפים את הכלב של איזומי. כל אחד ואחד מהילדים במשחק מקבל את הסיפור האישי שלו ובמכלול כולם דמויות נפלאות.

זה חלילה לא אומר שיאקוזה 3 נטש את דרמת הפשע, אך לשונאי דרמת משפחה השעות הראשונות של המשחק עלולות להימאס ולחסל את המשחק. והטעם האישי שלי לעומת זאת נהנה מכל רגע ורגע מהעלילות האלו. דרמת הפשע גם מתקשרת ישירות לגורלם של הילדים האלה, ולמסעו של קיריו במטרה לעצור את ארגון הפשע הבא שמטרתו היא להרוס את בית היתומים הזה לטובת בניית אתר נופש שידפיס שטרות מפה ועד אין מחר. השילוב בין דרמת הפשע המעולה כמצופה מסדרת יאקוזה יחד עם דרמת "חלק מהחיים" נהדרת, וכל זה לצד דמויות חדשות מעולות כגון ריקיה (Rikiya), יאקוזה שמתחיל כאויבו של קיריו אך במהרה הופך לבן בריתו הנאמן ביותר במשחק, ונאקאהארה (Nakahara), הבוס של ריקיה שאימץ ילדה בשם סאקי (Saki) ומתחבט בין עצמו כדי להבין אם הוא ראוי להיות אביה החדש. וחוץ מזה יש לנו גם את מאג'ימה שחוזר פה ושם לעשות שטויות, אז המצב נהדר.


מערכת הקרב של יאקוזה 3 היא אותה אחת של המשחקים בשאר הסדרה. משחקים אך ורק את קיריו, שנלחם בעזרת אגרופים ובעיטות, ומסוגל בעת הצורך לקחת חפצים מהזירה כנשק. מאקדחים, חרבות, כיסאות, פחים, וכל דבר שעולה על הדעת. הוא גם מסוגל להשתמש בהתקפות מיוחדות בהתאם לנשק שהוא מחזיק, או המיקום שלו ושל האויב, שנקראות Heat Actions. כמובן שביחס למשחקי יאקוזה מאוחרים יותר שיצאו, מערכת הקרב של יאקוזה 3 קצת פחות טובה (במיוחד יאקוזה זירו וג'אדג'מנט), אך היא עדיין עושה את העבודה כמו שצריך, עם בוסים נהדרים וכיפים. קיריו גם מסוגל ללמוד התקפות חדשות על ידי עליית רמות ועל ידי מאסטרים שילמדו אותו. אך יאקוזה 3 גם מכניס את הדרך הכי משעשעת ששיחקתי בסדרת יאקוזה עד כה שבה קיריו לומד התקפות חדשות; צפייה באירוע מטופש בעולם הפתוח ועל ידי ביצוע Quick Time Event ילמד ממנו טכניקה חדשה שיצטרף לסט המהלכים שלו.

וכרגיל אפשר לבלות באטרקציות בעולם הפתוח כגון בייסבול, הוסט קלאב, ביליארד, באולינג, שוגי, מא ג'ונג, קאראוקה ועוד. בקטעים מסוימים (ולאחר סיום המשחק) אפשר גם לבלות יחד הבת של קיריו, הארוקה, בחוויות כגון הקאראוקה שבו הארוקה תשיר בעצמה.

הקווסטים הצדדים ביאקוזה 3 נהדרים, ומשתמשות בהומור הרגיל של סדרת יאקוזה, וחלקן עם משימות יצירתיות- לשחק בסרט סאמוראים ולשחק כנדרש על פי התסריט. אך הם גם דורשים תשומת לב, שכן יאקוזה 3 עושה דברים שלא יתקבלו על הדעת ב2020. כמעט ובלתי אפשרי לעקוב אחרי קווסטים. מלבד כמה מילים להסבר הקווסט, הוא מצפה מהשחקן לזכור את המפה בעל פה, איפה היה הקווסט שלכם, וכן לא נותן לשים מרקרים על המפה. לי אישית לא הייתה שום בעיה עם זה, שכן אני כבר מכיר את קאמורוצ'ו כמו חדר השינה שלי, אך לאנשים חדשים לסדרה אלו לא בשורות טובות במיוחד.


בפרטים הטכניים, יאקוזה 3 נראה מעולה גם להיום אחרי חידוש הHD שלו, הישג לא רע בכלל בהתחשב שהוא משחק בן יותר מעשור. השירים בקאראוקה מעולים, אם כי עדיין לא טובים כמו Baka Mitai וJudgement הפופולארים. כרגיל קורודה טאקאיה מדבב מעולה את קיריו, אך עדיין יש כמות עצומה של קטעים עלילתיים ללא שום דיבוב, וכן רבים מהם הם על קווסטים ראשיים.

דבר נוסף שאני רוצה לדבר עליו זה הרימאסטר עצמו. שכן הוא הוא תרגם מחדש את כל המשחק על פני גרסת הPS3 המקורית שנראה שהייתה בעייתית. כך למשל שמות של דמויות כגון קאזאמה תוקנו מ"פומה" השגוי. ועוד דבר שיאקוזה 3 רימאסטר עושה טוב זו ההתקנה עצמה של המשחק. במיוחד לעומת התקנות של קולקשנים אחרים לפס4. הרימאסטר של Uncharted למשל מתקין בו זמנית את כל ה45 של גיגה של כל המשחקים יחד. כך גם Crash (23 גיגה) והגרוע מכל, Spyro שאפילו בחוצפתו דורש להוריד בעדכון שניים מהמשחקים במקום לשים אותם על הדיסק. על אף שיאקוזה 3 ו4 מגיעים על אותו הדיסק (כש5 הוא בדיסק נפרד) הרימאסטר נותן לבחור איזה אחד מהם להתקין במקום את שניהם יחדיו. זה אולי נשמע כמו דבר קטן, אבל בתור אחד שיש לו מחסור במקום על הפס4 (כי הוא עמוס בהתקנות של משחקי מכות ומוסו), זה דבר שהוא מבורך.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה