יום שבת, 6 בפברואר 2016

השקעה באוסף אנימה, מנגה והנלווה לזה- מה יוצא לנו מזה?

אוסף האנימה, המנגה, ושאר הדברים היפנים שבחדר שלי גדל מחודש לחודש. כל כמה זמן נוספים לי דברים מעניינים לחדר, אך מה היתרונות ומה החסרונות בזה? כל זה בכתבה שלפניכם!




התחלתי את אוסף המנגה שלי לפניי כ7 שנים. שהייתי בן 16. את אוסף האנימה שלי לעומת זאת, התחלתי לא לפניי הרבה זמן, לפניי שנה וחצי בלבד. אני עדיין זוכר את המנגות הראשונות שקניתי בפעם הראשונה שהלכתי ל"קומיקס וירקות" בתל- אביב. אלו היו ווליום 1 של אייר גיאר, ווליום 2 של קליימור, ווליום 1 של זלדה פור סורדס ווליוום 40 של נארוטו. אני עדיין זוכר את ההתלהבות הנובית שלי מהמבצע של קומיקס וירקות ש"קנה 10 מנגות וקבל אחת חינם" לרמה שבשלב מסוים שהייתי הולך אליהם, לא מחכה לצבור 10 חתימות עד לפעם הבאה, אלא פשוט קונה 10 מנגות במכה, וחוזר הבייתה עם 11 מנגות. כן, אתם יכולים לדמיין כמה היה מוזר לחזור הבייתה ברכבת עם תיק מלא במנגות. בשלב מסוים הייתי מבקר גם אצל קומיקס וירקןת ו"קומיקאזה" (כמה נוח שהם מרחק של רחוב וחצי אחד מהשני) ואז יוצא במכלול עם 15 מנגות.... כן... זה עלה לי הרבה כסף, אבל ההנאה הייתה מרובה.

אבל בסופו של דבר, עזבתי את הקניות בארץ לטובת קניות באינטרנט דרך Book Depository, זה היה כמה זמן לאחר שביקרתי בפעם האחרונה בקומיקס וירקות. דאגתי לבוא ביום שישי (ביום חמישי הם מקבלים מלאי חדש) אבל המלאי היה מזעזע באותה פעם. שקומיקאזה בזמנו כבר פשטה רגל (עכשיו נדמה לי שהם חזרו, אבל למי אכפת כבר), לא היה טעם למעשה לקנות בארץ עם המחירים היקרים. כאשר עברתי לבוק דיפוסטורי בקניות באינטרנט, החוויה נהייתה יותר זולה ונוחה. אמנם לא נשאר לי את העניין של להפוך את החנות לתהום (זה כ"כ כיף, בכל פעם), אבל כבר לא היה צורך לארגן יום ספיציפי לקניית מנגות. כל הצורך שהיה זה ללכת לדואר (כמה נוח שהוא נמצא רק 5 דקות הליכה מהבית), להטעין, ולחכות. לא הרבה זמן למעשה, בדרך כלל, אני מחכה כ3 ימים עד שבוק דיפוסטורי אורזים לי את המוצר, ואז עוד כשבוע-שבועיים עד שהמוצר מגיע מאז שהוא נארז, והמשלוח בחינם. אז מה רע?

מאז שהתחלתי את אוסף המנגה שלי הגעתי למעל 250 מנגות באוסף, והאוסף ממשיך לגדול.


חסרון ברור בהשקעה באוסף אנימה ומנגה זה הכסף שהולך על האוסף. אמנם זה אוסף שמצטבר במשך שנים, אבל הסכום הכספי שהולך עליו הוא עצום. אוסף המנגה שלי שווה בהערכה גסה לסכום של כ12 אלף שקל. תחשבו מה יכולתי לעשות עם הכסף הזה? לחסוך לחיים למשל? כן, נשמע אופציה הגיונית. ועדיין, ברחבי העולם אנשים רבים בעלי אוסף עצום, יותר משלי, תוכלו לחטט ביוטיוב מעט ולראות המוני אוספי מנגה מרשימים במיוחד. כמובן, מנגה זה לא הדבר היחיד שאני מוציא עליו כסף, אלא גם משחקים (ההוצאה העיקרית שלי), ופעם בכמה חודשים על אנימה (האנימות האחרונות שקניתי היו "לופן 3: פוג'יקו מינה" ו"גא ריי זירו" לפני כ3 חודשים). ועדיין, לקום כל בוקר ולראות את אוסף האוטאקו המרשים שלי עושה ממש טוב על הלב. על הקירות פוסטרים של אחת הסדרות האהובות עליי, Samurai Deeper Kyo, והארון משחקים שמונח ישירות מולי ומכיל בו מעל למ150 משחקים שצברתי מאז שהייתי בן 10 (וביומולדת הקרוב שלי אהיה בן 23). זה מספק. זה אפילו ממש נחמד שבאים חברים ומשפחה לחדר ומתרשמים.



בעיה נוספת, זה המקום בחדר. שהאוסף שלכם גדל, תצטרכו להוסיף כמה מדפים וארונות בסופו של דבר. ארון הבגדים שלי, שבמקור היה ארון של ~רק~ בגדים, הפך לרבע ממנו של ארון מנגה (מזלי שהוא סופר ענקי) בגלל שצברתי הרבה מנגות. כאן נכנסים האנשים ששמחים שאתם סופר וויאבו ולא פיראטים פושעים שיש להם תוכי על הכתף. הם לא יודעים שאתם וויאבו, אבל הם שמחים בכל זאת. האנשים האלה הם... IKEA. יאפ, שהאוסף שלכם גדל כל-כך, בסופו של תאלצו לקנות ארון חדש או כמה מדפים. ביקור באיקאה (או כל חנות אחרת לארונות) יהיה הכרחי. מעבר לעובדה שאתם צריכים ארון, ביקור באיקאה זה עוד דבר מהנה למען האמת, זו חוויה בפני עצמה, וכן, עוד חוויה שלוקחת הרבה כסף. הארון שקניתי משם, בגובה של שני מטר, עלה לי כ700 שקלים. הנוחות באיקאה שנותנים לכם לעצב את הארון שלכם איך שתרצו, על ידי בחירת דלת וארון בנפרד עושה את זה למעניין. עדיין היה משעשע ללכת בחנות עם עגלה של 2 מטר... ואז כמובן יש את עניין ההרכבה שהוא גם די כיפי.

בשלב הזה אין מנוס, כולם יודעים שאתם ווירדוז שאוהבים אנימה ומנגה. דווקא ראיתי כמה אנשים שמתביישים להתחיל אוסף אנימה ומנגה בגלל היחס של הסביבה מהם. צר לי לאנשים כאלה שהם מוקפים בסביבה כזאת, אבל אישית, קיבלתי יחס תומך לאוסף שלי, גם אם באופן טבעי ועוזר נתנו הערה בונה והגיונית בהחלט של "כמה כסף אתה מבזבז על הדברים האלה" פה ושם. דווקא גם בגלל שהיה לי את האוסף שלי, גיליתי כמה אנשים קרובים אליי שגם מתעסקים בתחום. למשל, כנראה לא הייתי יודע אף פעם שבן דודי גם אוהב אנימה אם במקרה לא היה מבקר אצלי ורואה את האוסף שלי. מקרי לחלוטין, אבל הנקודה שלי זה שאם אתם מתביישים להתחיל אוסף בגלל הסביבה, יכול להיות שתופתעו לטובה.

אנימה ומנגה אלו לא הדברים האוטאקואים היחידים שאתם יכולים להוסיף לאוסף. חולצות, פיגרים, בובות פלאשי, תיקים, כובעים, פוסטרים ושאר דברים הם רק חלק מהדברים שהאוסף שלכם יכול להכיל. בארץ אמנם די קשה להשיג את הדברים האלה, אבל פעם בחצי שנה אתם מקבלים הזדמנות פז לזה. כן, הכנסים בארץ. בכנסים בארץ המבחר לדברים הללו רב. דווקא נראה שחווית הקנייה גדלה כאשר יש אתכם עוד כמה חברים, אני רק זוכר איזה מסע קניות אני וסבי (שכעת כבר לא כתב בבלוג, יש לו בלוג משלו) עשינו באחד הכנסים. מסע של כמה דקות, אבל בהחלט כיף. בובות פלאשי תוכלו להשיג די בזול למען האמת, אפילו דרך אתרים כמו AliExpress (תופתעו לגלות כמה מוצרי אנימה יש שם). משם, השגתי לעצמי סט פיגרים מעולה של הסרט השני של גינטאמה באיכות די טובה, שכולל חמישה פיגרים קטנים של היג'יקאטה, גינטוקי, אוקיטה, שינפאצ'י וקאגורה וכמה המותק הזה עלה? 12 דולר, זה הכל. כמובן שלפיגרים יותר רציניים אלי אקספרס זה לא המקום, אלא אתרים כמו AmiAmi יהיו יותר מתאימים, והמחירים בהתאם. 80 דולר לפיגר, חלקם יותר יקרים. את הסכומים האלה אישית אני לא מוכן לשלם, אבל זה סופר מרשים לראות את הפיגרים האיכותיים האלה (כמה חבל שכמעט כל הפיגרים האלה של דמויות נשיות נגררים לאצ'י).  

אז למה בעצם לקנות אנימות ומנגות? הרי הכל יש באינטרנט. דבר ראשון, זה לתמוך בתעשייה. וכן, התמיכה שלכם בקניית מנגה או אנימה בתרגום אנגלית היא מינימלית ביותר, אבל היא עדיין תמיכה. דבר שני, זה התוספות הקטנות שאתם מקבלים לפעמים בקניית סדרות באופן פיזי, רובן לא נמצאות באינטרנט. רוצים דוגמאות לתוספות טובות שמקבלים לפעמים? הנה כמה:
בDVD שלGa Rei Zero , תקבלו שישה ספיישלים של מאחורי הקלעים של הסדרה. כל אחד מהם די ארוך, כחצי שעה, והם מראים מקומות מהמציאות שעליהם היוצרים ביססו את הסדרה. אמנם לא טרחו לתרגם את הספיישלים האלה, אבל נו טוב.
בבלוריי של Sakamichi no Apollon תקבלו ראיונות ומאחורי הקלעים עם הבמאי של הסדרה- וואטאבה שינאיצ'ירו וגם עם במאית המוזיקה, יוקו קאנו. דבר דומה תקבלו בDVD של הסרט השני של FMA שתקבלו שם סרט של שעה של מאחורי הקלעים, כולל ראיונות עם רומי פארק (המדבבת של אדוארד) ושאר מדבבים מהסדרה.

במנגות יש לכם כל מיני תוספות טובות. בBlack Lagoon יש פה ושם שיעורי היסטוריה קצרים ורפרנסים למציאות (המנגקה מזכיר אירוע שקרה בתל אביב, כבוד לישראל? המממ), בSlam Dunk תקבלו בכמה ווליומים ראשונים ראיונות עם שחקני NBA, בBakuman תקבלו את הסטוריבורדס של הסדרה בסופי פרקים, וכ'ו וכ'ו.
דוגמא לתוספת טובה במנגה פיזית, בבלאק לאגון

הנפש האוטאקואית שלכם גם תמיד יכולה להוסיף לאוסף משחקי אנימה. אני אישית לא קונה משחקים דיגיטלית בכלל בגלל שאני אספן ותמיד כיף לי לראות את המשחקים שצברתי על המדף. במשחקים שמבוססים על אנימות ומנגות, תקבלו מבחר די גדול, למשל: One Piece, Gundam, Bleach, Naruto, Sword Art Online, Yu-Gi-Oh, Jojo Bizarre Adventure. בקרוב ייצא גם המשחק החדש של Arslan Senki. אפילו לנפשכם האוטאקואית, קיימים שני משחקי קרוסאובר של דמויות אנימה.J Stars Victory VS  שמכיל דמויות משונן ג'אמפ כמו מאדאקה ממאדאקה בוקס, גינטוקי מגינטאמה, גון מהאנטר האנטר וקנשין מרורוני קנשין. המשחק השני זה Dengeki Bunko Fightning Climax שמכיל דמויות ממגזין הלייט נובל- דנגקי בונקו ומכיל דמויות כמו שאנה משאקוגאן נו שאנה, טאיגה מטוראדורה, קירינו מאוראימו וכמובן הדמות האהובה עלינו, כיריתו 3> (לא).

אתם גם תמיד יכולים להוסיף לאוסף שלכם משחקים לא מבוססי אנימה אבל עם נשמת אנימה אמיתית כמו למשל: סדרת Tales, Time and Eternity, Valkria Chroniceles, Sengoku Basara, Dead or Alive, King of Fighters ועוד. אופציה נוספת זוהי ויזואל נובלס. אם כי אין הרבה ויזואל נובלס שמתורגמים לאנגלית באופן פיזי, יש כמה: XBlaze Code Embryo, Hakuoki, 999, וPhoenix Wright וSteins Gate. חלקם גם קיבלו\ יקבלו אנימה בעתיד.


ועכשיו לסיום, אחרי כל זה, מה אם לא שאתן לכם אופציות לחנויות ואתרים בשביל להגדיל את האוסף שלכם? אז קדימה!
Book Depository: מוכרים ספרים משלל הסוגים, וכן, גם מנגה. לוקח בין יומיים לשלושה עד שאורזים את המוצר (הפירוט רשום במוצר עצמו), והמשלוח בחינם. הם לרוב אורזים את המוצרים בנפרד כדי שמשלוח בחינם יהיה אפשרי. השירות שלהם טוב ואדיב, הם אתר שאני משתמש בו כבר כמה זמן והם לא מאכזבים בכלל. הם גם נותנים לשלם בשקלים ישראלים, ככה שזה עוד משהו נוח.

 Abe Books: אתר בת של בוק דיפוסטורי, הם יותר מתעסקים במוצרי יד שנייה שכבר לא בשוק. הזמנתי מהם פעם אחת בשביל להשיג מנגה שכבר לא הודפסה כמה שנים (באסטארד) והקנייה הייתה נוחה למדיי.

 Amazon: לא חושב שצריך להסביר ממש על אמאזון. מוכרים די הכל, אבל לצורך העניין בשבילכם זה אנימות, מנגות ומשחקים. ראוי לציין שמדובר באמאזון אירופה, ככה שלאנימות מאמריקה שחסומות איזורים, פנו לאמאזון אמריקה.

 Base: אתר אירופאי שמוכר משחקים וגם אנימה. הנוחות שבהם זה שהם מתחילים בשלבי האריזה תוך דקות ספורות מאז ההזמנה. גם לרוב המוצרים מהם הגיעו לי ממש מהר, בדר"כ תוך כשבוע עד שבועיים. המשלוח לרוב די זול. בדר"כ המשלוח עולה פאונד וחצי למשחקים, ו3 פאונד לאנימות (וסרטים בכללי).

 Play Asia: אתר שמוכר משחקים שיצאו רק ביפן, כמו גם הם מוכרים פיגרים למינהם וכדומה. כיוון שהחנות הפיזית שלהם ממוקמת בהונג קונג, זמני ההגעה של החבילה ארוכים מהרגיל. כמו כן שיחות איתם בעייתיות מאוד עקב הבדל השעות, ובלי קשר לזה, השירות שלהם די גרוע (פניתי אליהם כמה פעמים לבעיה אבל הם התעלמו ממני לחלוטין)

 Ami Ami: אתר שמוכר פיגרים ושאר דברים אוטאקואים. לא הזמנתי מהם אישית, אך ממה שראיתי הם אתר די בעייתי שזה נוגע לשירות לקוחות. להבנתי מאחרים, כאשר תזמינו מוצר לא תקבלו כמה עולה מחיר המשלוח, אלא תחכו להודעה מהם שרק אז הם יחשבו את מחיר המשלוח ואז יבדקו אם אתם מסכימים. גם ממה שהבנתי, זה שהאתר שונא שאתם מבטלים הזמנות, לרמה של באן מהאתר על כמה ביטולי הזמנות. איזה שירות לקוחות נוראי, אבל הם די האתר היחידי שמוכר פיגרים ברמה גבוהה אז...

 Ali Express: תופתעו לגלות כמה אלי אקספרס תומכים באנימה. כן, האתר שממנו ההורים מזמינים לעצמם תיק יפה, עגילים, או שאר דברים כאלה. חולצות אנימה, תיקי אנימה, בובות פלאשי של פוקימון, ופיגרים סוג ב' שאמנם לא משתווים לפיגרים של ה80 דולר של אמי אמי, אבל עולים בהתאם לאיכות.


מקווה שנהנתם, דארק.

תגובה 1:

  1. כתבה נהדרת. אני זוכר איך כשרק התחלתי להתעסק בתחביב ברצינות מעולם לא חשבתי על הכסף כבעיה, מה שהיה טעות. אם כי אני לא מתחרט עליה, כמובן. האוסף שלי לא גדול כמו של דארק, אבל הוא מכובד לטעמי - התחלתי עם הווליום הראשון של פולמטאל אלכמיסט והמשכתי עד שאספתי את כולם, משם עברתי לאסוף וואן פיס (מה שמתקדם לאט בינתיים).
    בסופו של דבר, כמובן, נגמר הכסף לבזבז. החלטתי להמשיך להרחיב את האוסף בהתמדה, אבל בשיטה מיוחדת שאהובה עליי - אני נוטה לקנות רק ווליום אחד מכל סדרה, את הווליום הראשון. אני מתנסה במנגה וממשיך לקרוא אונליין. כך אני גם מרגיש שאני תורם לתעשייה במובן מסוים, גם נהנה להיפתח לדברים חדשים, וגם אוכל למכור אותם בקלות אם ארצה (ווליומים ראשונים נמכרים מאוד מהר, ממה שחוויתי עד עכשיו). יש לי ווליומים ראשונים של מנגות רבות, מקליימור לריבורן ואפילו דברים יותר ישנים כמו גט באקרס.
    אנשים נוטים לא להאמין, אבל מעולם לא רכשתי מנגות באינטרנט. למעשה, כל האוסף שלי מורכב אך מרק מדברים שרכשתי בקומיקס וירקות או בכנסים. מדי כנס אני יוצא למסע קניות פרטי ומהנה, ופעמים רבות מוצא דברים נהדרים להוסיף לאוסף ההולך וגדל. לאט לאט, אבל גדל.
    לגבי מרצ'נדייס, בתור האדם הצנוע שאני אני לא נוטה לתלות פוסטרים על הקירות או להעמיד פיגרים על המדפים. אבל יש פוסטרים וגם פיגרים שמסתתרים בין הבגדים בארון הגדול בפינה. נחמד להסתכל עליהם לפעמים, ולהרגיש שהתחביב האהוב הזה יישאר איתי לעוד הרבה זמן, ושתמיד אוכל להיזכר בו בזכות הסחורה שנמצאת אצלי.

    זה כל מה שהיה לי להגיד בנושא, תודה רבה על המאמר (:

    השבמחק