יום שבת, 16 במאי 2015

Eien no Zero- The Eternal Zero (2013)- Review

Eien no Zero- The Eternal Zero (2013)- Review

אוקי, צפיתי בסרט, היה מדהים. קדימה, ביקורת! נחזור אחורה אל מלחמת העולם השנייה, המקום זה יפן, ונצפה בסרט מדהים על הטייסים המתאבדים של הקאמיקאזה. שימו לב שיש סדרת ספיישלים של שלושה פרקים, כל אחד באורך של שעתיים שהם רימייקים של הסרט ויצאו ב2015. הביקורת היא על הסרט מ2013.
אז קדימה!







כאשר סבתם של סאקי קייקו (Saeki Keiko) וסאקי קנטארו (Saeki Kentaro) נפטרת, מתרכזת המשפחה לכבוד לוויתה. הסבתא הביאה את אמם של קנטארו וקייקו לעולם מאדם מסוים, ונישאה מאוחר יותר לאדם אחר שהוא כעת סביהם של הילדים. הסבא המקורי נודע לשם קיוזו מיאבה (Kyuzo Miyabe), ובמלחמת העולם השנייה הוא היה אחד מהמפקדים בחייל האויר ביחידה המיוחדת. אבל לאחר תקרית טראגית, הוא נעלם במלחמה ולא חזר מעולם, כמובן שהרי הבחור שלנו אכך כך, מת.

 אבל כעת שסבתם מתה, קייקו מחליטה לחקור את מותו של מיאבה, הלא הוא סביהם. היא וקנטארו יוצאים לפגוש קולגות בצבא של מיאבה, ומזועזעים כאשר התגובה הראשונית שהם מקבלים זה "מיאבה הוא נוכל" "מיאבה הוא פחדן".



"מיאבה פחדן", "מיאבה נוכל", התגובות האלה ממשיכות להישמע מקולגות נוספים של מיאבה ששרדו את המלחמה. בעוד שקנטארו מתחיל להתייאש, הם פוגשים בקולגה נוסף של מיאבה, איזאקי (Izaki) שמו. קנטארו מציג בפניו את התגובה ששמע, שמיאבה הוא פחדן ונוכל. איזאקי אומר שהוא מבין שאפשרי מאיפה התגובות באות, והוא מתחיל לספר לראשונה את סיפורו עם מיאבה. כאן הסרט לוקח תפנית, הוא משנה את הסרט מנקודת המבט של קנטארו לנקודת המבט של איזאקי ומביא לנו פלאשבק לעבר, לאי שם במלחמת העולם השנייה.

כבר אז אנחנו מתחילים להבין מאיפה העניין בא בנוגע למיאבה. בעוד שחבריו לצבא משותקקים להתאבד סטייל קאמיקאזה ולחסל את האמריקאים, מיאבה לא כזה. הוא טוען שהוא מפחד למות, וחייב לשרוד את המלחמה לא משנה מה, גם אם זה לברוח באמצע הקרב כדי לשרוד. הוא גם לא מרשה לחיילים שלו להתאבד סטייל קאמיקאזה במקרה של קריסת מטוס, אלא לתת למטוס לשקוע אל הים ולחכות להצלה, לפחות אם יהיה סיכוי שהכרישים שבאיזור לא יאכלו אותם. הכל בשביל הסיכוי לשרוד. יש אנשים שמחכים לראותך אחרי המלחמה, זאת הגישה של מיאבה בנוגע ל"תעשה הכל בשביל לשרוד"



הסרט ממשיך וממשיך והטרגדיות ממשיכות. הסרט ממשיך להציג את מיאבה עם קולגות נוספים שלו. מיאבה דמות ממש מעניינת. הוא מבין את העניין שבמלחמה, והולך לשרוד. גם אם זה לצאת פחדן ונוכל בשביל החיילים שלו. כן, זה לא חדש בשביל סדרות מאיימות כאלה של מלחמה לעשות דמות פחדנית. שינג'י מנאון גנסיס אוונגליון וארן משינגקי נו קיוג'י יכולות להיות דוגמאות לא רעות בכלל לזה. גם הסרט נותן אוירה דומה לשתי הסדרות האלה שידועות בתחום האנימה. האלמנט שכאן הסרט נותן ע"פ הסדרות האלה, זה העניין שמדובר בדבר אמיתי ומוחשי, מלחמת העולם השנייה. SURE, לא חקרתי לעומק אם מיאבה היה אדם אמיתי, אבל היו מספיק אנשים אנונימיים במצב שלו והסרט נותן ממש תחושה מאיימת שהכל באמת קרה, למישהו, אי שם במלחמת העולם ה2.

הסרט למעשה אף פעם לא נותן לנו את נקודת המבט המלאה על הסיפור של מיאבה. הוא תמיד "מפוזר" כזה. אנחנו לא באמת מקבלים פלאשבק לעבר של מיאבה, אלא פלאשבק לעבר של איזאקי מאיך שהוא ראה את הסיפור עם מיאבה ואיך שהוא מספר לקנטארו את הסיפור. במהלך הסרט הסיפור ממשיך דרך העייניים של קולגות נוספים כמו לדוגמא קאגאורה (Kageura), חייל של מיאבה שרצה להתמודד נגדו ושנא את הגישה שלו של "אני חייב לשרוד".



בסרט, אנחנו גם זוכים לראות את הצד העצוב שלאחר המלחמה. אנשים חיים בריכוזי מקומות עניים ושומעים על תחילתם של היאקוזה. הסרט ממש מאיים ולא הכי קל לצפייה האמת. זה נובע בעיקר מהמוזיקה של הסרט. כן, הסרט אנחנו רואים הרבה מטוסים מתפוצצים, אבל אף פעם אנחנו לא מקבלים GORE כדי להעצים את זה. לא תראו אנשים הופכים לשפריצרים של דם, דברים שלדוגמא שינגקי כן מסתמך עליו כדי להעביר את האימה שלו. התחושה הלא נעימה בסרט עובדת בשילוב המוזיקה המדהימה שמתאימה לכל רגע ורגע. היא אמנם מדהימה, אבל באמת שאני לא הולך לשמוע אותה להנאתי, כי עם זאת, זו מוזיקה לא הכי נעימה באוזן בפני עצמה.

הקרבות בסרט עם המטוסים נראים ממש טוב והמשחק של השחקנים מצוין. בתפקידו של מיאבה, אנחנו מקבלים את אוקאדה ג'ונאיצ'י (Okada Junichi), ששיחק לדוגמא את בוסאן בKisarazu Cats Eye. לתפקידו של קנטארו אנחנו מקבלים את מיורה הארומה (Miura Haruma) ששיחק את פוג'ימארו בBloody Monday וגם באופן מעניין, הולך לשחק את ארן בלייב אקשן של שינגקי (כמה שזה מתחבר לנו פה... ). הצילום עובד די פרפקט, דבר שבמספיק דברים יפנים אי אפשר להגיד עליו.



~לסיכום~
מלחמת העולם ה2 זה דבר עם המון נקודות מבט. לנו את העניין עם היהודים בשואה, ליפנים יש את מתאבדי הקאמיקאזה כנגד האמריקאים והפצצת אטום שהם חטפו. כן כיף לראות בסרט הזה עוד נקודת מבט חוץ מאיתנו, כי במלחמה אין מנצחים, יש רק מפסידים. הסרט מבריק, העלילה זורמת בו באופן מצוין, ובאמת שלא קשה לי לראות למה הסרט מדורג כ"כ גבוה במיי דרמה ליסט.


לכו לצפות!

תגובה 1:

  1. אומייגאד לא ידעתי שעוד מישהו פה בישראל ראה את הסרט הזה! הגעתי אליו דרך אוקדה ג'ונאיצ'י (כמובןןןן) עד סוף הסרט לא הבנתי למה אני לא עוצרת באמצע אלא ממשיכה לראות, רק אחרי שהסרט נגמר הבנתי עד כמה הוא גאוני. מאז ראיתי אותו עוד פעמיים, מתכננת על הפעם השלישית. ד"א הולך לצאת לאוקדה עוד סרט (A man called a pirate) מבית היוצר של איאן נו זירו, מקווה שיעמוד בציפיות הגבוהות שיש ממנו. ^_^

    השבמחק