יום שבת, 19 באפריל 2014

Sengoku BASARA 4- Review

Sengoku BASARA 4- Review
מפתחת: Capcom
מפיצה: Capcom
תאריך יציאה: ה23 לינואר 2014
פלטפורמה: PS3
ז'אנרים: האק אנד סלאש (מוסו), היסטוריה

הבלוג שלנו כל-כך אוסום ומקסים עד שאנחנו מביאים לכם ביקורת חדשה! אבל זה לא סתם, ביקורת על סנגוקו באסארה 4! שעוד לא יצא באנגלית, אתם עוקבים?! כן, כן, צוות המבקרים שלנו, דארק, דאאקו, ואני שיחקנו ביפנית במשחק הזה! האם אנחנו יודעים יפנית?! טוב, לקרוא לא. להבין את מה שאומרים בקטעי המדובבים, בהחלט. הבנתי בסביבות ה85-90 אחוז. אז למה לך לשחק ביפנית, דארק? טוב, כמה סיבות. קודם כל, ממש אהבתי את המשחק הקודם, סנגוקו באסארה 3 (שנקרא באנגלית "סנגוקו באסארה סאמוראי הירוז"). אך בשל העובדה שקאפקום גייז ועשו טעיות נוראיות עם הסדרה, כמו לתרגם את המשחק הראשון ולהוציא ממנו כל אזכור לסאמוראים עד הליבה (ברצינות, מאסאמונה נקרא שם "אזור דראגון"), ועוד לא לתרגם את המשחק השני... המשחק השלישי תורגם בסופו של דבר, ללא שום בעיה מלבד חסרון האופציה לדיבוב יפנית, ושימוש בשמות בצורה שתתאים לאמריקאים (לדוגמא, "מאגואיצ'י סאיקה", במקום "סאיקה מאגואיצ'י" במקור). אך מה שקרה כאן שבעקבות הטעיות של קאפקום עם הוצאת הסדרה במערב, המכירות למשחק היו זוועתיות למדיי, לעומת סדרת דאינסטי וואריאורז שכן זכתה להצלחה במערב. בעקבות זה, סנגוקו באסארה 4 בספק אם יראה אי פעם אור להוצאתו באנגלית, ולכן קניתי אותו ביפנית. טוב, האם נהניתי מהמשחק? בהחלט, מאוד נהניתי. אני מביא לכם את הביקורת הזאת לאחר 100 שעות משחק, כולל השימוש ב32 הדמיות שהמשחק מביא, סיום כל רמות הקושי, וחווית משחק עם שותף איתי בקו אופ (שמי שעזר לי בזה היה אחי הקטן המתוק).


YEAH... זה מה שקורה שהגביעים רשומים ביפנית ואני צריך להשתמש בגוגל טראנסלייט לזה כי אין במקום אחר את רשימת הגביעים......


~רקע~
קאפקום די נתקעו למעשה שהם רצו להמשיך את הסדרה לאחר סיומו של סנגוקו באסארה 3. הרי סנגוקו באסארה 3 העביר את הקרב בסקיגיהארה, שחותם סופית את תקופת סנגוקו. להמשיך מעבר לזה בהיסטוריה, זה כבר מגיע לתקופת אדו, זמנם של מיאמוטו מוסאשי וסאסאקי קוג'ירו. היה אפשרי להמשיך את העלילה, אך זה היה עולה במחיר כבד של בעייתיות בשינוי שם הסדרה ל"~אדו~ באסארה" מה שהיה ממש מחסל את הסדרה כלכלית. במקום זה, סנגוקו באסארה 4 מכסה את המידע החסר משאר המשחקים עם פערי המידע הקטנים שנפתחו לנו שם. לדוגמא- עברם המשותף של סאיקה ונובונאגה, ימיהן הראשונים של סאיקה וטסוהורימה כדאימאו מתחילות תחת הדרכתם של מוטוצ'יקה ומורי, מפגשם הראשון של מאסאמונה וקוג'ורו, כיצד מיטסוהידה החל את ימיו כנזיר בכינוי "טנקאי" לאחר שבגד בנובונאגה. אך לא רק זה, אלא גם מותם של הידיושי והאנביי, הדבר שגרם למיטסונארי לשנוא את אייאסו ולמפגשם בסקיגיהארה. בנוסף לזה, המשחק מביא 7 דמיות חדשות לסדרה. הן כוללות את הדאימאו הפמניסטית אי נאוטורה, שימה סאקון שהיה חניכו של מיטסונארי שמטיל את גורלו במזל, שיבאטה קאטסויה שהיה חניכו של נובונאגה, יאמאוקה שיקאנוסוקה- נער צעיר שחובר לצבי המחמד שלו "אויה- סאן", והרונין גוטו מאטאבה. חמשת הדמיות האלה ניתנות למשחק. אך יש שתי נוספות שלא ניתנות למשחק, קיוקו מאריה- אחותו הגדולה של אזאי נאגאמסה ולמעשה גם אחותה הגדולה של איצ'י בחוק. אך הדמות באמת מרכזית היא אשיקאגה יושיטרו השוגון. על אף שהמשחק מכסה זמן של שנים רבות היסטורית, אף תאריך לא מצוין במשחק (בשונה מסדרות היסטוריה אחרות כמו אסאסין קריד נניח), ולמעשה גם קיימות דמיות רבות יחד עם דמיות אחרות שמעולם לא נפגשו במציאות. לדוגמא: טסוהורימה האמיתית, מתה (התאבדה) בגיל 18, לפניי שדמיות אחרות כמו מאסאמונה נניח בכלל נולדו.




סדרת סנגוקו באסארה היא די מנגת השונאן המוצלחת ההיא שתמיד רציתם לראות, אך שכלואה במשחק, יחד עם האופציה לשלוט בקרבות עם הדמיות שתמיד רציתם לשחק איתן. המשחק מביא קטעים נורא אפיים וגם קטעי דרמה חמודים. אך מה שבאמת מתהדר בו המשחק שזה נוגע לעלילה, זו הקומדיה שעוברת נהדר ובאופן ממש מצחיק. כבר בסנגוקו באסארה 3 נשפכתי מצחוק על השטות הזאת בשלב הטיגרסים שחייל מסוים אומר ברקע "הצילו! זה טיגריס...!!!! טוב נו, לפחות זאת לא אמאשלי!". בדיחות "יוקימורה!~ אויאקאטה סאמה!" חוזרות באופן נהדר (לאחר שלא היו במשחק הקודם עקב העובדה ששינגן כמעט ולא מופיע שם חוץ מבשתי סצנות) והן מצחיקות כרגיל. אם ראיתם את האנימה, אני בטוח שאתם מכירים את הבדיחה הזאת. שתי הדמיות שבאמת הצחיקו אותי אלו טאצ'יבאנה מונשיגה ואוטומו סורין. אוטומו סורין מהלל את אדונו זאבי סאמה. לא, הזאבי הזה הוא לא האתר משחקים ההוא שכבר לא שולח לישראל, או חברנו סבי בבלוג. מה שמסתבר זה שזאבי סאמה הוא דמות שמופיעה במשחק הראשון של סנגוקו באסארה. סורין ממש מהלל את זאבי כולל לבנות לו פארק שעשועים שלם על שמו ולגרום למונשיגה להשתתף בהילולים שלו כולל להלביש את מונשיגה בבובה שמעוצבת על פי זאבי. הקטע זה שלמונשיגה באמת שאין זין לזה, מה שמביא הרבה קטעים קומים שהוא חושב לעצמו כמה הוא נדפק ושהוא חייב לפתח לעצמו עמוד שדרה ולהגיד לסורין "לא!".

בשונה מהמשחק הקודם, אין רות'ים בסיפורים של הדמיות. לכל הדמיות, מלבד שלושה, קיים רות' אחד. לדמיות עם שני הרות'ים, אחד מהם יהיה רות' של קאטסין אנימה, שבסופו יהיה קאטסין אנימה שהכינו פרוג'קשן IG  הלא הם הסטודיו שעבד על האנימה של סנגוקו באסארה. סופסוף אפשר לראות את סאיקה וטסורוהימה בגרסאת אנימה אה? שניים מהרות'ים האלה שמתפצלים הם קטעים מעניינים וכיפים שבסופם יש סוף עצוב (טוב על מי אני עובד, זה לא באמת עצוב שכל הסדרה מתבססת על WHAT IF לתקופת הסנגוקו ופשוט אני עובר לרות' אחר). קאטסויי וסאקון ממש מגניבים, במיוחד סאקון שיש לו אופי משעשע למדיי יחד עם העובדה שהוא מטיל את חיוו במזל, כולל העובדה שבאופן קומי למדיי הוא רוצה לצאת למלחמה אבל מפחד להגיד את זה למיטסונארי. נאוטורה באופן קומי למדיי היא פמינסטית קיצונית, שגם מוסיפה אליה את זה לכמה משאר הנשים בסדרה, כמו סאיקה, טסוהורימה ומאריה. המשחק באופן כיפי למדיי זוכר להראות מין התחלה של מערכת היחסים הרומנטית של סאיקה וקייג'י שנוצרה ב3 (אגב, סאיקה היא השותפה הבסיסית שקייג'י מקבל בתחילת המשחק לפניי שתוכלו להחליף לאחרים. זה AWW ). 

אני חושב שדיברנו מספיק על העלילה, אז קדימה, לגיימפליי!


Kill LA Kill- Sengoku BASARA 4 CORE Gameplay

עכשיו, בגלל שאנחנו לא סתם בלוג, עשינו לכם סרטון לטס פליי בעצמנו! כן, איזה עוד בלוג עושה דבר כזה?! טוב די להתנשאות בחורים. כן תסלחו לי שזה מצולם במצלמה ביתית, אלו האמצעים שעומדים ברשותי כרגע. מי יודע אם אעשה מזה משהו רציני אולי אקנה באמת ציוד מתאים לזה (כרגע עשיתי רק שני סרטוני לטס פליי, השני נמצא בביקורת של של פוקימון XY אז.... ), אך לעת עתה זה מה שיש. אני מסביר שם לא מעט דברים, אך עדיין מומלץ שתקראו בנוסף לצפייה.


סנגוקו באסארה 4 הוא משחק האק אנד סלאש שידוע יותר בתת הז'אנר שלו, מוסו, שסנגוקו באסארה הראשון די היה זה שבנה אותו (יחד עם דאינסטי וואריאורז). מה אתם עושים פה? טוב, להרוג הרבה הרבה, עם הרבה דמיות עם התקפות יפות ומגניבות. גם המשחק נורא קל. סנגוקו באסארה די מקביל לדביל מיי קריי האמת. היוצרים שלהם אותם יוצרים, ושניהם האק אנד סלאש. אך רק דביל מיי קריי מתבסס על מס' אויבים מצומצם ומאתגר בעוד שסנגוקו באסארה מתבסס על קלות והריגות רבות. הסדרה לא מנסה להיות מאתגרת (או כך שאר משחקי המוסו), אך לעיתים זה קל מידי (לרמה שסיימתי את רמת הקושי הכי קשה בלי שום בעיות) ורמת הקושי ירדה מסנגוקו באסארה 3 אבל ניגע בזה מאוחר יותר. לכל דמות יש מספר התקפות, שכאשר הן עולות רמות הן מקבלות התקפות חדשות. התקפות במשחק מתבססות על כפתורים, ולא קומבואים. נניח בסדרת דאינסטי וואריאורז ההתקפות מתבססות על שילוב נכון של משולש וריבוע ליצירת קומבואים חדשים. לעומת זאת, בסנגוקו באסארה המצב שונה. R1 זה למעשה התקפה, וכך L1 עם משולש (התקפה ששוברת הגנה). יש כמה תנועות, וניתן לשלב אותן עם התקפות אחרות שיצרו קומבואים חדשים בהתאם לדמות. כמות האויבים במשחק רבה מאוד, לרמה שאפשר להגיע לבסביבות ה1000 הריגות לשלב, ולעיתים יותר. קיימים מגדלי טריטוריה במשחק, שברגע שתהרסו אותם, הטריטוריה של המגדל תהיה שלכם, וכך חיילים חלשים שלכם יוכלו לחסל חיילים חלשים אחרים במשחק, מה שנותן לזה תחושה של באמת קרבות צבאיים. תוספת של סנגוקו באסארה 4, זה מגדלים של כמה קומות.

יש לכם שותף במשחק, כמו במשחק הקודם. אך סנגוקו באסארה 4 משנה את המערכת. בעוד שב3 השותף יכל להיות אחד ממאות חיילים פשוטים (וגם כמה מהדמיות במשחק), בסנגוקו באסארה 4 השותף תמיד דמות במשחק. על ידי לחיצת כפתור הL2, תוכלו לשלוט בשותף ולתת לו פקודה לתקוף, וזה כולל גם להרוס תיבות שחובאות בהן חיים ואנרגיה. יש לכם כמה מדים במשחק, אחד מהם זה מד החיים שלכם, השני זה מד כחול מסוים (שאני לא יודע את שמו כי יפנית האהאהא) ומד נוסף (אותו הדבר פה). המד השני ההוא זה מד שכאשר הוא יהיה מלא תוכלו להיכנס למוד שלזמן קצר תהיו חזקים יותר. המד הכחול זה מד שכאשר שהוא יהיה מלא תוכלו לשחרר ההתקפה אחת חזקה.ברגע שהמד של אחד השותפים מלא והוא לוקח אנרגיה מאותו המד, זה יעבור אל השותף השני. כאשר שני המדים הכחולים של שתי הדמיות מלאים, תוכלו לשחרר התקפה אחת חזקה במיוחד, כאשר לכל דמות יש עיטור מסוים. בנוסף, ששותפכם יגיע לרמה 50, תוכלו להתחלף איתו מה שנותן לשחק עם זה וליצור קומבואי חילוף מעניינים וכיפים.





Make Me Stronger, Daakkuu Sensei!
אל תדאגי אני מחזק אותך מייד, סאיקה- סאמה! (למרות שהיא באדאס רצח ויעילה גם בלי זה). כמו שאמרתי, דמיות מתחזקות על ידי עליית רמה, אך רק לסטאט החיים שלהם ולהתקפות החדשות שהן יקבלו. דמיות בסנגוקו באסארה 4 עולות רמה תוך כדי הקרב, מה שנותן לכם להשתמש בהתקפות החדשות באותו הרגע, מה שעושה את זה לנהדר. אז איך בא החיזוק? הוא בא על ידי נשקים שהדמיות מקבלות אחרי קרבות. לכל נשק יש 5 סטאטים- חיים, התקפה, הגנה, ושני המדים הנותרים האלו. המקסימות שאפשר לחזק נשק זה 1500 נקודות. אך גם לנשקים יש דרגות חיזוק עד שיגיעו ל1500 הנקודות האלה על ידי זה שתעלו אותם רמה. למעשה, יש הרבה נשקים אבל זה לא באמת משנה בתכלס. כי נשק מסוים אף פעם לא יהיה חזק יותר מאחר, כי לכל דמות יש גבול מסוים של סטאט שהיא יכולה להגיע אליו (לדוגמא למאסאמונה, 1600 הגנה במקסימום). יש גם כל מיני תוספות שתוכלו לשים לנשקים ש... טוב... אני לא יודע יפנית אז.... אין לי איך להגיד להם מה הם עושים.  אבל תמיד אפשר להעביר אותם מנשק אחר לאחר (בתכלס.... איך שאני מצייד אותם זה על פי הצבעניות שלהם כי זה עושה רושם של יותר חזק... ). גם לכל נשק יש 6 סקינים, שפה סנגוקו באסארה עושה מזה משהו מצחיק במיוחד. אחד מהסקינים האלה יהיה תמיד נשק מהיום יום, לדוגמא חצוצרה לסאיקה על האקדח שלה (שאגב ממש חופר כי הוא צופר כל שנייה אז העפתי אותו לעזאזל), מזרק לטנקאי, עט מאנגאקה לקאטסויה וגם... בצל ירוק לקוג'ורו! זה פשוט משעשע לגמריי. אך בסופו של דבר אין באמת צורך לחזק את הדמיות כל כך כי המשחק גם ככה קל ברמה מגוכחת (גם ברמה הכי קשה) מה שמוביל אותנו לנושא הבא, עיצוב הדמיות והשלבים.



~עיצוב הדמויות והשלבים~
שיחקתי כבר במוסואים רבים אחרים בעבר, אבל עיצוב השלבים של אף אחד מהם לא הרשים אותי כמו שעיצוב השלבים של סנגוקו באסארה עשה. בואו נדבר בקטנה על מוסו אחרים, נניח בליץ' סול רזורקשן. עיצוב השלבים שם ממש שיעמם אותי, כולם אותו הדבר רק עם תנאי שונה למעשה שמורידים לך אופציית משחק. וגם העיצוב שלהם אותו הדבר, אותם מקומות, אויבים שונים. אותו הדבר קורה בוואן פיס פיראט וואריאורז שעשיתי עליו ביקורת כבר בבלוג. לעומת זאת, בסנגוקו באסארה שהשלב שונה אז זה שלב שונה בלי "אוקי, שמנו לך בוסים אחרים אבל הסביבה אותו הדבר".

השלבים כוללים בניהם מירוץ סוסים נגד מאסאמונה, מלכודות אור בשלבים של מורי, ובוסים רובוטים (כן לא הגיוני, למי אכפת, זה כיף) בשלב של סאיקה ומוטוצ'יקה, אויבים עם גלשנים שעליכם לתפוס בשלב של שיקאנוסקה, וגם שלבים שבו תוכלו להשיג מס' קומבואים גבוהים במיוחד כמו שלב המסיבה של משפחת מאדה.
זה לא רק מסתכם בזה, כי יש לא מעט שלבים שממשיכים להציג את ההומור של המשחק, כמו שלב שבו מוגאמי מציב את כל חייליו בתחפושת שלו, או השלב של קאמביי בו הוא צורח כל השלב ותוכלו לירות בו עם תותח במנהרות שלו כאשר הוא מתחבא בין החיילים שלו. בנוסף לזה, אחד השלביים שהכי הצחיקו אותי זה השלב של קובאיאקה הידאקי, שהוא זללן לא קטן וכל השלב שלו קשור באוכל כאשר הוא מפיל עליכם ירקות ענק והחיילים שלו צועקים באופן מצחיק במיוחד "שוב ירקות?!" ובזמן השלב הוא מתחבא ואוכל ועליכם למצוא אותו כדי שתוכלו להילחם בו.

יש במשחק 42 שלבים, אני שיחקתי ב41 בלבד. למה? כי טוב, השד יודע איפה מסתתר השלב האחרון אחרי שעשיתי את כל הדמיות והרות'ים בסטורי מוד. המשחק ממש קל, גם ברמה הכי קשה. כן יש כמה שלבים יותר פחות קלים כמו שלב שבו תילחמו נגד הידיושי, אייאסו, נובונאגה ואשיקאגה עם מלא אויבים עם פצצות בדרך, או שלב שהוא זירת האימונים של שינגן בו תקבלו בוס ראש ותילחמו נגד כל הבוסים בסדרה זה באחר זה, אך עדיין המשחק נורא קל. כן תמיד יכול להיות שהשלב האחרון ההוא שלא השגתי הוא הדבר הכי קשה בעולם, אבל אני תוהה למה הוא מסתתר לי כ"כ גם אחרי 100 שעות משחק. זה כלום לעומת השלב של נובונאגה ב3 שהיה ברור מאליו שצריך לעשות והיה לא קל בכלל.


בואו ניגע קצת בדמיות עצמן. אם כבר ניחשתם, סאיקה היא הדמות האהובה עליי במשחק (גם בגלל האופי וגם בגלל הגיימפליי). אני רוצה לדבר על הגיימפליי כאן של הדמיות. יש פה דמיות כיפיות רבות. אך חלק מעט משעממות ובעייתיות. מאסאמונה הוא דמות נורא נורא בעייתית בעייני. בתחילת המשחק הוא פשוט משעמם למוות. שום התקפה שלו לא זורמת עם אחרת וזה די בעייתי. כן שיפרו אותו מהמשחק הקודם אבל עדיין. אבל זה לא שמאסאמונה הוא עצב מוחלט, כן? זה עד שהוא מגיע לרמה 30 כאשר הוא מקבל את הסקיל שבו הוא יכול להשתמש ב6 החרבות שלו ואז הוא נהיה זורם באופן מקסים במיוחד. יש את מורי, שבאופן מעניין הוא מביא שימוש של התקפה לא ישירה, כמו כפיל שלו שהאויבים נמשכים אליו ואז מתפוצץ עליהם, אך נראה שהוא נמצא פשוט במשחק הלא נכון. יש במשחק 32 דמיות. כל 16 הדמיות שהיו ב3 נשארו במשחק, משמע מספר כפול של דמיות לשחק איתן מ3, ו16 דמיות חדשות בשבילי, כי סנגוקו באסארה 3 הוא היחיד ששיחקתי קודם. כמה מהדמיות כאן הן דמיות שהיו בגרסאת ההרחבה של 3- אוטאגה שיצאה רק ביפן, אז גם טוב. במקום לפרט על כל דמות ודמות, אני פשוט אעשה לכם רשימה קטנה, של דמיות שממש אהבתי, אהבתי באופן בינוני, וכאלו שדי השתעממתי מהן.

ממש אהבתי: סאיקה, טסורוהימה, מאסאמונה (רמה 30 ומעלה), נאוטורה, סאקון, קאטסויי, מיטסונארי, גוטו מאטאבה, סאסקה, פומה, הידיושי, האנביי, נובונאגה, איצ'י, נאגאמאסה, מונשיגה, מאסטונאגה, קוג'ורו
אהבתי באופן בינוני: יוקימורה, מורי, שיקאנוסוקה, מוטוצ'יקה, מוגאמי, אוטאני, קאנביי, קייג'י
די השתעממתי: מאסאמונה (רמה 30 ומטה), שימאזו, הונדה, אייאסו, סורין, טנקאי, קובאיאקה

בסופו של דבר יש פה הרבה דמיות שאהבתי. כל אחד הולך למצוא את הדמיות שהוא נהנה מהן יותר, וכאלה שפחות.

חבר מביא חבר לרצח המוני
למה לרצוח לבד?! סנגוקו באסארה חשב על זה שזה הרבה יותר כיף לרצוח יחד עם חבר, ולכן, הוא מביא את מצב הקו-אופ בו תוכלו לשחק יחד עם חבר עם עוד שלט. המצב הזה זמין בכל רגע, אפילו בסטורי מוד חבר יוכל להצטרף אליכם. במצב הזה תשחקו כאשר המסך חצוי לשניים. אחד הדברים היותר מעניינים כאן זה שמד ההריגות מופרד משל חברכם, זה מביא כמה דברים מעניינים. הראשון זה שכל אחד מקבל ריפוי על פי הקצב שלו (כי הרי מקבלים ריפוי כל 100 הריגות), הדבר השני זה שזה יוצר סוג של תחרות מעניינת של מי הרג יותר, וזה עושה את זה לכיף במיוחד של להתמודד עם חברכם למשחק על מי הרג יותר וזה פשוט נהדר.
ראוי לציין שהתקפה משולבת אפשרית גם במוד הזה, אך תצטרכו להיות מספיק קרובים לשותף שלכם בשביל לבצע אותה, בשונה מהסינגל (כי הרי בסינגל השותף צמוד אליכם אוטומוטית).



~לסיכום~
לסיכום, סנגוקו באסארה 4 הוא משחק נהדר. ראוי לציין שהגרפיקה בו די גרועה, אחת שמתאימה למשהו על הווי, לא משהו שיצא ב2014. גם הרבה מהניצבים נראים פשוט מזעזע והשפתיים שלהם אפילו לא זזות שהם מדברים. רמת הקושי של סנגוקו באסארה 4 קלה מהמצופה, אז אני מניח שגם על זה אפשר להוריד נקודות. מלבד שני הדברים האלה, לא מצאתי משהו בעייתי, שכן המשחק מביא חווית אקשן נהדרת, אפית, ועם הרבה קומדיה משובחת. בסופו של דבר הציון שאני נותן לסנגוקו באסארה הוא.......

10\9
אם אתם רוצים לקנות את המשחק, יש לכם את PLAY ASIA שמשם קניתי את המשחק. שימו לב לקנות את הגרסא האסייתית ולא היפנית, שכן היא יותר זולה. מה ההבדל בניהם? אין באמת הבדל. בגרסא האסייתית יהיו לכם קצת תוספות אנגלית ותצטרכו משתמש אסייתי בשביל להוריד את הDLC. הזמן שלוקח להגיע מפליי אסיה זה בסביבות החודש, אז קחו את זה בחשבון.


ולפאנגירל שבנינו, תראו איזה חעתיך סאקון!