יום שלישי, 29 באפריל 2014

Puella Magi Madoka★Magica the Movie: The Rebellion Story

מאדוקה - אחת מהאנימות המצליחות ביותר כלכלית בכל הזמנים (מוזמנים לראות את הפוסט הקודם של סבי). סביר להניח ששמעתם לפחות את השם, ושאפילו אם לא אהבתם את הסדרה אתם מודעים לפופולריות שלה. ואם כך אז כנראה גם שמעתם על הסרטים שיצאו לה, שהם שני ריקאפים וסרט חדש. גילוי נאות: לא צפיתי בשני הסרטים הראשונים - פשוט לא היה לי חשק לצפות בסרטים שמסכמים עלילה שכבר ראיתי, אפילו אם הבנתי שיש חלקים שביצעו יותר טוב מהסדרה. גם מר אקיוקי שינבו (Akiyuki Shinbo) הבמאי טוען שהסרט מהווה המשך לא לסדרה אלא לסרטים, אבל לא הרגשתי שזה קריטי במיוחד לצפות בהם. כך או כך, השתחרר לו לאחרונה הסרט השלישי בבלו-ריי. עם "ספוילרים" מאוד מינימליים (שכללו רק מראה מסוים של דמות מסוימת) באמתחתי וידיעה שהסוף אמור להיות שנוי במחלוקת, ניגשתי לצפות בסרט. ובכן, אני לא יכול להגיד שהתאכזבתי, אבל אני יכול להגיד הרבה דברים אחרים. יש מספיק על מה לדבר, אז בואו נתחיל!

מכיל, מן הסתם, ספוילרים כבדים לגבי עלילת הסרט - הקריאה על אחריותכם!



בואו נקדיש פסקה אחת לחלק הטכני כי אני לא הולך לדבר עליו הרבה כאן. קודם כל, הויזואלים מדהימים. הכל צבעוני, דינמי ופשוט מהמם. בין אם מדובר בתמונות נוף של העיר, או החלקים הפסיכדליים יותר בחסות Gekidan Inu Curry, ארכיטקטורות הזויות, נופים סוריאליסטיים (סצנת האוטובוס הכי בלטה לי), מה לא. וזה רק מבחינת הרקעים. אני אחד שלא ממש מבין באנימציה בפני עצמה, אבל הכל הרגיש זורם וחלק ודברים כמו קרבות בוצעו בצורה פנטסטית. SHAFT בהחלט שחררו את כל המעצורים וניצלו עד תום את הסגנון המיוחד שלהם. דוגמה טובה נוספת תהיה סצנות הטרנספורמציה שהיו מגניבות והזויות בו זמנית. בכל אופן, לרוב לא ממש אכפת לי מהדברים האלה ואני מתרכז בגורמים אחרים, אז זה רק מראה כמה כל זה יוצא דופן. כן, אני מניח שאלה לא הויזואלים הכי טובים אי פעם, אבל בשבילי לפחות הם היו תענוג לעיניים וזה מספיק טוב. מבחינת הסאונדטרק, זה גם דבר שאני לרוב לא שם לב אליו ממש, אבל הפעם לא שמעתי משהו מעניין. הכל הרגיש מתאים, אבל אין אף מנגינה חדשה שאני זוכר - וזה בניגוד לסדרה עצמה, שבה כן אהבתי כמה דברים.


מבחינה עלילתית הסרט בהחלט מעניין. הסיפור מתחיל בסימן שאלה גדול כאשר מוצג לנו עולם שבו מאדוקה בחיים, סאיאקה בחיים, אפילו המכשפה שרלוט (Bebe) משום מה בחיים בתור חברה של מאמי. כל החבורה נמצאת ביחד, ונלחמת במפלצות מוזרות שנקראות "נייטמר". כמובן, זה שונה לחלוטין מהמצב של העולם אחרי סוף הסדרה - ולאט לאט, הומורה מצליחה להבין שמשהו לא בסדר. החלק הזה של הסרט מוצלח ביותר. בתור אחד שכל הזמן חשב "וואו, קיוקו ממש שונה כאן מאיך שהיא הייתה" - זה היה מעניין ומשעשע לראות את הומורה מגיעה לאותה מסקנה והולכת לחקור אותה ראשונה. היא מבינה לבסוף שלמעשה כולן כלואות בתוך עיר אשליה מזויפת שנוצרה על ידי מכשפה - יישות שכבר לא אמורה להיות קיימת בעולם החדש שנוצר על ידי ההקרבה של מאדוקה. אף על פי שזה גורם לה לחשוד בשרלוט בהתחלה, בסופו של דבר היא מבינה את האמת המרה - היא המכשפה.


החלק הזה הוא כבר בערך במחצית הסרט, ומכאן הכל מתחיל להיכנס להילוך מהיר. האינקובטורים האהובים עלינו חושפים את התוכנית שלהם - הם יצרו שדה מיוחד שמנתק את הומורה מהעולם החיצוני, הכל כדי לחזות בכוח המסתורי שמאדוקה מגלמת, אותו כוח מסתורי שמציל מאהו שוג'ו, ולנסות למצוא דרך לשלוט בו. כמובן, צחוק הגורל כאן הוא העובדה שהם בכלל לא היו חושבים לנסות את זה אלמלא המידע שהומורה עצמה נתנה להם, ממש בפרק האחרון. שמחתי לראות שקיוביי עדיין ממשיך להתנהג כרגיל ודואג בעיקר לאינטרסים שלהם (והיה נחמד לשמוע אותו שוב אחרי שהוא היה סתם מאסקוט מצייץ חצי מהסרט). כך מתחילה הסצנה האפית שבה הומורה מנסה למות כמכשפה בתוך המחסום המבודד, על מנת למנוע מהאינקובטורים להגיע אל מאדוקה. אך למעשה גם מאדוקה נמצאת בפנים יחד עם ה"מזכירות" שלה, סאיאקה ושרלוט, ומנסה להציל את הומורה. לבסוף הומורה מתעוררת בעולם החיצוני, ו"חוק המעגל" מגיע לביקור...

וכאן הנקודה שבה הכל מתפרק לרסיסים. אם עד כה הכל בסרט היה הגיוני, מכאן ואילך רצף האירועים מותיר את כל הדעות חלוקות  - הומורה תופסת את מאדוקה, מנתקת אותה ממאדוקאמי, ומקבלת את הכוח לשכתב את העולם. בהחלט טוויסט רציני וכזה שגרם להרבה תגובות שליליות. בצפיה הראשונה, הרגשתי שמדובר בטוויסט רק בשביל הטוויסט - אבל אחרי שישבתי וקראתי דיונים למיניהם, התחלתי כבר לחשוב אחרת. למעשה, ההחלטה של הומורה נבנתה במהלך הסרט - בעיקר בסצנת שדה הפרחים. שם, היא שומעת ממאדוקה בעצמה שהיא לא מסוגלת לעשות החלטה משמעותית כמו זאת שהיא כן עשתה בסופו של דבר. הומורה, שהחליטה לקבל את ההקרבה של מאדוקה, שוקלת את העניין מחדש, ומחליטה לחזור אל המשאלה המקורית שלה - להגן על מאדוקה. האם היא עשתה את הבחירה הנכונה? האם היא עשתה את זה בדרך הנכונה? האם בכלל הרסו לגמרי את כל הדמות של הומורה? כל החצי שעה האחרונה והמטורפת של הסרט מאוד פתוחה לפרשנות מהבחינות האלה, וזה גם יכול להיות מאוד סובייקטיבי.

אז מה בעצם הומורה עושה? בעזרת כוח האהבה (לוהטת יותר מתקווה, עמוקה יותר מייאוש!), היא יוצרת עולם שונה לחלוטין - עולם שנראה טוב ושמח למראית עין. היא למעשה עשתה את מה שאפילו מאדוקה לא הייתה מסוגלת - סאיאקה נשארת בחיים, ובו זמנית היד של קאמיג'ו מבריאה. אם זה לא מספיק, אפילו שרלוט, או יותר נכון נאגיסה, נמצאת בעולם החדש. אבל הכי חשוב מכל, מאדוקה נמצאת שם! ובניגוד למאדוקאמי, גם הומורה ה"שטן" החדש קיימת בעולם הזה! למרות כל זה, אנחנו עדיין נשארים עם הרבה סימני שאלה לגבי העולם החדש. האם עדיין יש מאהו שוג'ו בעולם (רואים שלפחות לסאיאקה עדיין נשארה הטבעת)? האם הן צריכות להילחם (לפי הדברים של הומורה נשמע שה-Wraiths עדיין קיימים בעולם, מה שאומר כנראה שמכשפות לא)? גורלו של קיוביי גם לא ברור. לפי דבריה של הומורה, היא ככל הנראה גורמת להם לטפל ב"קללות" שנשארו בעולם, אך אי אפשר לדעת אם זה על ידי שיטת המאהו שוג'ו הרגילה, או שמא הם עושים זאת בעצמם - שזו פרשנות אפשרית לסצנה הסופית ביותר של הסרט.

מה שבטוח, משהו מרגיש מאוד לא בסדר בעולם של הומורה; הFamiliars- שלה מסתובבים בכל מקום ואף אחד לא חושב שמשהו מוזר, נראה שמאדוקה עלולה לקבל את הכוחות האמיתיים שלה בכל רגע ולהרוס הכל, הומורה רומזת שאולי היא תשמיד את הכל מתישהו, ובכללי היא נראית מותשת ובודדה למרות שהשיגה את מטרותיה. היא מכריזה על עצמה בתור רוע מוחלט, ואפשר לטעון שהיא כלאה את מאדוקה במחשבה שהיא יודעת מה טוב עבורה וממניעים אנוכיים - יכול להיות שהמציאות הקשה עדיפה על אשליה של אושר. כמו כן, עוד נקודה חשובה לציון בהבדל בין העולם של מאדוקאמי לזה של אקומה הומורה - קיוביי. אחד הדברים הכי מעניינים בעולם החדש זה העובדה שהומורה שולטת עליהם בצורה כלשהי. אם היא פשוט הייתה נותנת למאדוקה לקחת אותה ונעלמת מהעולם, האינקובטורים היו נשארים עם מידע עליה. כתוצאה מכך הם יכלו לשחזר את הניסוי עם מישהי אחרת, ללמוד עוד על מאדוקה ובסוף אולי באמת להצליח לשלוט בה כפי שהם תכננו. ראינו כבר בסרט הזה שלתת להם להמשיך בעניינים שלהם, אפילו עם מערכת קצת שונה, לא יעצור אותם באמת. האם זה מצדיק את כל המעשים של הומורה? אולי כן, אולי לא. לכל הפחות, אני חושב שיהיה קשה להסתכל על מה שקרה עם קיוביי כדבר שלילי. לסיכום, הסוף מותיר הרבה מאוד מקום לפרשנות - דבר שיש לו גם יתרונות וגם חסרונות. הצגתי מחשבות גם מנקודת המבט שלי וגם כאלה שלא, ואני בטוח שאתם תוכלו להגיע גם למסקנות אחרות.

אני חושב שבסופו של דבר היו שני דברים מרכזיים שהפריעו לי בסרט. האחד היה כל הדברים הפתוחים שבסוף, עליהם כבר דיברנו. זה הרבה יותר פתוח מהסוף של הסדרה בהרבה מובנים, ואם הסרט בפני עצמו הרגיש כמו חליבת המותג, גם עכשיו זה נראה כמו פתיון להכין סרט המשך (אפילו אם הם טוענים שאין להם תוכניות לזה כרגע). הקטע המעצבן הוא שסוף כזה פשוט דורש המשך, שהייתי מעדיף שלא יעשו, ומצד שני אני סקרן וכן מעוניין לראות איך זה ימשיך משם, ואולי גם לקבל סוף החלטי יותר (לסוף שמח לא כדאי לפתח ציפיות)... הדבר השני היה הנוכחות של נאגיסה - לא, רגע, שרלוט. כן, נאגיסה\שרלוט\בבה פורסמה לפני הסרט בתור מאהו שוג'ו חדשה. אבל... כמעט ולא היה לקיום שלה משמעות. כן, אפשר להגיד שהיא הובילה קצת את העלילה וגם גרמה לקרב המדהים ביותר של הסרט, אבל חוץ מזה? הרגיש שתקעו אותה שם בשביל הפאנסרביס שתהיה יחד עם מאמי. כן, הג'יבריש שלה היה ממש חמוד (מסקרפונה! קממבר!) אבל אין באמת סיבה הגיונית שמאדוקה תביא דווקא אותה יחד איתה, בניגוד לסאיאקה שהייתה החברה הכי טובה שלה וחלק מרכזי מהסדרה. כאן סתם החזירו אותה כדי שתהיה למאמי חברה, ולא בצורה מעודנת במיוחד. שלא לדבר על הצורה האנושית שלה שהייתה חסרת טעם לחלוטין, והופיעה אולי מקסימום 5 דקות סך הכל. את השם שלה אפילו לא אמרו, היא רק דיברה על עצמה קצת בגוף שלישי ולא שמתי לב לזה בהתחלה כי הכתוביות נוסחו בצורה נורמלית.

דיברנו על הרעיון שעלול להיות המשך (בין אם בצורת סרט או סדרה). נעזוב לרגע אם צריך כזה או לא, מה בעצם יכול להיות בו? הכל בגדר רעיונות, כמובן. סוף הסרט די ביסס לנו את סאיאקה בתור מישהי שיכולה להוות יריבה לשטן, הומורה. יכול להיות שהיא תהיה במצב דומה להומורה של תחילת הסרט, תנסה להבין את האמת על העולם (אם היא באמת לגמרי איבדה את כל הזכרונות, לא לגמרי ברור) ותנסה לצאת כנגד הומורה. כמובן, היא תצטרך עזרה מעוד אנשים, ואולי אפילו תעורר את מאדוקאמי. רעיון נוסף ודומה הוא שהאינקובטורים, אם הם אלו שמטפלים בעצמם ב-Wraiths, יכולים לנסות למצוא דרך להשיב את הסדר על כנו אחרי שהומורה התעללה בהם בצורה כזאת. אחרי מה שהם עשו בסרט הזה, לא אתפלא אם הם בכל זאת ימצאו דרך. יכול להיות גם שהם ישלבו כוחות עם המאהו שוג'ו האחרות, או אפילו ישתמשו בהן בדיוק בשביל זה. רעיון משעשע נוסף שקשור להם ועלה לי הולך ככה - בסדרה מאדוקה הפכה לאלוהים, בסרט הומורה הפכה לשטן - אולי בהמשך קיוביי צריך לקבל כוחות אלוהיים מסוג כלשהו ולהשתלט על היקום? הסוף הטוב\הרע האולטימטיבי! חוץ מזה, גם יכול להיות מעניין לראות מאבק כלשהו בין מאדוקאמי לאקומה הומורה, עדיף אחד עם קרב חללי מרהיב ועצום מימדים, אם אפשר - מהסיבה הפשוטה שזה יהיה מגניב. כיוון שנותרו הרבה שאלות לגבי העולם החדש אפשר להמשיך את הסיפור איתו בהרבה דרכים, ואי אפשר לדעת במה יבחרו אם ימשיכו אי פעם. למישהו יש עוד רעיונות?

ובכן, אלה היו המחשבות שלי על הסרט. בין אם הסכמתם עם דברים שאמרתי ובין אם לא, אני מקווה שלפחות נהניתם מהקריאה (ויותר חשוב, מהצפיה בסרט). מאדוקה עוד כששודרה הפכה להיות אחת הסדרות האהובות עליי, ומאוד נהניתי מהסרט הזה, לכן אני שמח שיש לי את הבמה כאן להעלות על הכתב את מה שחשבתי לגביו.
אז עד הפעם הבאה, ואל תהססו להתקשר אליי אם תהיו מוכנים למות בשביל להציל את היקום. 3:

5 תגובות:

  1. עדן DDDDD:
    בדיליי ענק, יצא לי לראות את הסרט ולא יודע כמה אוכל לחפור ולהרחיב, אבל אשתדל.

    קודם כל אתחיל בזה שאני אחד האנשים הכי פחות חובבים של מאדוקה, זה מקורי, זה מעולה, יש לזה רעיון לא רע, אבל זהו, הדרך שבה זה הועבר (כן, עיצוב הדמויות כן משנה) לא הייתה כל כך מוצאת חן בעניי ואם לתת לי לסדר את כל הסדרות של שאפט לפי הדעה שלי כלפיהם או סדרות שלדעתי בעלות רעיון וביצוע מעולה מאדוקה תמיד תהיה האחרונה ברשימה, זה טוב והכל אבל שם זה נגמר ואנ לא הולך לשנות את הדעה שלי על סדרת האנימה.

    עכשיו שכל הסרטים יצאו, יצא לי לראות את הראשון לפני כמה חודשים והוא היה לדעתי טוב יותר מהסדרה אבל עדיין זה לא היה מספיק טוב לדעתי בשביל לתת לזה ציון גבוה יותר ממה שנתתי לסדרה, לא המשכתי לסרט השני והינה השבוע מצאתי את עצמי צופה בסרט השלישי ועכשיו לראשונה בחיי אני יכול לשבור את המיתוס הזה שעשיתי למאדוקה ולתת למשהו שקשור לפרנצ'יס ציון וחוות דעת הרבה יותר טוב וחיובית מאשר מה שנתתי לסדרה.

    הסרט סיכם את כל מה שרציתי לראות באנימה וזה לא קרה, התוספת של המאהו שוג'ו האורתודוקסי, שלא רק שהרגיש מוזר כאן אלא גם הרגיש ממש מתאים, בהמשך כבר היה יותר ברור למה זה היה שם אבל גם אני, בתור לא חובב מאהו שוג'ו כלל הצלחתי להנות מהתוספת הזאת ומרוצה מאוד ממנה. הסרט בנה ושבר את הקטע הזה בסדרות, בכללי, לא רק באנימה, שסוף סגור כן אפשר להמשיך ואפילו בצורה טובה יותר מהסדרה, והינה לנו, מאגיקה קורטט (בוקר טוב ישראל, הם היוצרים של מאדוקה, לא אורבוצ'י) וגאן אורובוצ'י הכותב של הסדרה, הם עשו את מה שנראה שלא כל כך אפשרי קודם לכן, ולדעתי זה יצא מעולה. נכון, אנחנו נשארים כאן אם הרבה מאוד דברים ושאלות פתוחות שאולי לא נקבל תשובה עליהם, אבל כמה סדרות אתם מכירים שסגרו את כל הפינות? אני חושב ש-0 מהסיבה הפשוטה שאין תמיד צריך לספר הכל לצופה, לא הכל צריך לדעת ולהשאיר את הצופה בתעלומת במיוחד בתחום רחב מימדים כמו אנימה או מנגה מאפשר המשכיות מסוימת של המעריצים, דיונים ובעיקר הנאה לקראת העתיד במידה והפרנצ'יס ימשיך בצורה כזאת או אחרת, אני זוכר את מאות הדיונים שהיו אחרי סיום מאדוקה ולאופציות שזה עוד לא נגמר והינה קבילנו את הסרט הזה שנתן לו תצוגה מאוד מרשימה.

    אני לא רוצה להיכנס יותר מדי לפרטים עלילתיים כי הם בקושי זכורים לי וגם אחרי קריאת הפסוט האדיר שלך עדן, עדיין קשה לי לשבת ולחפור על אז אדבר על הפאן הויזואלי בקצרה ואסיים. מוזיקה ממוחזרת, אני יודע, בדרך כלל סרטי המשך או ריקאפים מקבלים מוזיקה לא שונה כל כך מהמקור עם מעט תוספת אבל כאן היה נורא מעצבן לדעתי שכמעט שום דבר לא חודש, יוקי קאג'יורה, המלחינה של מאדוקה ידועה בתור אחת שממחזרת תווים, זה ידוע, אבל כאן זה כל כך בלט שאני חושב שהיא פשוט עשתה פסקולים מהסדרה בטמפו מהיר/איטי מה שאולי ירגיש שונה למי שראה את הסדרה ודי בלט לו המוזיקה, עצם העובדה שהמוזיקה לא כל כך בלטה והייתה מדוברת כמו הסדרה אני מניח בגלל ששום דבר לא היה ממש חדש בה. הדבר השני שהפריע לי ולצערי ימשיך להפריע לי לנצח זה עיצוב הדמויות של אוקי אומה, אומה סנסיי היא מנגקת שוג'ו אי ויורי מאוד מאוד מפורסמת (סוד מדינה: מאדוקה זה שוג'ו אי) וידוע בסגנון הציור המאוד.... רחב שלה, מעולם לא התחברתי לזה, עצם העובדה שלא התקרבתי לסדרה עד לשנה כמעט מאז תחילתה היה בעיקר בגלל עיצוב הדמויות, גם אחרי שצפיתי וגם אחרי הסרטים, אני עדיין לא אוהב ולא יכול לאהוב אותו, זה לא הטעם שלי, מצטער למעריצים שלה. הדבר השלישי והאחרון שאני כל כך מסכים עם עדן זה התוספת המיותרת של moMOE, לחשוב שחשבנו שהיא דמות MOE רצח שתהיה בקאסט בשביל לרצות עוד מעריצים אוטאקוים ועם כל הרעש שהיה איתה מסביב, בסוף היא בקושי הופיע, בשתי הצורות שלה, מה היה הטעם בזה?

    כאן אני מסיים בציון מלא של 9 מתוך 10, אני מאמין שמאדוקה עוד רחוק אצלי מלקבל ציון גבוה יותר מזה אבל להתחשב בכך שכל דבר שהיה מעורב אצל אורובוצ'י מלבד פייט זירו מעולם לא קיבל ציון העובר את 8 זה בהחלט הישג מבחינתי, נורא נהנתי מהסרט וממליץ בחום לכולם, הצפייה בסרטים אינה חובה או צפייה בסדרה אם עשיתם את הסדר הפוך, בסופו של דבר שניהם מעבירים את אותו הדבר בצורה זהה לחלוטיין חוץ מהסרט השלישי כמובן שממשיך את העלילה מעבר לסרט השני והסדרה עצמה.

    השבמחק
    תשובות
    1. סופסוף תגובה, סבי 333>

      בכ"א, גם אני לא אוהב את עיצוב הדמויות אבל חי איתו XD
      ברור שלא כל סדרה סוגרת את כל הפינות, אבל כאן זה היה בצורה די קיצונית... נו טוב

      מחק
  2. דבר אחד יש לי להגיד: אי אפשר לפתוח סוף סגור (או ברובו סגור), בשביל סוף פתוח ולא ברור. זה חוסר אחריות כלפי הסיפור, במיוחד כשהסדרה עצמה הייתה עטופה יפה ולא הייתה זקוקה לשום המשך (הסוף היה טוב ומספק ביותר). אני (כמו עד רגע זה) ממשיכה להעמיד פנים שהסרט הזה לא התרחש מעולם ~ :)

    השבמחק
  3. לא הבנתי איך מלכתחילה הומורה הפכה למכשפה. מאדוקה שינתה את המציאות וגרמה לכך שנערות קסומות לא יהפכו למכשפות... הסבר?

    השבמחק
    תשובות
    1. "מאדוקה" פשוט לוקחת אותן לפני שהן הופכות למכשפות אם "מאדוקה" לא תיקח אותן הן יהפכו למכשפות. כדי למונע מ"מאדוקה" לקחת את "הומורה", ה"קיובי" שמרו על "הומורה" מבודדת ועל הכלי שהכיל את הנשמה שלה שלם בכפייה. כך ש"מאדוקה" לא תוכל להגיע ל"הומורה". בגלל זה נוצר מצב שבו הכלי הושחת ו"הומורה" הייתה צריכה להפוך למכשפה אבל הכלי עדיים היה שלם אז היא הפכה למכשפה אבל נשארה בתוך הכלי ויצרה את העולם ההוא.
      בקיצור הכלי שימש ככלא עבור "הומורה" ומנע מימנה לצאת בצורה של מכשפה (מה שהיה מאפשר ל"מאדוקה" לקחת אותה.).

      מחק