יום שני, 7 באוקטובר 2013

לייט נובלים ומה שמסביב



Light Novel - מדיום פופולרי ביפן, בוודאי שמעתם בעבר על המונח. יש גם אנימות רבות, ובייחוד בשנים האחרונות, אשר מבוססות על לייט נובל (בניגוד לדעה הרווחת והנובית שכל אנימה מבוססת על מנגה).
אבל מה זה בעצם?

עד כמה שהיה מעניין אם זה היה נובל שעשוי מאור (ודארק נובל נשמע ממש מגניב...), זו לא הסיבה שקוראים לזה ככה. ה"לייט" מתייחס לקל, ואף על פי שלרוב ווליומים באמת קצרים יחסית, הכוונה היא מבחינת השפה. לייט נובלס לרוב מיועדים לקהל יעד של נערים בגיל ההתבגרות, ויפנית היא שפה די מסובכת... לכו לקרוא קצת על קאנג'י אם אתם לא יודעים על זה. כך או כך, בשבילנו זה פשוט ספר יפני עם עלילה סטייל-אנימה (מונח טריקי להגדרה, אבל אתם מבינים למה אני מתכוון) שהוא לרוב קל יחסית מבחינת הכתיבה ועם איורים מצורפים.
יש לציין שיש הגדרה יותר קשיחה ושיווקית של לייט נובל שקשורה בין היתר לגודל הדפים (כך שלמשל Bakemonogatari לא נחשב ככזה), אבל אין טעם להיכנס לזה יותר מדי.

אם תיקחו שמות של אנימות אקראיות שאתם מכירים, ובייחוד כאלה מהשנים האחרונות, רוב הסיכויים שתמצאו ביניהן אנימות מבוססות נובל, כמו שכבר אמרתי. אני לא לגמרי בטוח מה הביא את הבום הזה באנימות כאלה, אבל סביר מאוד להניח שאלה היו דברים כדוגמה Suzumiya Haruhi. כמובן, הפופולריות הזאת מביאה לא רק דברים טובים, אלא גם זבל.
לא יודע אם זה סתם בולט במיוחד בתחום הזה או שבאמת זה המצב, אבל הרבה, הרבה (הרוב?) לייט נובלס הם כאלה שיש בהם הארם - כלומר יותר משתי בחורות שנמשכות אל הגיבור הראשי ומתחרות על לבו. כמובן סדרות מהסוג הזה גם מערבות בהן אצ'י. אם ניקח את שניהם ביחד, מן הסתם נקבל הרבה סיפורים לא אינטלקטואליים במיוחד, שמסתמכים על האלמנטים האלה יותר מהעלילה או הדמויות. בערך כל עונה אפשר למצוא את האנימות השטותיות האלה (ויש אפילו את הכביכול "תת-ז'אנר" של אחיות קטנות שגם כן מאוד פופולרי לאחרונה), וזה לא שהן מוסיפות הרבה לתחום, בטח לא כשיש לא רק לייט נובלס שהרבה יותר מגיע להם אלא כמובן גם מנגות ועוד.
עוד אופנה מוזרה שראויה לציון זה שמות ארוכים להחריד. פעם קראתי איפה שהוא שזה נועד להבליט את היצירה מבחינה פרסומית, אבל זה עדיין מוזר. לספר חצי מהעלילה בכותרת זה לא ממש אידאלי. וכשמגיעים לכותרות כמו "אוניי-צ'אן, מה אני אעשה? הפכתי לדרקון!" או "ניסיתי לאמן נערה בדיוק כמו נשיאת מועצת התלמידים במטרה להפוך אותה לחברה שלי, אבל בסוף הפכתי למשרת שלה במקום" (הייתי רוצה להגיד לכם שהמצאתי את זה, אבל לא), נראה לי שהגיע הזמן להפסיק.

רוצים להתחיל לקרוא ולא יודעים איך? אין בעיה!
קודם כל, קיימים תרגומים רשמיים ללייט נובלס (לאנגלית... לעברית בטח שלא, לא יודע לגבי שפות אחרות) שאפשר לקנות, אבל הם מעטים מאוד. הסדרות היחידות שעולות לי לראש מיידית הן Spice and Wolf והארוהי. בקרוב הולכים להתחיל לתרגם את Sword Art Online ואת Accel World. אתם יכולים לנסות לחפש בעצמכם מה אפשר לקנות, אני הולך לדבר כאן על תרגומי מעריצים.
כמו בתחום האנימה והמנגה, רוב התרגומים באים מהאנשים הרגילים ששורצים באינטרנט ומקדישים מזמנם עבורנו ללא תמורה (3>). במקרה של לייט נובלס אין הרבה תרגומים, אך בכל זאת תוכלו למצוא מגוון לא קטן גם במה שיש, וזה גדל לאט לאט.
את מרביתם תוכלו למצוא תחת האתר Baka-Tsuki. לעתים הם גם מקשרים דרכם בשיתוף פעולה עם אתרים אחרים, שהם אלו שמתרגמים. אגב, ראוי לציין שBaka-Tsuki זה בסך הכל אתר סטייל וויקיפדיה שבו כל אחד יכול לערוך דברים, אז זו ממש לא קבוצת תרגום או משהו כזה. על כל פרויקט עובדים אנשים משלו, על אף שכן יש קהילה כלשהי שם. כך או כך, יש גם עוד אתרים שמתרגמים (בעיקר בלוגים קטנים למיניהם), שאוסיף להם קישורים בסוף הכתבה. אם לא נוח לכם לקרוא באתר עצמו, לרוב הווליומים (כשהם מלאים, בכל אופן) תוכלו למצוא הורדה של PDF. אם אתם ממש לא רוצים לקרוא במחשב ואתם מספיק נועזים תוכלו אפילו להדפיס ואולי לכרוך. כמו כן, לבעלי האנדרואיד מבינינו יש אפליקציה סופר נוחה שנקראת BakaReader EX, וכשמה כן היא - היא מאפשרת לקרוא את הלייט נובלס אשר מאוחסנים בBaka-Tsuki. כמובן זה משתנה מאדם לאדם, אבל אני מצאתי את האפליקציה סופר נוחה ולמעשה היא זאת שהכניסה אותי לבום של קריאה בחודשים האחרונים.

אני לא מתיימר להיות מומחה ללייט נובלס בשום אופן וצורה, אבל אני די בטוח שקראתי יותר מהם מאשר רוב האנשים בארץ שנמצאים בתחום האנימה והמנגה, וכנראה גם יותר מרוב האנשים שקראו בארץ בכלל לייט נובלס כלשהם. אבל בכל זאת, למה לא להכיר לכם את העולם הזה? אז בואו נעבור למנה העיקרית!
אספתי עבורכם חלק מהלייט נובלס שקראתי ושאני בכללי ממליץ עליהם. אתם הולכים לראות שמות מוכרים פה ושם, ועם זאת גם דברים חדשים לחלוטין.
כיוון שחלק מהכתבים האחרים קראו דברים שונים ממני ביקשתי מהם להוסיף גם משל עצמם. באופן עקרוני, אני מתכנן מדי כמה זמן לעשות פוסט דומה של "מה קראתי לאחרונה" (או בכללי), ואני מקווה שזה ייצא לפועל עם דברים מעניינים (ולכן אני גם בכוונה בוחר להציג כאן רק מספר מצומצם).

Fate/Zero
כותב: Urobuchi Gen בשיתוף עם Type-MOON
מאייר: Takeuchi Takachi
תקציר:
מלחמת הגביע הקדוש - תחרות בין שבעה מאגים אשר מזמנים גיבורים מהעבר ונלחמים בבאטל רויאל, הכל עבור משאלה אחת ויחידה. קרב זה כבר התקיים שלוש פעמים, וכל פעם בעיה אחרת הובילה לחוסר תוצאות. כעת, זו כבר המלחמה הרביעית.
משפחת איינזברן (Einsbern), שנמאס לה מהכשלונות הממושכים, החליטו להשתמש ברוצח המאגים השכיר אמיה קיריטסוגו (Emiya Kiritsugu) בתור הנציג שלהם למלחמה. קיריטסוגו נוהג לפעול בצורה קרה ומחושבת, אך רק על מנת להגן על האידאלים שלו, וכעת הוא תר אחרי הנס שמציע הגביע...
מנגד לו, נמצא קוטומינה קיריי (Kotomine Kirei), בן לכומר ראשי של הכנסיה, שמקבל במפתיע את כישופי הפקודה אשר מראים כי הגביע בחר בו בתור משתתף. קיריי, שאינו הצליח למצוא סיפוק או משמעות כלשהי בחייו, אינו מסוגל להבין מדוע נבחר כאשר אינו חושק באף משאלה, אך הוא נשלח על ידי אביו עבור אינטרסים של הכנסיה.
כאשר שני האנשים המבודדים, הדומים אך השונים הללו ייפגשו, מה הולך לקרות? ומה עם שאיפותיהם, משאלותיהם, וכוחם של שאר המשתתפים במלחמה?
תרגום: לא רלוונטי - הכל מתורגם

סביר להניח שרבים מכם ראו את האנימה; אם לא, או שתעשו את זה או שתסיימו לקרוא את החלק הזה ותחליטו מה אתם מעדיפים קודם. יש לציין שהאנימה היא אדפטציה טובה מאוד, עם זאת כמובן שבכל זאת הושמטו פרטים פה ושם, לפעמים אפילו קצת חשובים. עבורי לקרוא את הLN לא הייתה חווייה שונה במיוחד אחרי האנימה, אך עם זאת - זה עדיין טוב.
ולאלה שלא מכירים את זה - הסיפור הוא אפל ועמוק יחסית (יותר מהלייט נובל הממוצע). על אף שאת הסוף הכללי יידע כל מי שראה Fate/Stay Night, עדיין הדרך לשם רצופה בהפתעות והתפתחויות רבות, אפילו עד כדי צניחה לייאוש מוחלט. גם כשאתה יודע שדמות הולכת למות (בייחוד עם כותב ידוע לשמצה כמו אורובוצ'י, על אף שחלק גדול מגורל הדמויות כבר נגזר מראש בלי קשר אליו), זה עדיין כואב. עם זאת, הוא גם יודע לטוות את העלילה בין הדמויות השונות הללו, כל אחת עם מטרתה, וכך להראות הרבה אספקטים שונים במהלך הסיפור. הקרבות כתובים בצורה מעניינת, ובטח עם מערכת היכולות של עולם פייט. אך בסך הכל יש לפחות אותה כמות דיבורים כמו האקשן. בסופו של דבר זה LN שמאוד שונה מהממוצע ומאוד מומלץ לקריאה.
לגבי הקשר עם FSN, זה לא באמת משנה ממה תתחילו; הסדר המיועד הוא FSN ואז FZ. יש כאלה שמעדיפים קודם FZ כי זה הסדר הכרונולוגי, אבל אתה אמור לבוא לזה עם הספוילרים מFSN כדי לראות איך הכל נבנה. כך או כך, לא קריטי (ונתעלם לרגע מהעובדה שהאנימה של FSN היא אדפטציה גרועה).

Toaru Majutsu no Index
כותב: Kamachi Kazuma
מאייר: Haimura Kiyotaka
תקציר:
"עיר האקדמיה" (Academy City) - אזור סגור ביפן שבו הטכנולוגיה מתקדמת יותר ב20 שנה משאר העולם. מלבד טכנולוגיה פורצת דרך, הצליחו לפתח בבני אדם יכולות מיוחדות שנשלטות על ידי המחשבה - ESP.
בעיר זאת חי קאמיג'ו טומה (Kamijou Touma), נער בעל יכולת מסתורית בשם "Imagine Breaker" השוכנת בידו הימנית ומסוגלת לבטל כל כוח על טבעי, אך גם את המזל הטוב שלו.
יום אחד, מגיעה לביתו נערה בתלבושת של נזירה שמציגה את עצמה בתור אינדקס (Index), חברה בכנסיה האנגליקנית. היא טוענת שהיא מכילה בראשה את המידע מכל 103,000 הספרים הקסומים שנאסרו על ידי הכנסיה, ולכן נרדפת על ידי קוסמים עוינים.
אף על פי שקאמיג'ו שחי בבירת המדע העולמית לא מאמין בקסם בתחילה, הוא נאלץ להתמודד איתו ראש בראש ומגלה שהיכולת שלו עובדת גם נגדו.
עם התנגשות מדע וקסם, סיפור חדש מתחיל!
תרגום: אלוהי - 99% ממה שקיים מתורגם, וכאשר יוצא ווליום חדש הוא מתורגם אחרי כשבועיים

הו אינדקס. כנראה זו הסדרה שהכניסה אותי לכל תחום הLNים מלכתחילה. היא בהחלט סובלת מהבעיות שהזכרתי בהתחלה (אצ'י והארם), אבל כשהיא לא מתעסקת בזה, היא יודעת מה לעשות. השאיפה שלי היא מתישהו לעשות פוסט נפרד רק על זה, אבל בכל זאת נדבר על אינדקס קצת כאן.
הכותב הוא אחד האנשים הכי יצירתיים בתחום, ושופך רעיונות חדשים בזה אחר זה כמו תוכנה שנועדה לייצר סיפורים. בכל אופן, העולם באינדקס הוא מאוד עשיר ומגוון וקאסט הדמויות צבעוני. יכול להיות שלא תאהבו את העלילה או את הדמויות; הן לא מחדשות הרבה, אבל בכל זאת אינדקס יודעת לשזור עלילות רחבות וארוכות טווח שבהן כמעט הכל משאיר השפעה כלשהי לעתיד, דברים עשויים להירמז שנים לפני שהם קרו בפועל, וכל ווליום עמוס עד גדותיו בפרטים, פירוטים והסברים (עם זאת, לא בצורה חופרת מדי). שלא לדבר על כך שאפילו סייד סטוריז, שמרחיבים את העולם של הסיפור בפני עצמם, לרוב מוצאים את דרכם להשתלב בתוך העלילה הראשית.
אם ראיתם את האנימה, קחו בחשבון שבאנימה לא ראו את מרבית הארקים הטובים ביותר של הסדרה (עונה 3 הולכת להיות אדירה ואני מחכה לה בקוצר רוח). אינדקס היא סדרה של בניה ארוכה, על מנת לאגד יחד את כל הפרטים הדרושים בשביל רגעי השיא. זה תקף בעיקר להתחלה; בסדרת ה"המשך", שהיא בעלת אותו שם עם תוספת New Testament, זה מורגש במיוחד, כאשר כל ווליום מפציץ בטוויסטים והתפתחויות מלהיבים כל פעם מחדש.
מצד אחד אפשר להסתכל על זה כסדרה די שוננית, עם זאת היא גם עושה הרבה דברים אחרת מהבאטל שונן הממוצע. לא כולם יאהבו ובקלות אפשר למצוא בה פגמים, אבל אם כבר לקרוא LN, שווה להשקיע את הזמן והמאמץ בזה, ולו בגלל העובדה שכמעט הכל מתורגם, בין אם עלילה ראשית או סייד סטוריז. ואם כבר דיברנו על התרגום, הקצב הוא אלוהי. לא יודע אם יש שיא גינס לתרגום, אבל js06 (בבקשה תישאר בתרגום של אינדקס) צריך לזכות בו ממה שראיתי!
ועכשיו, אם תסלחו לי אחזור לפינה חשוכה לחכות לווליום הבא אחרי הקליפהאנגר האכזרי של NT8.

Utsuro no Hako to Zero no Maria
כותב: Eiji Mikage
מאייר: Tetsuo
תקציר:
כאשר הציעו לקאזוקי הושינו (Kazuki Hoshino) 'קופסה', חפץ מסתורי המסוגל להגשים כל משאלה, הוא סירב.
הסיבה לכך הייתה שמשאלתו היחידה הייתה להמשיך בחיי היום-יום הרגילים שלו...
יום אחד, מופיעה איה אוטונאשי (Aya Otonashi), תלמידה חדשה שעברה לכיתתו של קאזוקי בפעם ה13,118.
לאחר הצגה עצמית, היא מכריזה בפני קאזוקי, להפתעתו המוחלטת- "אני כאן כדי לשבור אותך."
קאזוקי מגלה שכל כיתתו תקועה בלולאה של אותו היום שחוזר על עצמו. איה הגיעה למסקנה שהוא גרם לכך בעזרת 'קופסה', ולכן נשבעה להביס אותו.
אך אם זה המצב, למה הוא לא היה מודע לזה? האם זה באמת הוא או מישהו אחר שאחראי לכך? ומהן בעצם מטרותיה של ה'אויבת' שלו?
תרגום: טוב - מהנסיון היחידי שלי עם ווליום חדש אחרי שהוא יצא לקח כחודש לתרגם את כולו, הכל מתורגם כרגע

קודם כל, קחו בחשבון שמה שמופיע בתקציר זה לא העיקר של הסדרה. למעשה זה רק הווליום הראשון, אבל אין ממש דרך נורמלית ליצור תקציר כולל לכל הסדרה. כך או כך, זו סדרה מאוד מיוחדת.
טיים לופ זה דבר שנעשה כבר לא מעט ביצירות למיניהן, אבל זה עדיין מצליח לעשות את זה בצורה מעניינת. עזבו, זה רק הווליום הראשון, זה עוד כלום. בכל ווליום מצפה לכם רכיבה של מתח, משחקי מוחות, טוויסטים, מיינדפאקים ומה לא.
העלילה היא בערך מחזורית, כל פעם מישהו אחר משיג 'קופסה' וגורם לצרות. ואכן הקופסאות הללו מציגות את הקונספט הידוע של "be careful of what you wish for". ובכל זאת הסיפור מוצא דרכים לא צפויות להציג את המשאלות הכי פשוטות, ובייחוד את מביעי המשאלה עצמם. גם אם תצליחו לנחש (או שתחשבו שאתם יודעים) מי אחראי כל פעם, עדיין מחכות לכם שלל הפתעות ודברים שיזעזעו את עולמכם. סיפור המסגרת והדמויות מתחילים להתלכד עם הזמן, ונהיים אפלים יותר ויותר, עד כדי כך שאין לי מושג מה לצפות מהסוף (רק עוד ווליום אחד ללא תאריך יציאה)...
חוטי המחשבה, האסטרטגיות, הטוויסטים וכל מה שנלווה להם עשירים וכמעט אין רגע של שעמום. אם אתם אוהבים מותחנים פסיכולוגיים למיניהם, זה בשבילכם!
ההמתנה לווליום האחרון ארוכה ומתישה.

Gekkou
כותב: Natsuki Mamiya
מאייר: Shiromiso
תקציר:
נונומיה (Nonomiya) הוא תלמיד תיכון ציני ומשועמם שנוהג להביט על מעשיהם של אנשים אחרים מרחוק. יום אחד, הוא מוצא פיסת נייר מבצבצת ממחברת שנפלה משולחנה של טסוקימורי יוקו (Tsukimori Youko), הנערה הכי פופולרית, יפה, וחכמה - כלילת השלמות של כיתתו.
המסמך, שנקרא "מתכון רצח", מסקרן אותו ולכן הוא לוקח אותו לביתו ובוחן אותו. הוא מגלה כי רשומות בו דרכים להרוג בן אדם תוך יצירת הרושם שמדובר בתאונה, אך בצורה חובבנית שנראית כמו זריקת רעיונות שלא באמת יעבדו. לאחר שהוא מנסה לתשאל את טסוקימורי בעקיפין אם היא איבדה דבר מה ומקבל תשובה שלילית, הוא מתחיל לאבד עניין.
למרות זאת, כעבור שבועיים מתרחשת תפנית מפתיעה - אביה של טסוקימורי נהרג בתאונה...
תרגום: לא רלוונטי - הכל מתורגם



הסיפור היחידי ברשימה שהוא וואן שוט, כלומר שהוא מכסה עלילה של ווליום אחד בלבד. מבחינה מסוימת זה מגביל אותו, אך גם מאפשר לו להציג עלילה קטנה ומתומצתת בהתאם. סך הכל, זה מוצלח ולא צריך לא יותר ולא פחות. לגבי הסיפור עצמו, הוא מזכיר לי מעט את Hyouka למי שמכם שראה, אולי בגלל ראיית העולם המעניינת של הדמות הראשית (ששונה מזו שבהיוקה, אבל לא יודע, זה ממש הזכיר לי אותו). הוא פשוט דמות שמעניין לראות דברים מנקודת המבט שלה, ולראות איך מוצגים היחסים שלה עם האנשים מסביבה, ובייחוד עם הגיבורה.
זה מעין סיפור תעלומה, אך עם זאת זה לא לגמרי עיקר העניין, על אף שאכן יש תגליות בלשיות למיניהן, וגם יש מעט רומנטיקה. הסיפור עצמו לעתים מותח ובעל תפניות מפתיעות. בסך הכל זה סיפור שכתוב טוב, בצורה מעניינת ועם דמויות מתאימות להעברת העלילה. הסיום נשאר מעט פתוח במובנים מסוימים, אך לא נשאר בי יותר מדי טעם של עוד.
אם התקציר נשמע לכם מעניין, נסו לקרוא. הכל כבר מתורגם וזה קצר ממילא, מה יש להפסיד?

Heavy Object
כותב: Kamachi Kazuma
מאייר: Nagiryo
תקציר:
בעתיד הרחוק, הפיתוח של מכונות הנקראות אובג'קט (Object) שינה את שדה הקרב. לאובג'קט מאפיינים רבים הכוללים גודל של 50 מטרים, היכולת לשרוד אפילו פצצת אטום, עשרות נשקים, ועוד... במלחמות של אותה התקופה, אובג'קט הוא כל מה שדרוש על מנת להכריע אותן - כך שמלחמות הפכו לעניין של איזה אובג'קט חזק יותר, בלי התערבות רבה מצד החיילים הרגילים. לרוב כאשר האובג'קט מפסיד, הקרב נגמר ומונף דגל לבן. הטייסים המיוחדים שמסוגלים לשלוט במכונה הענקית מכונים "אליטה" והם מצרך נדיר שדורש עבודה של שנים.
קוונסר (Quenser) הוא חייל טכנאי פשוט, שהצטרף לצבא אך ורק כדי ללמוד על אובג'קטים. מטרתו היא לעסוק בעתיד בייצור שלהם ולהרוויח הרבה כסף. איתו גם נמצא הייביה (Heivia), בן למשפחה ממעמד גבוה שנדרש להוכיח את עצמו בפניה כדי להיות זכאי לרשת אותה. אך בפועל, שניהם כמעט ולא עושים כלום.
למרות זאת, הם לא ציפו שהאובג'קט של היחידה שלהם יפסיד בקרב וכוחות האויב ירצו לחסל אותם לחלוטין גם כשהם נכנעים! וכאשר האליטה של האובג'קט המובס - נערה שמכונה "הנסיכה" - נלקחת בשבי, קוונסר מעוניין לנסות להציל אותה כנגד כל הסיכויים.
לשם כך, הוא ייאלץ להתעמת מול האובג'קט של האויב - אדם בשר ודם כנגד מכונה אימתנית!
תרגום: טוב - אותו מתרגם של אינדקס אך קצב קצת פחות אלוהי, כל מה שקיים כרגע מתורגם

ממוחו הקודח של יוצר אינדקס הגיחה לה עוד סדרה! אין מפלט הולם לכל רעיונותיו של הבן אדם, לכן הוא גם מוציא סדרות נוספות (וזו לא היחידה). הדבר העיקרי שכל כך ייחודי בקונספט זה שלמרות העובדה כי זו סדרת מכה ללא ספק, היא עובדת כל כך שונה מהמכה הממוצע. קודם כל, האובג'קטים הם לחלוטין לא אנושיים (וגם לא ממש חייתיים), בניגוד לגאנדאם ודומיו. במקום זאת הם בשלל צורות משונות שלרוב נועדו למקסם את הפונקציות שלהן הם נועדו. לזה נוסיפ גם גיבורים ראשיים שבכלל לא נוהגים במכה הללו, וקיבלנו עוד אספקטים ייחודים לז'אנר. כמובן, בתור כאלה שלא מתפעלים מכה משל עצמם, הם לא יכולים להילחם נגדם עם מכה, אלא הם צריכים להסתדר בדרכים שונות לגמרי - והם מצליחים בכך. לעתים הם כן מקבלים סיוע פה ושם, אך לרוב הם פשוט יוצאים לשדה הקרב - אדם כנגד מכונה, ומסיימים את העבודה. מלבד זאת, בסדרה יש רמת טכנולוגיה מטורפת והזויה לחלוטין עם דברים שכנראה לא תצפו למצוא. הסיפורים יחסית מחזוריים ויש אלמנטים דומים, ללא התקדמות ממשית בעלילת מסגרת כלשהי (לפחות לא בצורה מהותית), אך עדיין יש כל פעם את הסיפוק בלראות אותם מצליחים את הבלתי אפשרי בשלל תחכומים, אלתורים, אסטרטגיות וטקטיקות. שאגב, פעמים רבות הם מסבירים בדיוק מה קורה, מנסים דברים שנכשלים ומנסים שוב, יחד עם הפתעות שונות, מה שעוד יותר מוסיף עניין.
כל השאר לוקה בחסר; אין איזה משהו מיוחד בדמויות והן לא ממש מתפתחות, כמו גם עדיין יש את רגעי האצ'י המטומטמים והדי מיותרים מדי פעם, אך לא בצורה תכופה וצורמת מדי. אם אתם אוהבים מכה ו\או מדע בדיוני (כל עוד אתם לא קפדניים מדי לגבי ענייני מדע), ואם נהניתם מאינדקס, כנראה שתאהבו גם את זה.
בנובמבר הקרוב הולך לצאת הווליום השביעי, מחכה לזה!

Mahouka Koukou no Rettousei
כותב: Tsutomu Satou
מאייר: Kana Ishida
תקציר:
בעולם זה, קסם הפך לכישרון טכני שמיוצר באופן שיטתי על ידי טכנולוגיה מתקדמת. בימים אלו, טכנאי קסם (או פשוט "קוסמים") עוברים הכשרה בבתי ספר ואוניברסיטאות.
האחים טאטסויה (Tatsuya) ומיוקי (Miyuki) התקבלו ל"בית הספר התיכון הראשון", בית ספר יוקרתי ללימוד קסם, בתור תלמידי שנה ראשונה.
למרות זאת, בשל ציוניו של טאטסויה, אשר חסר כישרון לחלוטין בקסם מעשי, הוא הולך ל"קורס 2", שמיועד לתלמידים החלשים יותר מתוך ברירת מחדל, לעומת "קורס 1" שבו מושקעים רוב המשאבים של התיכון. לעומת זאת, אחותו הצליחה להתקבל לקורס 1.
הלימודים לא קלים, ובייחוד לא כאשר תלמידי קורס 2 מופלים לרעה גם מבחינת היחס של תלמידי קורס 1 כלפיהם. למרות זאת, לטאטסויה כן יש כשרונות אחרים ולא צפויים אשר חבויים בתוכו...
מה הולך לקרות בחיי בית הספר של טאטסויה מעכשיו?
תרגום: סביר - לא ממש עוקב אחרי הקצב, נראה שיש פרקים חסרים פה ושם אבל בכללי מתעדכן

ברוכים הבאים, ותכירו את SAO 2! טוב, זה נכון ממרבית הבחינות שלא קשורות לעלילה עצמה. גם זה סיפור שהתחיל בתור Web Novel, ולבסוף פורסם בצורה רשמית וצבר פופולריות עצומה. למעשה, זה עלול לקבל אנימה ממש בכל רגע. למרות זאת, כרגע יש מנגה; לא ניסיתי אותה, לא יודע איך היא.
אבל בכל אופן - ניכנס לLN עצמו. הארי פוטר היפני! או ש... לא. היתרון והחסרון (בו זמנית) הכי גדול של הסיפור הוא בדיוק מערכת הקסם שלו. מצד אחד היא מפורטת ומושקעת, בעלת קונספט מעניין של יצירת קסם בעזרת טכנולוגיה עם הרבה דברים שנובעים מכך. אך מצד שני היא עמוסה בפרטים, כבדה ומאוד טכנית. עד כמה שאני נהנה ממערכות מושקעות, ורואים כמה עבודה הולכת על זה, זה לא קל לקריאה ולזכירה. אני אישית לא סבלתי מזה יותר מדי, אבל אפילו עוד לפני שהתחלתי ראיתי אנשים שמדברים על האספקט הזה בסדרה. כך שסביר להניח שהLN הזה לא לכולם.
מבחינת העלילה והדמויות, אין לי כרגע מקום לתלונות (האחות קצת יותר מדי brocon אבל אני חי עם זה). אני מקווה שזה לא יהיה יותר מדי הארמי, אבל סך הכל יחסית לחיי בית ספר הם מצליחים להכניס עניין גם בתוכם וגם מחוץ להם.
אה ו... נחשו מה? ממש לאחרונה הוכרזה לזה אנימה מבית Madhouse. נראה איך זה יילך...

Suzumiya Haruhi Series
כותב: Tanigawa Nagaru
מאייר: Itou Noizi
תקציר:
קיון, תלמיד תיכון ממוצע, כבר ממזמן הפסיק להאמין בעל-טבעי. אך כשהוא פגש בסוזומיה הארוהי, הוא מגלה שהעל-טבעי זה כל מה שמעניין אותה. כאשר הארוהי מתמרמרת על מחסור במועדונים מעניינים בבית הספר, קיון נותן לה השראה לפתוח מועדון משלה. כתוצאה מכך, נוצרת בריגדת SOS, מועדון שמתעסק בכל הקשור בעל-טבעי.
לצערו (האמנם?) של קיון, הוא ותולעת הספרים השקטה, נגאטו יוקי, אסהינה מיקורו הביישנית וקויזומי איטסוקי החייכן הנצחי נגררים לתוך בריגדת SOS. אך במהרה קיון מגלה שחברי הבריגדה הם ממש לא רגילים כמוהו, ויש להם את השיקולים שלהם להצטרף למועדונה של הארוהי. עקבו אחרי ההרפתקאות של הארבעה תחת המנהיגה האקסצנטרית שלהם!
תרגום: לא רלוונטי - הכל מתורגם, אך לא יצא ווליום חדש מאז 2011



אחד הלייט נובלים הפופולאריים ביותר שדעך בשנים האחרונות. בגלל ההייפ הגדול שנוצר סביב הסדרה בעבר, הגעתי אליה עם ציפיות נמוכות למדי, והופתעתי לטובה. אמנם סדרת ספרי הארוהי אינה מדהימה וגאונית כמו שהרבה אומרים, אבל היא בהחלט מהנה. מה שכן, חלק גדול מהארקים, בעיקר בהתחלת הסדרה, הם מאוד סתמיים ומלאים בהומור לא מצחיק במיוחד. אך ככל שהסדרה מתקדמת והארקים נהיים רציניים יותר, כך גם רמת ההתעניינות של הקורא עולה.
כל הספרים נכתבים מנקודת המבט של קיון בגוף ראשון, והרבה פעמים הוא לא מבחין בין דיבור למחשבות. בנוסף לכך, הרבה פעמים הוא לא כן בכתיבה שלו, והיא גם מלאה בסרקזם. זה הכי בולט כשהוא מדבר על הארוהי, שעל פני השטח נדמה שהוא לא סובל אותה (ובצדק, היא דמות נורא מעצבנת), אך המעשים שלו ורמיזות פה ושם מצביעות על ההפך. כל זה מפלפל את הקריאה ועושה גם את הסיפורים הג'נריים והמשעממים יותר להיות שווים לקריאה (בערך).
אני אקדיש תשומת לב מיוחדת לווליום השלישי של הסדרה, "היעלמותה של סוזומיה הארוהי", שגם עובד לסרט אנימה בעל אותו השם. אני כרגע מסיימת לקרוא את ווליום 7 (מתוך 11 שייצאו עד עכשיו), ועדיין לא נתקלתי בווליום ברמה של השלישי. כל הספר הוא ארק אחד גדול שהופך לגמרי את מה שהלך בסדרה עד כה, ויש בו פיתוח דמויות נהדר. חבל רק שההצלחה לא חזרה על עצמה, אבל לפחות רמת הנובלים עלתה משמעותית יחסית להתחלה.
תלונה אחת אחרונה ודי - הסדר הכרונולוגי בנובלים נורא מבולגן, במיוחד בווליומים 1-6 שבהם הסדר כל הזמן קופץ. זה די מעצבן כשבמקום המשכיות אחרי סיפור אחד אנחנו מקבלים פתאום סיפור אחר שהתרחש לפני חודשיים.
TL;DR - סדרה פחות סתמית משנדמה בהתחלה, יש בה גם כמה ארקים מעניינים, במיוחד "ההיעלמות של סוזומיה הארוהי". יש טעם לנסות לקרוא, למרות שאת החלקים המייגעים בהתחלה עדיף לראות באנימה.

No. 6
כותבת: Asano Atsuko
מאייר: -
תקציר:
בעתיד הקרוב, לאחר המלחמה הגדולה, רוב האנושות חיה בכמה ערי-מדינות שנבנו במקומות הנותרים היחידים על פני כדור הארץ שמתאימים למחיית בני אדם. השנה היא 2013 בעיר מספר 6 (No. 6), העיר שמבטאת את האידאלים הגבוהים ביותר של האנושות. שיון גדל בה בתור אליטה ממעמד גבוה מאז גיל שנתיים, אך בליל יום הולדתו ה-12 גורלו מתהפך כאשר הוא פוגש ילד שקורא לעצמו נזומי (חולדה) ונותן לו להיכנס לתוך ביתו.
הוא גורש לפרברי העיר וכל הפריווילגיות הושלו ממנו כעונש על כך שהעניק עזרה לאותו ילד מסתורי. לאחר כמה שנים, שיון מוצא את עצמו בסכנה גדולה יותר כשההתערבות שלו בסדרת מקרי מוות מסתוריים מובילה לכך שהוא נעצר ונחשד ברצח.
בעוד שמובילים את שיון למוסד לחינוך מחדש, נזומי מופיע ומציל אותו. עכשיו כשהם נמצאים במנוסה מחוץ לחומותיה של No. 6, הם מתחילים לגלות את סודותיה האפלים ביותר של העיר, שהיא כלל לא האוטופיה מושלמת כמו שהיא מציגה את עצמה.
תרגום: לא רלוונטי - גם הסדרה וגם התרגום הסתיימו

נובל בז'אנר המדע הבדיוני עם ביצוע טוב של האספקט הדיסטופי. אני גם חייבת להדגיש ולציין לטובה שהזוג הראשי של הסיפור הינו זוג הומוסקסואלי, מה שמעטים מאוד מעיזים לעשות, במיוחד שהזוג הוא לא מרכז העלילה, אלא המסתורין והמד"ב, כמו שאמור להיות. כמובן שזה מבריח הרבה אנשים קטני ראש מהנובל, אבל אני מתארת לעצמי שלכם, קוראי הפוסט הזה, לא משנה אוריינטציית הדמויות הראשיות בנובל, במיוחד שהרומנטיקה נבנית לאיטה ומבוצעת בצורה מקסימה. יש לי הרבה מה לומר על העלילה, אבל זה הכל קשור בספוילרים הרסניים למדי, אז במקום זאת פשוט אזהיר אתכם מפני לראות את האנימה. היא לקחה 9 ווליומי נובל והפכה אותם ל-11 פרקי אנימה, מה שכמובן היה בכלל לא מספיק, והעלילה צומצמה עד כדי כך שהמון פרטים חשובים, על No. 6 בעיקר, הושמטו לגמרי מהעלילה והפכו אותה למבלבלת ומלאת חורים. מי שאוהב מדע בדיוני, דיסטופיה ומסתורין - זה הנובל בשבילו!


מקורות קריאה ללייט נובלס לדוגמה:
Baka-Tsuki
C.E Light Novel Translations
NanoDesu Light Novel Translations
Nostalgia on 9th Avenue
Untuned Translation Blog

תודה לנטלי (Crucio!) שעזרה בהכנה וכתבה על Suzumiya Haruhi Series ועל No. 6!

2 תגובות:

  1. תודה על הפוסט, הייתה קריאה מעניינת.

    השבמחק
  2. כל הכבוד על ההשקעה..

    עזרת לי מאוד.

    השבמחק