יום שישי, 5 במרץ 2021

Xenoblade Chronicles 2- הפעם ההיא שנינטנדו יצרו ריפ אוף אצ'י לאלמנטל ג'לייד- ביקורת

 

סופסוף הצלחתי להשיג עותק לזינובלייד 2 שנראה שלהשיג עותק פיזי שלו כיום זה טרור. אז איך השגתי עותק שלו כשחיפשתי במשך חודשים אחרי שסיימתי את זינובלייד הראשון אך ללא הועיל? לאחר שהתייאשתי, התפשרתי על זינובלייד 2 טורנה (הפריקוול לזינובלייד 2) כשמצאתי חנות קרובה שמוכרת אותו. אך התגלתה לי טעות נהדרת כשזו הייתה טעות באתר, והמוכר הביא לי במקום את זינובלייד 2 המקורי.  ועל כן הביקורת לזינובלייד 2, משחק אקסקלוסיבי לנינטנדו סוויץ' שסיימתי אחרי כ125 שעות משחק.


 


הסיפור של זינובלייד 2 מתרחש בעולם הנקרא אלרסט (Alrest), אוקיינוס ענקי של עננים מרחפים. בו משוטטים הטיטאנים, חיות ענקיות שהן מדינות ענקיות. הסיפור עוקב אחר רקס (Rex), נער בן 15 שגר על גבו של הטיטאן שלו, אותו הוא מכנה "סבא". רקס מתפרנס מחילוץ אוצרות שנמצאים תחת אוקיינוס העננים. יום אחד הוא מקבל עבודה חדשה, לצאת עם שלושה אנשים למשימת חילוץ. יחד עם ג'ין (Jin. בדיבוב היפני- Shin), מאלוס (Malos. בדיבוב היפני- Metsu), וניה (Nia) שמלוות על ידי הבלייד (Blade) שלה, טיגריס בשם דרומארץ' (Dromarch. בדיבוב היפני- Byakko). מה זה לעזאזל בלייד? תכף נגיע לזה. כשהארבעה מגיעים למטרתם הם מוצאים בחורה בתוך ארון, וכשרקס עומד לגעת בה הוא נרצח באכזריות על ידי ג'ין. הוא מגיע אל שדה פתוח ששם נמצאת הבחורה ששמה הוא פאירה (Pyra. בדיבוב היפני- Homura), חומר ההנטאי הטוב ביותר לאמני דאנבורו שנינטנדו יצרו מאז קאמילה מFire Emblem Fates. פאירה מסבירה לרקס שהיא גם כן בלייד. השניים יוצרים את החוזה בניהם, פאירה משתחררת, ורקס חוזר לחיים.

לאחר שנלחמו בג'ין ומאלוס, הסיפור מתחיל באמת. המטרה של פאירה היא להגיע למקום בשם "גן העדן". רקס שמרגיש לה מחויב על זה שהצילה אותו (ואולי בדרך גם חושב לעצמו "שיואו מה זה הגוף האומנותי הזה???" "אני חייב להיות איתה!") מבטיח לפאירה שייקח אותה לשם לא משנה מה. אז מה הם בעצם בלייד? אלו נשקים בצורת בני אדם או בעל חיים עם אישיות משלהם. כשהם מתעוררים וחותמים על חוזה עם מי שהעיר אותם, ה"דרייבר", הם יחיו עד מותו של הדרייבר שלהם. כשהוא ימות, הם יחזרו אל ה"קור קריסטל" שלהם, יאבדו את זיכרונותיהם, עד שיעיר אותם דרייבר חדש ויהיו חסרי כל זכרון מעברם. זינובלייד 2 נכנס אל הרעיון הזה באופן נהדר. כך למשל, הבלייד של אחת מחברי הקבוצה העתידיים של רקס, מוראג (Morag, בדיבוב היפני, Meleph), שומרת לעצמה יומן כדי לדעת מי הייתה בעבר לפניי שמוראג העירה אותה.



הקאסט הראשי בזינובלייד 2 הוא עצום ביחס לJRPGים אחרים. כולל דרייברים ובליידס, הוא מכיל לא פחות מ11 דמויות ראשיות. וכן אפשר להחשיב את ה"סבא" של רקס שנמצא איתם במהלך כל העלילה אבל לא משתתף בקרב. את ניה, דרומארץ', מוראג והבלייד שלה כבר הזכרתי. אך יש עוד כמה. טורה (Tora), נופון צעיר שהוא חסר היכולת להיות דרייבר, אך הצליח על ידי יצירת בלייד רובוטית בשם פופי (Poppi, בדיבוב היפני- Hana). הכי אהוב עלי מחברי הקבוצה זה חבר הקבוצה האחרון, זיק (Zeke) שמלווה על ידי הבלייד שלו פאנדוריה (Pandoria, בדיבוב היפני- Saika). השניים מתחילים עם הומור של "צוות רוקט שוב מתפוצץ!" כשהם מופיעים כאויבים כמה פעמים, אך בבוא הזמן מקבלים את סיפור הרקע המעולה שלהם. וכן, לעומת זינובלייד הראשון, זינובלייד השני הוא הרבה יותר קומי. כן יש לו בניית עולם מצוינת לקראת סוף המשחק, אך בעוד שזינובלייד הראשון היה הרבה יותר רציני, המשחק השני ילדותי בהרבה. אם את זינובלייד הראשון אני יכול להשוות לFullmetal Alchemist, הכותר השני יותר דומה לElemental Galade (שאם תשחקו ותקראו את הפרק הראשון של שני הכותרים, תוטרדו לגלות מכמה שזינובלייד 2 דומה לאלמנטל ג'לייד). והיכונו, כי זינובלייד 2 מכניס לא מעט הומור אצ'י (לעומת זינובלייד הראשון שהיה ריק מזה לחלוטין). לא רק שפאירה היא "פורנו, הדמות", כבר בסצנה הראשונה שלה מה שתראו ממנה זה המשפט הבא "רקס, הנח את היד שלך על החזה שלי". וכן, שאני אומר את זה כך זה קצת יוצא מהקשרו מאיך שזה בפועל, אז הנה לכם דוגמה אחרת. כבר בסצנה השנייה של מיתרה, היא מתעוררת ליד רקס, חושבת שהוא תקף אותה מינית וזורקת את המילים הקלאסיות: "הנטאי!" "באקה!" "אצ'י!" ואל תחשבו אחרת, אני ממש לא שונא את פאירה ומיתרה, או אף אחת מהדמויות הראשיות. הן עדיין דמויות מתוקות ומהנות. רק קחו בחשבון, זינובלייד 2 הוא לא הסיפור הדרמטי של זינובלייד 1. וזה בסדר בעיני, לא כל דבר חייב להיות שיא העומק. עדיין יש למשחק הומור משעשע ומרגיע.

זינובלייד 2 גם מחזיר את מערכת הHeart to Heart מהמשחק הראשון. שיחות קטנות וחמודות שמפתחות הדמויות אך לא מתקשרות ישירות לעלילה. בשונה מהמשחק הראשון, הן לא דורשות העלת רמת Affinity.

בעיה רצינית שיש לזינובלייד 2 זה שכמעט לכל הקאסט יש שם שונה בין הגרסה היפנית לאנגלית. ואין לי בעיה עם שינוי שמות. זינובלייד הראשון שינה את "פיורון" ל"פיורה" וכן "קארנה" ל"שארלה" למשל. הבעיה פה זה שהרבה מהשינויים יוצרים שמות מאוד דומים לאחרים. למשל, ארגון הנבלים של ג'ין ומאלוס שונה מ"אירה" (Ira) ל"טורנה" (Torna). שכן, טורה, אחת הדמויות הראשיות, ו"טורנה", מבלבל נכון? לא יכלתם אם כבר אז לשנות את השם של טורה אולי? במיוחד שהכוונה אצלו זה ל"טיגריס". וזינובלייד 2 כבר הראה שהוא מוכן לשנות שמות כדי להבהיר רעיונות. למשל "האנה" (פרח ביפנית) ל"פופי" (זן ספיציפי של פרח). או "הומורה" (אש ביפנית) ל"פאירה" (מיוונית עתיקה, "בצבע האש"). אבל אוי לנו, זה יותר מידי דומה לאחת הדמויות הראשיות בזינובלייד הראשון, פיורה (שגם מופיעה בזינובלייד 2 כDLC). לא יכלו לקרוא לה בשם אחר שקשור לאש? למשל "בלייז" או "פליים"? בקיצור, סלט אחד גדול.



זינובלייד 2 מסביר נוראי את מערכת את הקרב. הוא מעמיס בהסברים על המכניקה שהוא רוצה ללמד בפעם אחת יחידה. במידה ופספסתם? על זה זינובלייד 2 צוחק "חהחהחהחה" ונחנק מרוב שזה מצחיק. בשונה מזינובלייד 1 שעדיין תוכלו לקרוא הסברים על המערכת כדי להבין אותה יותר במידה ופספסתם את ההסבר הראשוני. זה דבר די בעייתי, שכן כמו זינובלייד הראשון הוא חולק את אותם מושגים לא שגרתיים כגון "Topple" ו"Aggro". בהתחשב ששיחקתי בזינובלייד הראשון לא הייתה לי שום בעיה להבין את המערכת. כן, מערכת ה"אגרו" גורמת לכך שאויבים נמשכים יותר אל דמות שאצלה האגרו גבוה. זו מערכת יעילה שכן זה כדאי שדמויות מרפאות יהיו בעלות אגרו נמוך. ועדיין, זה שאני מבין את זה, לא אומר שכולם יבינו בהסבר הראשוני. ככה שזה בעייתי. שזה חבל, כי המערכת של זינובלייד 2 נהדרת. היא נותנת מספיק ישן ומספיק חדש למשחק הראשון. בדיוק הדבר שכותר נוסף בסדרה צריך לעשות.

זינובלייד הראשון היה משחק בתורות בזמן אמת. על אף שהמערכת של זינובלייד השני בליבה היא עדיין אותה מערכת של זינובלייד הראשון, היא מכניסה שני אלמנטים שגורמים לי לתהות אם "תורות בזמן אמת" זו ההגדרה הנכונה או שמא "אקשן RPG", כי זינובלייד 2 נמצא במקום עוד יותר אמצעי על הספקטרום של השניים. זה נובע משתי סיבות; הראשונה, בזינובלייד 2 כבר אין תפריטים. במקום זה כל כפתור משמש להתקפה אחרת. בבסיס זה עובד בדיוק אותו הדבר כמו בזינובלייד הראשון אך זה עוד דבר שגורם לזה להרגיש יותר אקשני. הדבר השני, והיותר חשוב, זה שיש במשחק ביטול מהלכים על ידי תזמון נכון של התקפות ברגע המדויק שבו המהלך פוגע. הדבר הזה מקצר את הטעינה של שאר המהלכים.

זינובלייד 2 מוחק לחלוטין את חיזוי העתיד של שולק מהמשחק הראשון. אם כי נראה שהיה תכנון מסוים שהמערכת תיכנס למשחק, אך בוטלה ברגע האחרון. את זה אני אומר על שארית שיש בעלילה- בהופעה הראשונה של מיתרה היא חוזה את ההתקפות של האויבים, דבר שלא משומש בגיימפליי עצמו. ואני מרוצה שכך. לא כי המכניקה הזאת הייתה רעה (מושלמת!) אלא כי זה דבר שעבד טוב בקונספט של זינובלייד הראשון. במקום זה, זינובלייד 2 הופך למשחק פוקימון עם וואיפוז. בליידס זה שם המשחק בזינובלייד 2. לכל בלייד יש התקפות משלה, בה חמשת הראשיים שלנו (רקס, ניה, טורה, מוראג, וזיק) משתמשים. כל ההתקפות שלהם מבוססים לחלוטין על אלו של הבלייד שהם משתמשים בה. הרעיון הוא להחליף בלייד בשעת הצורך. למשל לרפא, להכניס לTopple, או לעשות התקפה אפקטיבית חזקה. זה הופך למין סוג של לחן נהדר של החלפת בליידס ללא הפסקה והמשחק הופך לסופר נהדר בגלל זה. אז איך משיגים בליידס? את חלק מהן תשיגו דרך העלילה, חלק מסייד קווסטים, ואת רובן המוחלט דרך לוט בוקסס. על דבר כזה הייתי אמור לכעוס ולהגיד שזינובלייד 2 הוא המשחק הכי גרוע אי פעם כי הוא זבל גאטצ'ה טורפני. אלא שיש הבדל קטן- אי אפשר בשום צורה לשלם על הלוט בוקסס בכסף אמיתי. את כולן משיגים דרך המשחק עצמו על ידי הריגת מפלצות, סייד קווסטים, ופתיחת תיבות. יתרה מכך, הגעתי למצב שבו השגתי לוט בוקסס באופן מוגזם לרמה שנגמר לי המקום לבליידס. כן, הבליידס הנדירות קצת דורשות גלגולים ובדרך תקבלו הרבה זבל. אך זה אגב גם לא דבר רע כי כשתאמנו בלייד לרמה המקסימלית שלה תקבלו ממנה חפץ יעיל, כמו בוסטר לחיזוק הסטאטים של המהלכים של שאר הבליידס. בליידס עולות רמות בצורה שונה מחמשת הדמויות ה"תקניות". אין להן רמה אמיתית, אך יש להן יכולות שתוכלו לפתוח אותן על ידי ביצוע משימה מסוימת. למשל להרוג אויב מסוים, להשתמש במהלך מסוים, להשתמש בחפץ מסוים, ועוד. ואיך אתם אמורים לאמן עשרות בליידס נחותות לעזאזל? פה נכנסת מערכת נוספת, הMerc Mission שתוכלו לשלוח בליידס למשימה, הן בדרך יעלו קצת רמות, וכן תקבלו נקודות אקספי לדמויות הראשיות. זה הפך ליעיל במיוחד לקראת סוף המשחק שקיבלתי 900 נקודות אקספי כל חצי שעה בערך בחינם כשבזמן הזה עליתי רמות בדרך הרגילה. דבר אחד בעייתי שזינובלייד 2 יכול להרוג לאנשים מסוימים את המשחק, זה לאנשים שירצו לעשות כל דבר במשחק. כל הבלייד הנדירות מקבלות סייד קווסט אישי עם עלילה, קאטסינס מפורטים, וכן בוסים ייחודים. הבעיה היא שכן, הן נדירות. אני האמת הופתעתי לטובה מזה שהן לא סתם עוד פוקימון בצורת בחורה יפה.  



כמו בזינובלייד הראשון, עיצוב העולם במשחק השני הוא מהטובים ביותר שתראו בכל משחק עולם פתוח. הגרפיקה יפהפייה וצבעונית עם כמה מעיצובי המקומות הטובים ביותר שראיתי. כמו למשל Kingdom of Uraya- ביצה מהממת עם עצי מייפל שהעלים שלהם מתנופפים ברוח, Mor Ardain- מדבר שומם שאיכשהו עדיין מבוצע מעולה הודות לאיזורים התת קרקעיים שלו. את כל האיזורים האלה ממש כיף לחקור וזינובלייד 2 ממש מעודד חקירה וזה משתלם לחלוטין. גם אם היו אזורים בודדים שאין לי מושג איך הייתי מגלה ללא מדריך...

המוזיקה בזינובליד 2 נהדרת. היא פשוט תענוג לאוזניים. חלקם הם שירי מוזיקה ממוחשבת. והרבה מהם הם שירים עדינים ומתוקים. ואיך הדיבוב? יש במשחק אופציה לדיבוב יפנית ודיבוב אנגלית. אלא שהדיבוב היפני הוא DLC חינמי. לעומת מה שכתבתי על Fire Emblem Warriors שאין טעם להוריד את הדיבוב היפני כי הוא שוקל כמו המוות ושיש כבר דיבוב אנגלי טוב, המצב בזינובלייד 2 הוא בדיוק ההפך. הדיבוב שוקל רק כ800 מגה שזה לא נוראי (איך הם עשו את זה? עם כל ה14 שעות עלילה שיש במשחק לעומת המינימום שיש בפייר אמבלם... ). שנית, הדיבוב האנגלי לא טוב במיוחד. ובכן, הוא לא כזה נורא. דמויות מסוימות כמו פאירה וזיק נשמעות לא רע. אבל אז מגיע רקס... שעל סמך הדיבוב האנגלי הוא הפך לכל-כך הרבה אנשים לדמות שנואה. לא שזה כזה הוגן לשפוט את המדבב של רקס כי זה התפקיד הראשון שלו. כן, הבחור חטף קצת חוסר מזל. הדיבוב היפני לעומת זאת מכיל כמה דיבובים סופר טובים. למשל נונאקה איי (קיוקו מMadoka Magica) בתור טורה שמדבבת אותו בתור הדבר הכי חמוד אי פעם. סאיגה מיטסוקי בתור מוראג, וכמובן שבגלל שזו סאיגה מיטסוקי צריך שיהיה משהו גברי במוראג, וכן טסודה קנג'ירו (מר-פאקינג- סטו- קאיבה) באחד הדיבובים שלו עם זיק.

על אף הבעיות המינימליות של זינובלייד 2, הוא משחק שהיה לי תענוג לשחק. סדרת זינובלייד השתלטה לי על הסוויץ', על סמך שני משחקים. שני המשחקים נמצאים בשני המקומות הראשונים של זמן השעות ששיחקתי בסוויץ', וכן שני המשחקים הכי טובים שיש לי על הסוויץ'. עכשיו אני חייב את טורנה, ומתחנן לנינטנדו שיוציאו את זינובלייד אקס אל הסוויץ' שקבור בתוך הספרייה של הווי יו.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה