יום שני, 8 בספטמבר 2014

Off the Radar Review: Nobunaga's Chef

Off the Radar Review: Nobunaga's Chef

שלום חברים! השבוע הסתיימה לה ג'יי דרמה למופת, נובונאגה נו שף. שהסתיימה עם שתי עונות, כאשר הראשונה עם 9 פרקים, והשנייה 8 פרקים. מבוססת על המנגה בעלת אותו השם. לקרוא לזה "מחוץ לראדר" לא באמת נכון האמת, שכן מי שצופה בג'יי דרמות באופן קבוע, בוודאי שמע על נובונאגה נו שף, או אפילו צפה בה, כי הסדרה הזאת עשתה הצלחה ובגדול. למעשה, כמעט ואף אחד לא התייחס למנגה, עד לבואה של הדרמה. נעשו הרבה סדרות נובונאגה, בניהן: נובונאגה דה פול, נובונאגאן, נובונאגה קונצרטו, וגם סדרת המשחקים של קואי- נובונאגה אמבישן. אני קורא לכם, צופי האנימות וקוראי המנגות, לנסות את הדרמה של נובונאגה נו שף, כי יש בה כל-כך הרבה דברים חיוביים. גם הסדרה סופר אמינה היסטורית, על אף האלמנטים העל טבעיים הקטנים בסדרה, ועשויה מדהים. אל תדאגו, כיוון שזו ביקורת שנועדה לפתוח קהל חדש לסדרה, אני לא הולך לתת ספוילרים. כמובן שיהיו דברים שאצטרך לציין בשביל לפרט, אבל ברמה הכללית? חסר ספוילרים.


~רקע ועלילה~
המיקום זה יפן, שיא תקופת הסנגוקו. אודה נובונאגה הוא אחד הדאימאו (שליטי אזורים בתקופת הסנגוקו) החזקים ביותר בתקופה, עם צבא עוצמתי במיוחד. בחור צעיר, ועוד אדם מבוגר ממנו מופיעים באמצע המלחמה. הם בבירור לא מהמקום הזה. הם למעשה ממקום בשם הסיי (Hesei) שנמצא 400 שנים מתקופת הסנגוקו, התקופה שלנו למעשה. בעוד שהבחור המבוגר נרצח בידי כמה חיילים, הבחור צעיר, שאינו זוכר דבר על עצמו, מגלה שני דברים. שמו הוא קן (Ken) וגם... הוא שף, אחד כזה שהוא מוכשר במיוחד. הוא פוגש בנפח בשם נאטסו (Natsu) שעוזר לו להתמודד עם המצב. אם כי, נאטסו הוא לא בחור, אלא אישה שמתנהגת כגבר, שכן להיות נפחית ייתן רושם רע לאישה. לאחר כמה אירועים, הם פוגשים באודה נובונאגה, השליט הגדול של התקופה, שמאיים להרוג אותם. אך שקן מבשל לנובונאגה, שמתרשם מאוד מיכולות הבישול שלו, כאלה שלא מראות שום דבר דומה למוכר בתקופת הסנגוקו, הוא מכניס את קן כשף הראשי שלו (וגם את נאטסו, כנפחית בצבא שלו).

קן למעשה יודע הרבה דברים על תקופת הסנגוקו. העובדה שהוא מהעתיד, נותנת לו הרבה ידע על התקופה. איזה אירוע יקרה מתי. הוא גם לומד להכיר את מרכיבי המזון של התקופה, ולהשתמש בהם בהתאם בשביל הסגנון העתידני שלו, ולהביא מנות עתדניות, שמרשימות למדיי את אנשי התקופה. גם נובונאגה משתמש בו ככלי אסטרטגי מיוחד בשביל הסכמים, וקרבות, עם העובדה שהוא יכול לבשל, וזה עשוי נהדר.

 

האירועים בסדרה עוקבים באופן ממש אמין אחרי האירועים במציאות, עם המון פיתוח שהסדרה יוצרת לעצמה. כמובן שדברים משתנים מעט, אך כל הדברים ששינו מההיסטוריה, קיימים מהעובדה שקן מופיע כדמות מהעתיד, שהולכת לשנות את ההיסטוריה עם המהלכים שלו. ההיסטוריה עשויה באופן נהדר כאן, ומביאה הרבה דמיות היסטוריות חשובות. בניהן: טויוטומי הידיושי, טוקוגאווה אייאסו, אקצ'י מיטסוהידה, אחותו של נובונאגה- איצ'י, אזאי נאגאמאסה, והרשימה ממשיכה וממשיכה, כל זה עם שלל אירועים מעניינים שעשווים מדהים.

~דמויות~
מה שיש להגיד על הדמיות בסדרה, והוו. הדמיות פשוט נהדרות. קיימות לנו ארבע דמיות מרכזיות בסדרה. קן, נובונאגה, נאטסו, וגם קאדה (Kaeda)- הנינג'ה המוכשרת של נובונאגה. דווקא אני רוצה להתחיל מקאדה האמת. היא די עובדת בשיטה של "פקודה של נובונאגה זה כל מה שאעשה", ורואים בינה לבין שאר הדמיות פערים גדולים למדיי, במיוחד בין נאטסו. קאדה לא ממש תעשה משהו ללא פקודה של נובונאגה, בעוד שנאטסו לא פעם ולא פעמיים מתנגדת לזה, שכן נאטסו הרבה פעמים מחליטה לצאת למשימות עם קן על דעת עצמה, שבבירור אין לה את היכולת לעשות באמת משהו. אך עם זאת, קאדה מתפתחת בעקבות נאטסו וקן, ולומדת להכיר את הצד האנושי שבמלחמה, בעוד שהיא ממש לא מהססת להרוג בעת הצורך.


נובונאגה לעומת זאת, די מוצג כאכזרי למדיי, כפי שההיסטוריה כתבה אותו. הוא כן מראה הרבה פעמים קטעי אכזריות, כמו לדוגמא לתת למס' טבחים שהרעילו את המים, לשתות מהמים האלה בעצמם, מה שכמובן יוביל למותם. אך למרות זאת, רוב הדברים האלה מוצגים בצורה שזה אסטרטגי לקרב. הסדרה לא ממש באה עם הגישה של ההיסטוריה של "נובונאגה הוא שיא הרשע". היא כן מראה הרבה דברים אכזריים שהוא עושה, אך גם נותנת לדברים שהוא עושה לתפוס חלק הרבה יותר גדול בעולם של הסדרה מבחינת האזרחים של המדינה, ממה שבאמת קרה. זה בהחלט מוצג טוב היסטורית, כי באמת אפשרי שכך היו הדברים. כמובן שאין לנו איך לדעת את זה, אבל זה לא עשוי בצורה לא הגיונית, אלא כאחת ממש טובה.

קן לעומת זאת, שנשאב לעולם המלחמה ממש לא מקבל את המצב. הוא נמנע מלהרוג בכל מחיר, גם אם זה אומר שאם הוא לא יהרוג, בדרך עקיפה מישהו מהצבא שלו ימות. הפערים בינו לבין נובונאגה עשווים ממש טוב, וזה פשוט נהדר. גם שניהם לומדים להכיר את הצד האחר שבמלחמה. אנחנו גם מקבלים כמה קטעים ממש חמודים בינו לבין נובונאגה, אך לא רק עם נובונאגה, גם עם נאטסו, שכן המערכת יחסים שלהם מתפתחת ונעשת לממש ממש חמודה.



בעוד שיש הרבה דמיות באופן מרגש וטראגי (כמו מותם של לוחמים שעשוי נהדר ועצוב), לא עם כולן המצב. טויוטומי הידיושי מוצג רוב הזמן כדמות חביבה, ואפילו קומית למדיי במובן מסוים. יש בו איזשהו חן שעושה אותו לפשוט משעשע, ואדיב. גם יש לנו את השוגון אשיקאגה יושיאקי שעשוי בנימה קומית מסוימת. הקומיק רליף הכי ברור בסדרה, הוא אינואה, השף הקודם של נובונאגה לפניי קן. כאשר קן יוצא למשימה הוא מתפלל באופן קומי למותו, כדי שיוכל שוב לשרת את אדונו האהוב נובונאגה. וגם, יש לנו את הדמות המסתורית מכל, מיטסוהידה. שעוד מהפרק הראשון הסדרה מזכירה לנו- הוא האדם שיהרוג את נובונאגה.



~עיצוב~
לא הכרתי אף אחד מהשחקנים בסדרה לפניי שצפיתי בנובונאגה שף (טוב מקאשי יו- השחקנית של יוקו, דמות שמופיעה מאוחר יותר בסדרה) ובאמת שאני לא יכול להגיד משהו רע על המשחק בסדרה. האמת? המשחק ממש ממש טוב. בואו נצא מהסטיגמה הזאת שמשחק בג'יי דרמה הוא תמיד גרוע, כן, יש הרבה ג'יי דרמות עם משחק גרוע, אבל הרבה פעמים זה גם נובע מאיכות הצילום של הסדרה (אהמבלאדימאנדייאהמ). בנובונאגה שף הצילום לא גרוע, והמשחק גם לא גרוע. השחקן של נובונאגה עושה אותו לדי מדהים, גם הדרך שבה עיצבו אותו עשויה נהדר. נתנו לו הרבה יחודיות בעיצוב, אבל עם זאת שמרו אותו ראילסטי. שפם קטן, וקוקו מעוקל- זה כל מה שהיה צריך לעשות בשביל ליצור את היחודיות בעיצוב של נובונאגה. באמת שבזכות השחקן הזה, נובונאגה נעשה לדמות כ"כ נהדרת.

הקרבות בסדרה, על אף שלא מופיעים הרבה, עשוים נהדר. הם גם לא ברוטאלים האמת. הסדרה שומרת על איזון, בשביל להרגיש שבאמת זה קרב רציני, אבל עם זאת לא משדרת איברים נערפים וכ'ו. וגם אין הרבה דם.

 אני לא יודע מאיזה סוג אתם, אבל הרבה שקראו טוריקו, ושוקוגקי נו סומה (שתי מנגות בישול) טענו ש"הסדרה עושה אותם לרעבים", עלי זה לא משפיע, אבל תתכוננו לראות הרבה בישולים של אוכל טעים בסדרה. כמובן שיש שטות קלה שאפשר להתלונן עליה בנוגע לזה. זה שהדמות של קן הוא שף מוכשר, ורואים את השחקן של קן מכיל את האוכל די באיטיות, ולא נניח חותך את הירקות סופר מהר כמו שפים רציניים (כמובן, הרי הוא רק שחקן ולא שף), זו שטות קלה שאפשר להתלונן עליה.



~לסיכום~

נובונאגה נו שף היא סדרה שבאמת נהניתי ממנה מכל רגע. היא מביאה היסטוריה שעשויה באופן ממש טוב, וגם מביאה הרבה פערים בין הדמיות בעניין המלחמה, בין כאלה שיודעות מהו קרב, ובין כאלה שלא. גם אם לא צפיתם באף ג'יי דרמה לפניי, נובונאגה נו שף היא בהחלט אחד המקומות הכי טובים להתחיל בו, במיוחד אם אתם אוהבים היסטוריה. את המנגה של הסדרה לא קראתי, כך שאין לי תגובה לגביה, אבל את הג'יי דרמה אני מאשר ועוד איך.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה