יום שבת, 27 בספטמבר 2014

מה השתבש שם? איווסאקי טאקו וחבריו


היי לכולם, שוב סבי (ame_sama) כרגיל, אחרי הרבה מאוד זמן הגיע עוד פוסט שלי. חלפו להם כמעט 4 חודשים מאז הפעם האחרונה שכתבתי כאן (תודות לצהל) אז החלטתי כהרגלי להביא תמיד פוסט מסוג אחר ושונה ממה שבדרך כלל יש כאן בבלוג ומקווה מאוד שאתם תהנו. הפוסט הזה לא יעסוק לא בביוגרפיה של האדם שכתבתי את שמו, לא בסיקור מסוים עליו, על הסדרות או המוזיקה שהוא עשה, אלא מין דעה נרחבת על מה שאני חושב שקורה לאחרונה לאחד מגדולי המוזיקה היפנית בתחום הפסקול והאנשים שמסביבו.

הפוסט לא יכלול ספוילרים לשום סדרה אלא יותר תחשוף אתכם להרבה סדרות שאולי תתעניינו וגם אם אתם לא מכירים את טאקו אשתדל להעביר לכם את מירב המידע ככה שגם אם פסקול זה לא הצד החזק שלכם תוכלו להנות מהפוסט, אז... שנתחיל?



אז מי זה איוואסקי טאקו? אתם בטח שואלים את עצמכם והתשובה היא קצרה ופשוטה, טאקו הוא מלחין מוזיקה ופסקול לסדרות אנימה ובמקרים נדירות גם לסרטים, דרמות ומשחקים. נולד ב-21 לינואר 1968 בטוקיו. טאקו היה ידוע בתור חובב מוזיקה ובעל 'אוזן טובה' למוזיקה איכותית עוד בימי התיכון שלו לכן לאחר שסיים את לימודיו התקבל לאוניברסיטת טוקיו לאמנות ומוזיקה. שם הכישרון שלו התחיל להתפתח ולהיות בולט יותר משאר הכיתה שלו עד סיום לימודיו ב1992 הספיק לזכות בהרבה פרסים והפך לשם פופלרי בקרב המלחינים ביפן.

את הבכורה שלו עשה עוד בתקופת האוניברסיטה כאשר עבד על מוזיקה למשחק Mercury: The Prime Master יחד עם כמה חברים לכיתה. המשחק עצמו יצא ב-1991 והאלבום עצמו יצא כשנה לאחר מכן. לאחר סיום הלימודים טאקו המשיך לעשות מוזיקה למשחקים אך משחקים בשנות ה-90 לא בהכרח היו חביבים למוזיקה שלו, בגלל שהמשחקים באותם שנים לא יכלו להריץ באמת מוזיקה כמו שצריך הם היו דחוסים לזכרון של 8-ביטים ובעצם צלילים שבאו מכינורות, פסנתרים, וכלים אחרים במקור הפכו לקולות אלקטרונים.




אלבום הפסקול הראשון שלו לאנימה היה לOVA הסופר מפורסמת, Rurouni Kenshin: Meiji Kenkaku Romantan - Tsuioku Hen או בשמו הקצת יותר מוכר, Samurai X: Trust & Betrayal. לא רק שזאת אחת הOVAות הכי פופלריות שיצאו אי פעם הם גם הפכו את טאקו מסתם מלחין משחקים מוכר אלא למלחין מבוקש בתחום האנימה וכבר באותה שנה הלחין מוזיקה לסדרה האנימה הראשונה שלו, Now and Then, Here and There.

בשנה שלאחר מכן היה אפשר לראות את טאקו מופיע בממוצע ב-4 פרנצ'יסים שונים בכל שנה והופך ליותר ויותר פופלרי מדי שנה. בין הסדרות הפופלריות שהוא עשה נמצאות; R.O.D -Read or Die, Black Cat, Gurren Lagann, Soul Eater, Black Butler, Katanagatari.



עכשיו שפחות או יותר יצא לנו להכיר את טאקו נדבר מעט על סגנון המוזיקה שלו. טאקו הוא אדם מגוון, אני אישית לא בטוח אפילו אם אפשר להגדיר סגנון מוזיקה מסוים שהוא דוגל בו לעומת מלחינים אחרים שתמיד יש להם את אותו הסגנון בכל אלבום שלהם. טאקו יכול פעם לעשות אלבום קלאסי, לאחר מכן לעבור לג'אז, פתאום לעשות ראפ ושנתיים אחרי לשמוע מוזיקה אלקטרונית ודאבסטאפ שבזמנו לא האמנתי שמוזיקה כזאת בכלל תגיע לאנימה מתישהו. גם בתור ילד אני זוכר את עצמי צופה בסדרה היפנית/צרפתית Oban Star-Racers שגם אותה הוא הלחין ואז שנים אחרי לשמוע שהוא עשה סדרה נוספת שאני ראיתי ולא להאמין שזה אותו אחד כי זה נשמע לגמרי שונה, לדעתי זה היתרון שלו כלפי מלחינים אחרים ובאחד האלבומים שאדבר עליהם בהמשך אתם תשמעו את טוב מאוד.



אז כמו שאמרתי, אי אפשר להגדיר סגנון מסוים אצלו אבל אפשר להגיד פחות או יותר מה נוכל למצוא אצלו הרבה. מאז הוא מתמיד הוא השתמש במוזיקה אלקטרונית, בעבר הרבה פחות כיום קצת יותר מהרגיל, מסגנון המוזיקה שאתם תשמעו במועדנים באותם שנים תוכלו פחות או יותר למצוא גם באלבומים שיצאו באותם שנים. כמו הרבה מאוד מלחינים בימנו טאקו משתמש בזמרים בחלק מהפסקולים שלו כדי להוסיף עוד למוזיקה שלא תרגיש ריקה, למרות שלדעתי גם בלי הזמרים אפשר להרגיש שזה די 'מלא' אבל גם לזה כבר יש פינה בפוסט בהמשך ונקדיש את זה בעיקר שם, אני רק אוסיף שניתן למצוא אצלו ראפרפים, זמרי אופרה וזמר רגאיי (סגנון מוזיקה הוואי כזה,  יש לנו אפילו פסטיבל שלם רק למוזיקה הזאת כל שנה בנגב, תבואו!). למשל באלבום הראשון שהוא עשה לסדרה JoJo's Bizarre Adventure, לא פחות מ-15 אנשים לקחו חלק בהפקת האלבום, כאשר טאקו הלחין את הכל ואנשים פשוט שרו וביצעו מה שהוא עשה.




אם הכל טוב ויפה והוא פופלרי, למה בכותרת כתוב 'השתבש'? אז הגענו לעיקר של הפוסט. בואו עכשיו נחזור שנתיים+ אחורה בזמן, טאקו כבר סיים לעבוד על הסדרה Jormungand וככל הנראה כבר סיים את האלבום השני שמיועד לעונה השניה שתעלה באוקטובר 2012. במקביל מקבל טאקו הצעה להלחין לסדרה JoJo's Bizarre Adventure שתעלה לשידור באוקטובר, כמובן שהוא כנראה לא יספיק לעשות לסדרה אבל שלא תטעו, הבקשה הייתה לחלק השני של הסדרה, אם ידוע לכם או לא ג'וג'ו מחולקת ל-8 פארטים, או סאגות, איך שתרצו לקרוא לזה, והאנימה הראשונה סיכמה 2 מתוכם, אז עד תחילת הפארט השני היה לטאקו הרבה זמן לעבוד על אלבום לאחת סדרות המנגה הכי פופלריות שאי פעם יצאו ביפן, והאהובה עליי בפרט.

כמו שציינתי קודם, טאקו גייס 14 אנשים איתו יחד עם האורכסטרה הפילהרמונית של טוקיו שכוללת לא פחות מ-160 איש בתוכה, הרבה אנשים הא? ובכן הוא אכן השתמש הרבה באורצ'סטה אך כמו שהוא נוהג בין לבין הכניס מוזיקה אלקטרונית שהשתלבה יפה מאוד עם המוזיקה הקלאסית ולא מעט זמרים. אז מה השתבש שם? משהו בהפקה זה בטוח, ולא בהפקת האלבום אלא בהפקת האנימה, אם כל כמות הזמרים הגדולה והמכובדת שהייתה כמעט ולא שמעו אותה באנימה, למה? ככל הנראה שבמאי הסאונד (Sound Director) הבן אדם שבעצם אחראי מתי כל פסקול ינוגן, לכמה זמן ופחות או יותר זה שמבקש מטאקו בקשות מסוימת לקטעים מסוימים, כמו בכל אנימה. ככל הנראה שהוא היה מקור הבעיה והוא החליט להוריד את הלחן מהפסקול והשאיר בעצם רק את המנגינה, מה שגרם לטאקו די להתעצבן על כך ואף כמה ימים לפני יציאת האלבום הראשון שעשה פירסם בטוויטר את מידת האכזבה שלו בהפקה ושזה ממש הכעיס אותו שהורסים ככה את המוזיקה שהוא השקיע בו.






אני לא אגיד שזה היה אלבום מושלם, אם כמה שאני ממש אוהב אותו והרבה שם הוא לטעמי, אבל עדיין, להגיע למצב שאתה 'חותך' למישהו את היצירה ומעביר רק חלק ממנה, ואם זה הגיע לטוויטר שלו ולקהל הרחב כנראה שהוא גם לא ידע מזה, זה די מעליב ולצערי כנראה שזה גם פגע במערכת יחסית של טאקו וסטודיו דויד פרודקשין וככל הנראה שלא נראה שילוב של השניים יותר לעולם. חשוב לי לציין ששנה לפני כן הוא עשה פסקול לעוד סדרה שלהם בשם Ben-to שאני אישית לא ראיתי וגם לא שמעתי את האלבום שהוא עשה שם, אבל כנראה ששם הכל היה טוב אם הוא הסכים לעשות שנה אחרי לג'וג'ו.


מפה לשם עברה לה עוד עונה, הגענו לקיץ 2013 וטאקו חוזר לעניינים בסדרה החדשה Gatchaman Crowds, החזרת פרנצ'ייס פופלרי משנות ה-60 וה-70 של סטודיו טאטסונוקו צריך גם רענון עם מוזיקה קצבית, מרעננת ומקפיצה, וזה מה שקרה. לא רק שהסדרה זכתה להצלחה לא קטנה האלבום הראשון שהוציא לסדרה די עשתה רעש גדול, לטובה, ואני אישית פשוט מת עליו, גם אם ההגזמה הלא מעטה בדאבסטאפ שיש שם, לא אכפת לי, זה פשוט כיף לאוזניים ואחד הדברים הכי מהנים שיצא לי להאזין להם, אני אישית מצפה בקוצר רוח לעונה הבאה לשמוע עוד ממנו, בתקווה שיקחו אותו גם לשם. אז מה השתבש פה? האמת ששום דבר, אולי חוץ מהקטע שהוא קצת נטש דברים שהינו רגילים לשמוע אצלו, אבל טכנית רציתי לספר על האלבום המיוחד הזה שהרגיש כאילו מהדבר הלא נעים שעשו לו בג'וג'ו לעליה מטורפת בגאטג'אמן, חשוב לי לתת צל"ש לבמאי המוזיקה בסדרה הזאת שידעה להדגיש כל פסקול ופסקול בזמן הנכון, במקום הנכון, וכמובן בלי לערוך אותו.



עוד חצי שנה חולפת לה והינה הגענו ל-אלבום, סטודיו בונס מפיק את הסדרה Noragami ויחד איתם מצטרף טאקו לעוד אלבום, אבל הפעם אפשר להגיד שהוא די נסחף, נסחף לטובה הייתי אומר. זוכרים שדיברתי על גיוון קודם? כאן הוא פשוט עשה הכל, כל סגנון מוזיקה שהוא השתמש בו באלבומים הקודמים שלו הוא הכניס לכאן. אם תשאלו אותי? האלבום הכי טוב שלו, יש פה פשוט הכל, במאי המוזיקה עשה עבודה טובה בסדרה בכך שגרם לי אשכרה לזכור כמעט כל פסקול שהיה בסדרה ואז לחרוש את זה באייפון בדרכים. כמו בקודם אני לא משלב כאן את המילה 'השתבש' כי כאן הכל היה בסדר, ושוב פשוט אלבום שחשוב לי שתדעו עליו במידה ולא ידעתם, עוד תוכן לפוסט לא יזיק נכון?


 
לסיום אני רוצה לדבר על החצי שנה האחרונה שעברה עליו, מצד אחד אפשר להגיד שנה מוצלחת, כל עונה הוא עובד, החל מנוראגמי בחורף, Mahouka Koukou no Rettousei באביב, Akame ga Kill בקיץ ובקרוב מאוד על הסדרה החדשה, Magic Kaito 1412. מצד שני חוץ מנוראגמי הוא לא ממש בלט יותר. כאשר הוכרז שהוא יעשה את הפסקול של מאהוקה די התלהבתי, כי אני מעריץ שלו אחרי הכל, עד שהסדרה התחילה, וככל שהפרקים מתקדמים אני שוכח ושוכח שהוא בכלל עשה את זה, באיזשהו שלב נכנסתי כבר לאתרי מידע לבדוק מי המלחין שם ואם הוא בכלל עובד כי בקושי שמעו משהו בסדרה לפחות בשלבים הראשונים שלה, במלוא האכזבה גילתי שזה טאקו.

לאחר הורדת האלבום המאוד חביב שהוא עשה לסדרה, ואני אגיד חביב כי הוא לא באמת מדהים כמו קודמיו אבל הוא יכל להישמע הרבה יותר טוב בסדרה, והינה חזרנו להשתבשות הדברים, שוב במאי מוזיקה שלא יודע לעבוד. באיזשהו שלב בסדרה כבר ממש התעצבנתי על פרק מסוים שבקושי שמעו את המוזיקה, הטיימינג שהוא שם את המוזיקה פשוט נוראי. עברתי על רשימת הסדרות שהוא עבד עליהם ושינסקאי יורי הוא הדוגמא היחידה מהסדרות שראיתי שאני יכול להעיד שהוא עשה בה עבודה טובה, שאר הסדרות לא צריך אפילו להעיד על כך שזה היה גרוע, עצם העובדה שאין לי כלל אלבומים של אותם סדרות כי כנראה שהם לא בלטו לי מספיק לאוזן אז לא טרחתי להוריד, אבל יש לי תחושה חזקה שאם אוריד אני בטוח אהנה מצד אחד, מצד שני לא אזכור שהם בכלל מאותם סדרות כי מישהו חכם מאוד פשוט לא יודע לעבוד.



סה"כ אני רוצה לסיים בכך שהעולם דפוק וטאקו גדול, סתם סתם. טאקו מלחין ענק, אי אפשר להתכחש לזה גם אם אתה מתחבר או לא מתחבר לסגנון שלו, יש לו כישרון ולעבוד הוא יודע,רק שלצערי יש אנשים אחרים שלא יודעים לעבוד והורסים את העבודה שלו.


דעה אחת שאני אדגול בה לנצח כנראה זה שגם אם מביאים מלחין שהוא לא פופלרי והוא לא משהו, אפשר להיות משהו ולהיות פופלרי כל עוד יש לך במאי מוזיקה טוב, אם הגעת למצב שאתה מוריד אלבום פסקול של אנימה ואשכרה זוכר פסקולים מסוימם מהסדרה בשניה שאתה פותח את הרצועה מתוך האלבום, אז במאי המוזיקה עשה את שלו וגרם לך לזכור ואפילו להתמכר למשהו קטן שעשה מלחין גדול אי שם בארץ השמש העולה.



בחודש הבא יצא האלבום השני של מאהוקה, שאני חייב לציין ששמעתי אותו קצת יותר טוב, החלק השני של מאהוקה קצת יותר בלט עם מוזיקה במיוחד בארק האחרון שלו, אבל עדיין טעון שיפור לדעתי. בקרוב גם יצא האלבום לאנימה אקאמה גה קיל שאני לא צופה בה כי היא לדעתי משעממת, אבל עד כה לא ממש יצא לי לשמוע במקומות כאלו או אחרים שמתלהבים מהמוזיקה שם אז חוששני שגם שם משהו השתבש, אולי הפעם בטאקו, אבל מי יודע, באחד מן הימים שאולי אצפה בזה שוב אדע, עד אז אסתפק בעדים, אתם הקוראים. נשמח לשמוע בתגובות מה דעתכם על טאקו? איזה מוזיקה שלו אתם אוהבים? ומה אתם לא אוהבים? האם לדעתכם אני צודק בקשר לבמאי הסאונד בסדרות או שבעצם זה בעיה כבר של טאקו או מישהו אחר? מחכה לכם, שנה טובה ומתוקה ומזל טוב לסויקה על היותו בן שנה D:

2 תגובות:

  1. האמת שגם אני לא אוהבת כמעט אף טראק ווקאלי של טאקו, ולצערי יש לו הרבה מהם. מצד שני, יש לו גם המון טראקים נהדרים וממכרים להפליא. הוא בהחלט אחד המלחינים המקוריים ביותר שייצא לי לשמוע, בניגוד לסוואנו הירויוקי או קאג'יאורה יוקי. הוא היה ככ טוב באלבום של גאטצ'מן שאהבתי אותו למרות שבדרך כלל אני לא סובלת דאבסטפ. גם את האלבום של נורגאמי נורא אהבתי אצלו, למרות שנדמה שהרבה אנשים חושבים שהוא יותר גרוע מהאחרים שלו וסימן לכך שהוא "דועך", אבל טוב, על טעם וריח אין להתווכח.
    ואם כבר הזכרת את קטאנהגטארי בלי להביא שום מוזיקה מהסדרה, אומר שלא אהבתי את רוב הטראקים באותו סאונדטרק, אבל היה שם טראק עם מקהלה יפנית מסורתית שנשמע פשוט פנטסטי וקריפי בטירוף. יש גם שיר בסגנון דומה ב-Ghost in the Shell, אבל זה כבר לא קשור לטאקו.
    בכל מקרה, ח"ח על הפוסט! וגם מזל טוב לסויקה, ממש לא הורגש שעברה כבר שנה שלמה...

    השבמחק
  2. אין ספק שהוא מלחין גדול. הוא עשה עבודה ממש טובה באנימה שהוא עבד עליהן שיצא לי לראות וממש שדרג את האווירה בהרבה סצנות. אבל אני פחות אוהב לשמוע חומר שלו ככה סתם. אני פשוט פחות מתחבר לסגנון שלו בגדול.
    ח״ח על הפוסט. היה נחמד לקרוא ולהקשיב.

    השבמחק