יום שלישי, 13 במאי 2014

Bakuman. -Review

Bakuman. – Review

מס' פרקים: 176
מס' ווליומים: 20
תאריך יציאה: ה8 לאוגוסט 2008 עד ה23 לאפריל 2012
מגזין פרסום: שונן ג'אמפ השבועי
יוצרים: טסגומי אובה (סיפור), טאקאשי אובאטה (ציור)
ז'אנרים: רומנטיקה, סלייס אוף לייף, קומדיה

סלייס אוף לייף עלק. טוב זה מה שקורה שאין ז'אנר אחר לכתוב, אז רושמים סלייס אוף לייף. באקומאן היא מהסדרות חסרות הז'אנר האלה, שמתרחשות בעולם רגיל, של חיים של אנשים נורמיטיבים לגמריי, ללא שום דבר על טבעי. ועדיין זה בעייתי לרשום "סלייס אוף לייף" . באקומאן בפשטות, מספרת על אנשים שיוצרים מנגה. מובאת מהכותב והצייר המוכשרים שיצרו את דת' נוט בעבר. אז כן, כמו תחילת סאמוראי פלמנקו, די בעייתי להגדיר את באקומאן כ"סלייס אוף לייף", אבל נתפשר בזה. השם של באקומאן מעניין למדיי, וכן, הנקודה היא חלק מהשם. למילה BAKU יש כמה פירושים- פיצוץ, הימור, וגם... טפיר. מה שמסתבר שביפן יש אגדה על טפירים שאוכלים חלומות (בפוקימון יש פוקימון שבדיוק מבוסס על זה). כל אלה קשורים לבאקומאן. הMAN יכול להתפרש גם כ"איש" וגם כחלק מ"מאנגה". אז לתרגם את השם של הסדרה אפשר בכמה דרכים כמו "איש ההימורים", "מנגת הימורים" וגם... "איש טפיר" אם תרצו...

באקומאן הייתה אחת המנגות הראשונות שלי, ונראה לי שיהיה ראוי לעשות עליה ביקורת כאן, במיוחד לאחר הלייב אקשן שהוכרז. הביקורות הולכת לכלול כרגיל ספוילרים, אך אשתדל שהפעם לא יותר מידי. 
והנה, אילן היוחסין הרשמי של באקומאן על ידי דארק הפקות בע"מ.



הסיפור מספר על מוריטאקה מאשירו, תלמיד בן 14 חסר חלום לעתיד. הוא מודע לזה שהדרך הטובה והנורמלית היא להשקיע בלימודים, ולהשיג עבודה טובה. אך עם זאת, הוא רואה את החיים עם עבודה כזאת כמשעממים נורא. מאשירו גם מאוהב בחברתו לכיתה, אזוקי מיהו. השניים מעולם לא דיברו זה עם זה, אך מאשירו דלוק עליה ולא מוצא את הצעד הנדרש כדי להתקדם במערכת היחסים הלא קיימת שלהם. מאשירו, עם כשרונו הרב בציור מצייר מפעם לפעם את מיהו במחברתו. אך פעם אחת שהוא שוכח אותה בבית הספר, הוא רץ בחזרה ואז... ! מחכה לו שם האדם שישנה את חיוו, טאקאגי אקיטו. טאקאגי הוא התלמיד עם הציוונים הכי טובים בבית הספר, ולמעשה אחד הטובים במדינה. לאחר שראה את המחברת של מאשירו עם הציורים הטובים למדיי שלו, הוא נותן לו הצעה, שיתחיל לכתוב איתו מנגה במגזין המצליח שונן ג'אמפ. למה לטאקאגי לתת למאשירו הצעה כזאת? הוא אחד התלמידים הכי טובים. אחד כזה בקלות עשוי להיות אחד האנשים שיובילו את המדינה בעתיד. אבל לא, לטאקאגי יש חלום והוא רואה את החיים כמשעממים לגמריי, כמו מאשירו. כדי לשבור את זה, הוא רוצה לנצל את החיים שלו לתהילה ופרסום, רק מאחר והוא לא בעל הגוף או המראה הנכון לספורט או דוגמנות וכ'ו, מנגה זו הדרך שלו, בתור אחד שאוהב מנגה.

טאקאגי גם יודע שמאשירו דלוק על מיהו, ומציע לו להתוודות בפניה. הוא גם מגלה ממאשירו שהוא אחיין של המנגקה המנוח, קאווקאצ'י טארו שנפטר בזמן פרסום המנגה שלו שכתב אותה עד ליומו האחרון בחיוו. וטוב, באקומאן מצליחה להיות די מטומטמת כבר בפרק הראשון שלה. מה קורה אז? מאשירו וטאקאגי הולכים לביתה של מיהו, הם מספרים לה שהם הולכים לנסות להיות מאנגאקה. מיהו מספרת שהיא רוצה להיות מדבבת. אחלה, אחלה? ואז... מאשירו מוצא את ההתוודות הכי מוזרה ואידיוטית משום מקום. "אם המנגה שלנו תהפוך לאנימה, תוכלי להתחתן איתי?". מה... לעזאזל.... רגע, זה לא נגמר בזה, כי מיהו מסכימה, אך עם תנאי מוזר ולא הגיוני ומה לעזאזל?! "בטח" היא עונה לו "אבל בזמן הזה לא נתראה ונתקשר דרך SMSים בלבד"... OK... זה מטומטם, ממש. אתם אפילו עוד לא יוצאים, אפילו לא דיברתם, והדבר הראשון שאתם מתחילים איתו בזוגיות שלכם זה שלא תיפגשו בכלל?! מה עבר על אובה בראש לעזאזל...  זו חתיכת התחלה מוזרה לסיפור, ועוד בניית רומאנס נורא לא הגיוני וקיטשי.

מכאן מאשירו וטאקאגי מתחילים את דרכם וללמוד רבות על מנגה. ההתחלה די מציגה את מאשירו וטאקאגי מנסים להביא רעיונות למנגה, כאשר טאקאגי הכותב ומאשירו הצייר. הם מוציאים כמה וואן שוטים, שנראה שזוכים לפופולאריות מצד כמה מאנגאקה בג'אמפ, וגם בדרך פוגשים כמה מאנגאקה בעצמם, כולל מאנגאקה בן גילם שזוכה לאהדה די בקלות- ניזומה אייג'י. בעוד שבזמן הזה אין זכר למיהו, הסדרה מתחילה להתמקד בחיי הזוגיות של טאקאגי, כאשר הוא מתחיל לצאת עם חברתה הטובה של מיהו- מיושי קאיה. זה גם נבנה די רע, אבל נו טוב, מכאן קאיה למעשה הולכת להפוך להירואין של הסדרה, על אף שמיהו היא ההירואין האמיתית, עקב העובדה שהיא מופיעה אולי 10 אחוז מזמן המסך של קאיה, יוצרת בעיה. מתוך מאשירו- מיהו וטקאגי- קאיה, נראה שדווקא טאקאגי וקאיה הם הדמיות הראשיות של הסדרה, ולא מאשירו ומיהו, על אף שהסדרה התכוונה להתמקד בהם. זוהי כנראה כתיבה לא טובה של אובה.

עם הזמן, מאשירו וטאקאגי מפרסמים את הסדרה הראשונה שלהם- TRAP (ידעתם שיש מנגת יאוי בשם הזה? הממ.... ).  אנחנו מגלים עוד פאן בחיי המנגקה ברגע שהם מפרסמים את הסדרה שלהם- עד כמה קשה העבודה הזאת. מאנגאקה עשווים לקרוס פיזית ו\ או נפשית עקב זו שזו עבודה שכמעט לא נותנת לך זמן פנוי, וגם גוזלת לך זמן רב משעות השינה שלך. בטח שמעתם על זה שהמאנגאקה של D GREY MAN פשוט קרסה ופיתחה מחלת פרקים עקב שעות עבודה רבות. כדוגמא, הנה לוח הזמנים של חיי היום של שיבאשי הירושי- המאנגאקה של נוראהריון נו מאגו. (לחצו על התמונה כדי להגדיל)


עקב קריסתו של מאשירו, שמביאה דברים מאוד מעניינים ובהחלט כיפים, שבסופה טראפ מתבטלת, מאשירו וטאקאגי מתחילים לעבוד על מנגה חדשה. אלא שהפעם, הם כלואים לרצונות העורך שלהם, שזה עוד פאן מעניין שבאקומאן מראה על המנגקה. בפשטות, מיורה, העורך החדש שלהם, נואש לרמות שיעשו מנגת קומדיה. מאשירו וטאקאגי ממש אנטי לזה, אך בסופו של דבר זורמים עם העניין ומנסים. אלא שבדרך מערכת היחסים של טאקאגי וקאיה מתפתחת עוד ועוד, כולל חוסר אמון בניהם בשל אי הבנה, שמביא קטע רומנטי ממש כיפי בניהם, טאקאגי מציע לקאיה נישואים. לא מדהים, אך בהחלט כיפי. טאקאגי וקאיה פשוט ממש כיפים כזוג, לא כמו מיהו ומאשירו. הרוב המוחלט של הקוראים של באקומאן שראיתי, צידדו בקאיה וטקאגי וממש לא במאשירו. אך שעכשיו, שקאיה וטאקאגי נשואים, מאשירו נקלע לבעיה. הם כבר פירסמו את מנגת הקומדיה שלהם, טאנטו, שמיורה אנס אותם ליצור, אך הוא ממש לא שלם עם זה. הבעיה כאן זה שבשונה מהפעם הקודמת, זה שטאקאגי כבר התחיל חיי משפחה ונישואים (רק בגיל 18... לעומת מאשירו שהמקסימום שלו היה לגרום לעצמו לסמס למישהי שהוא לא מכיר YAY  ). טאקאגי וקאיה כבר גרים יחד,  לבטל להם את הסדרה בהחלט יהיה בעייתי שטאקאגי וקאיה כבר גרים בעצמם.

הסדרה ממשיכה כאשר מאשירו וטאקאגי יוצרים סדרה שלישית,PCP   שמקבלת תהילה ומביאה רעיון מעניין למדיי שבהחלט הייתי שמח לראות אותו כמנגה. נערים שעושים פשעים קטנים בבית הספר, ועם זאת מתמודדים כנגד פשעים אחרים שנעשים. די מזכיר את סקט דאנס רק בצד ההפוך. סופסוף מאשירו וטאקאגי יצרו את הסדרה המצליחה שלהם. הגיע הזמן לאנימה, אה? אין אנימה? למה? מה קרה? אבל המנגה שלנו פופולארית, זה חוק שמקבלים אנימה, לא? תחשבו שוב בחורים! PCP יוצרת רושם רע על הילדים ביפן שקוראים את הסדרה בשונן ג'אמפ. ג'אמפ מקבלים בדרך שלל תגובות זועמות. ולא, על אף הפופולאריות של הסדרה, PCP לא הולכת לקבל אנימה בזמן הקרוב, אם בכלל.

אנחנו גם פוגשים דמות נוספת לסדרה, לבאקומאן הולך להיות.... נבל?! אבל זו סדרת סלייס אוף לייף! (בערך..... ) באקומאן מצליחה ליצור את צורת האקשן שלה גם ללא אקשן פיזי למעשה, אלא על ידי ידי קרבות של "מי עושה את המנגה הכי טובה" כאשר אנחנו פוגשים את הנבל הראשון והיחיד לסדרה, נאנאמינה טורו. באופן קלאסי למדיי וג'נרי לסדרות אקשן, נאנאמינה הוא המעריץ הכי גדול של טאקאגי ומאשירו ככותבי מנגה. הוא די פסיכופט, אך הוא פשוט כ"כ כיפי. הוא מתייחס לעצמו כמין "במאי" כאשר הוא אוסף רעיונות של אנשים שעוזרים לו לכתוב את המנגה שלו. נאנאמינה לא באמת עושה פשעים אמיתיים, רק כאלה שנוגדים את העקרונות של ג'אמפ ושל מאשירו וטאקאגי בכללי, אבל הוא מצליח פשוט להיות כיפי לגמריי.



מעבר להראות חיי מנגקה ג'נריים, באקומאן גם יודעת להראות ~בדיחות~ על חיי מנגקה, כולל הבדיחה הגדולה של זה שמנגקה עושים סקס תוך כדי שהם כותבים את הפרקים, וכן, זה מה שקורה באחד הפרקים שטאקאגי וקאיה שוכבים תוך כדי שהם כותבים את הפרק. לא לדאוג, לא תמצאו בבאקומאן שום עירום, הכל אוף- סקרין.

~הציור בבאקומאן~
הציור בבאקומאן זה כנראה הדבר הכי זוהר בסדרה, ביקורתית בכל אופן. הסדרה עצמה נורא כיפית ומראה את החיים של המנגקה ממש טוב, אבל שזה נוגע לציור? טוב, פה הסדרה ממש טובה בלי ספק. קודם כל, המנגה מביאה שלל של קריקטורות לדמיות, שהם משעשעים במיוחד. אבל מה שיותר חשוב, בבאקומאן אנחנו ממש רואים את יכולת הציור של אובטה. כיוון שבאקומאן היא מנגה שמציגה מנגות, לאובאטה לא הייתה ברירה אלא לצייר לכל מנגה בסדרה סגנון ציור שונה, וזה באמת נראה טוב שכל אחד מהסגנונות האלה טובים במיוחד. גם אובאטה לעיתים מצייר בציור פחות טוב, כדי שלצורך העניין יגידו בסדרה שהציור של המנגה הנוכחית לא טובה במיוחד. זה די טוב והיכולת של אובאטה לגוון ככ בציור זה נפלא.

אך לא הכל טוב בציור, שכן אובאטה משנה את עיצובי הדמיות באופן חריג במהלך הסדרה. הדמיות ממש לא נראות כמו מה שהיו בתחילתה. כן, במהלך הסדרה עוברות 10 שנים, אבל זה לא מצדיק את זה שאי אפשר לדעת שקאיה של תחילת הסדרה ושל סופה היא אותה הדמות רק מהעיצוב. באחד עמודי הצבע אובאטה מצייר את קאיה שטוחה, שבזמן הזה היא בת 23 בערך, בעוד. שבתחילת הסדרה, שהייתה בת 15, עם חזה פי וכמה וכמה יותר גדול, זה פשוט לא הגיוני ומוזר. הנה לכם השוואה.

דארק, אני לא אוהב לקרוא מנגות! מה אתה אומר על האנימה?!
אני די עצבני על האנימה בהתחשב שהיא מחקה לגמריי ארק שלם, אחד שממש אהבתי במנגה. זה גורם לי די לא לאהוב את האנימה במיוחד. גם העונה הראשונה של האנימה עוברת בקצב איטי להחריד, והשלישית בקצב מהיר להחריד. אבל כן יש ייתרון לאנימה על פני המנגה. בעוד שהעונה הראשונה נורא איטית, היא כן מפרטת על המנגות שמאשירו וטאקאגי כתבו בהתחלה, פירוט שלא נראה במנגה. בנוסף לזה, הסוף של המנגה הסתיים עם זה שפשוט חסר אפילוג כלשהו, זה הסתיים נורא מוזר וריק. ההיתרון של האנימה זה שהיא הוסיפה כמה קטעים אחרי, ובדיוק את הקטעים המתבקשים שצריכים להיות. הפרצופים באנימה לא עובדים טוב כמו המנגה. אבל בסופו של דבר? האנימה של באקומאן כן עושה צדק למנגה בזכות התוספות האלה. אם אתם רוצים לראות את האנימה, אתם מוזמנים בהחלט, רק כדאי שתקראו את הארק החסר לכם שהאנימה השמיטה שנמצא בווליומים 16 ו17 במנגה.

~לסיכום~
בסופו של דבר, מעבר להביא נושא נורא מקורי שלא הרבה סדרות נגעו בו, בטח שלא בפירוט כזה גדול, באקומאן לא באמת סדרה טובה. הרומנטיקה של הזוג הראשי עלק נורא מטומטמת וממש לא אמינה. באקומאן בהחלט נותנת לכם את כל הידע שתצטרכו על עולם המנגה וזה ממש כיף לקרוא את זה, אך זה די מסתכם בזה.

לסדרה נוספת על חיוו של מנגקה, אם כי בצורה שונה, אתם מוזמנים לצפות בדרמה Yasuko to Kenji, שגם מבוססת על מנגה, אם כי המנגה גרועה במיוחד לעומת הדרמה הנהדרת.

4 תגובות:

  1. אני נורא אוהב סדרות על יצירה. בגלל זה ניסיתי לתת שני צ'אנסים לאנימה אבל לא הצלחתי לאהוב אותה. אחד הדברים שהפריעו לי היה ה"רומנטיקה" עלאק של הבחור הראשי והשניה, כפי שציינת שהייתה מגוכחת.

    סה"כ ביקורת סבבה, תמצטת את כל מה שהייתי צריך לדעת על מה שקורה בסדרה בלי שאצטרך לראות אותה. תודה :)

    השבמחק
  2. אחלה סיקור וביקורת.
    קודם כל, אני ראיתי רק את האנימה ( ונהנתי מאוד) ואני די מתכנן לחסוך כסף ולקנות את המנגה.
    למה זה נשמע לי כאילו אתה עצבני על המנגה?
    דבר ראשון, אין שם רגע משעמם. אין שם רגעי שיא או רגעים משעמים, תמיד אותה רמה כזאת ותמיד זה על רמה שאתה נהנה ורוצה להמשיך לצפות, אמנם לא כזאת שאתה מחכה בקוצר רוח לראות מה יקרה בפרק הבא, אבל בכללי הרמה היא טובה והיא יציבה ומהנה.
    הפירוט על עולם המנגה הוא מעולה, כאילו אפשר ללמוד משם כל כך הרבה דברים וזה כל כך אמיתי בהרבה מובנים ( ויש המון רפרנסים לדברים שונים בתוך הסדרה).
    הרומנטיקה היא חמודה כזאת, לא משהו להתלונן עליו. זה לא שזה מוגדר כז'אנר רומנטיקה וזה מה שיש פה וזה התוכן, הרומנטיקה זה ז'אנר צדדי ומוסף כזה, ככה שזה שהוא לא בדיוק רומנטי לא כזה מפריע כי הוא די שולי.
    הקטע עם הציור אמור להיות נקודה טובה שהציור השתפר והפרופורציה יותר הגיונית, לפחות ככה אני רואה את זה.
    אהבתי את המסע של מיהו בצד שלה, עם הקשיים שלה, זה היה נחמד לראות עוד דברים חוץ מהדרך של מאשירו ושוג'ין.
    אהה והיה את הדמות הבלתי נסבלת ההיא, נאוקי, הוא פשוט היה מעצבן, זאת הנקודה היחידה שדי היה בא לי להתלונן עליה XD
    ולא סיפרת על המנגקות הקולגות של אשירוגי מוטו, שהם גם היו מהנים וגם קצת מנוחה מאשירוגי והקריירה שלו. היה את הקטע עם האחוות מנגקות, שזה היה קטע שאהבתי. ובפן הקומי, היראמארו סנסיי הוא דמות אדירה, נורא נהנתי לראות אותו על המסך והוא היה מצחיק. היה גם את פקודה (נראלי, אני לא זוכר כבר) עם השיער הלבן, שהוא היה גם אחלה, היה את אאוקי שבהתחלה לא אהבתי אותה אבל כשהיא התחילה להשתנות היא הייתה די מרעננת ואת ניזומה אג'י שהיה מגניב רצח. אהבתי גם את העורך הראשון שלהם, ששחכתי את השם שלו אבל אני זוכר שיש לו פרצוץ תמנון אז ככה אני קורא לו, והשני, מיורה, היה סתם מציק. בכללי, הקאסט של הדמויות הנוספות במנגה למעט הראשיות הוא מעולה.
    בכללי מהרעיון של זה, באקומן מנצל את הפוטנציאל ברמה גבוהה, וכמעט כולם יוכלו ליהנות מהסדרה הזאת.
    אהה ויש משהו אחד שאני ממש ממש אוהב, הפתיח של CHOU HERO DENSETSU

    איכשהו אני כותב את זה ומגיע לסוף וקולט שהתגובה מלאה בדברים שאהבתי בזה
    טוב לא נורא.
    אנימה מעולה, סיקור מעולה

    השבמחק
    תשובות
    1. לעומתך אני אהיה חכם.
      זו מנגה על מנגות.
      מה יכול להיות לא טוב?
      ועוד שהיא מבוצעת בצורה מצוינת ומוסיפה אקטים אחרים.

      מחק
    2. קראת את התגובה שלי?
      התגובה מלאה בסיבות למה אני מת על האנימה הזאת...
      איך הגעת למסקנה שאני אומר משהו רע על האנימה/מנגה?

      מחק