יום רביעי, 27 בנובמבר 2013

קבא"ב נושא נובמבר - הצגת המדיום לאנשים חדשים


אז אחרי חודשיים, סוף סוף גם אנחנו בסויקה סאן מצטרפים לכתיבת נושאים של הקבא"ב - קואופרטיב בלוגי האנימה בישראל. אני נטלי, וזה הפוסט השני שלי לבד כאן בבלוג אחרי הפוסט על not simple.
מדיום האנימה נראה מאוד מוזר ופריקי מהצד, כשאנחנו מעריצי האנימה מתלהבים מ"הסדרות הסיניות המצוירות האלה" ומיפן, המדינה שמוכרת לרוב בתור מוקד אופנות ומנהגים מוזרים במיוחד. אז איך לגרום לאדם שכזה לראות את היופי שבעולם האנימה והמנגה? האם זה אפשרי לגרום לכל אחד להתלהב כמונו? כל זה ועוד מתחת לגזירה!


רוב חובבי האנימה נכנסים לתחום דרך כמה אנימות מיינסטרים, ורק אחרי זה מגלים וצופים בסדרות פחות פופולאריות ונכנסים עמוק יותר לתחום. אני לא ממש נכנסתי לדפוס הזה - ביום בהיר אחד בחטיבה חברה הראתה לי את האנימה Vampire Knight, ומאותו הרגע התמכרתי קשות לאנימות ועשיתי מרתונים של סדרות בזו אחר זו, גם פופולאריות וגם פחות. אני התאהבתי ממבט ראשון בתחום, אך זה כלל לא אומר שגם אחרים יחושו כך, ובחירה לא נכונה של אנימה ראשונה יכולה לגרום להם לסלוד עוד יותר מהמדיום.

אחת הסיבות שאנשים נרתעים מאנימה היא כי הם חושבים שזה "ילדותי" מאחר וזה מצוייר. לכן, אם אנחנו רוצים לגרום לאותו אדם להבין שאנימות הן רובן לא מיועדות לגיל הרך, עלינו להראות להם קודם כל אנימה יחסית בוגרת, למשל Death Note. זאת אנימה פופולארית במיוחד שנכנסה למיינסטרים, אך זה ממש לא אומר שהיא אינה איכותית ומעניינת. ככה הצופה יבין שאנימה הוא מדיום בידור איכותי שלאו דווקא מיועד לילדים בלבד.

ונמשיך לעוד אנימת שונן, הפעם - Fullmetal Alchemist Brotherhood. היא ארוכה ומלאה בלא מעט אקשן, וגם אהובה ע"י מתחילים וותיקים בתחום כאחד. אני צפיתי בה כשהייתי עוד די חדשה בתחום והיא עדיין אחת האנימות האהובות עליי, אז בשבילי לפחות יש בה איזון טוב בין עלילה, פעולה ויחסי דמויות. לכן, יש סיכוי גבוה שאותו חבר/קרוב משפחה שאתם רוצים להכניס לתחום האנימה יחבב או אף יאהב אותה.

ועכשיו נעבור לדמוגרפיה שונה, שוג'ו, עם האנימה Nana. אנימת רומנטיקה בוגרת (זה שהתוכן בוגר לא אומר שהמנגה המקורית לא התפרסמה במגזין שוג'ו~) ומלאה בדרמה שכנראה תתחבב על הצופות מהמין הנשי, ואולי גם על חלק מהצופים. רק כדאי לא להביא אותה לאנשים ציניים יתר על המידה, כי לפעמים כמויות המלודרמה קצת מוגזמות והם בהחלט לא יחבבו זאת.

אחרי 3 האנימות היחסית כבדות האלה, הגיע הזמן למשהו קליל יותר - קומדיה רומנטית, למשל Toradora. זאת היתה אנימה השנייה שראיתי ובזמנו נורא אהבתי אותה, אז אני מתארת לעצמי שיש בה קסם כלשהו למתחילים (אני עדיין מחבבת אותה, אגב). גם טורהדורה היא כבר אנימה קצת יותר אוטאקואית, מבוססת על לייט נובל ויש בה "טיפוסי" דמויות שרואים לא מעט במדיום. גם כאן צריך לחשוב פעמיים לפני שמביאים אותה לחברים הציניים.

Uchuu Kyoudai

עוד אנימה שלדעתי תתאים גם לאנשים שלא בהכרח יתחברו לתחום האנימה היא Uchuu Kyoudai, שאולם עדיין יוצאת, אבל כבר יש לה מעל ל-80 פרקים אז ייקח זמן להשלים עד הקצב השבועי. זאת אנימה מבוססת על מנגת סיינן שתוציא את חנון האסטרונומיה שבכולנו החוצה. ביפן יש לה רייטינגים גבוהים, ורוב הצופים בה הם אנשים שבדרך כלל לא רואים אנימה, אז היא בהחלט יכולה להתחבב על אדם חדש בתחום. היא תמשיך להיות משודרת עוד לפחות כשנה, אז אין באמת טעם לחכות עד שהיא תסתיים לדעתי ופשוט לעבור לצפייה שבועית בשלב כלשהו.

אני לא חושבת שכדאי לנסות להכניס צופים מתחילים למכה, אך אם אתם בכל זאת רוצים להסתכן או חושבים שזה יכול להצליח, הייתי ממליצה על Mobile Suit Gundam 00, שחוץ מקרבות בין המכות יש בה גם משחקים פוליטיים למיניהם, כך שיש מה לראות בה חוץ מקרבות המכה עצמם.

יש טעם גם בלנסות להכיר להם את אחד הז'אנרים היותר דומיננטיים באנימות כיום - חלק מהחיים. כאן אני דווקא אמליץ על אנימה לא ידועה במיוחד, אבל לדעתי יש לה פוטנציאל גם עם מתחילים: Sakamichi no Apollon. היא מתרחשת בסוף שנות ה-60 ביפן ומסתובבת סביב חייהם של כמה תלמידי תיכון וג'אז. אני אישית נורא נהנתי ממנה וגם למדתי לא מעט על התקופה על הדרך, והמוזיקה היתה תוספת לא רעה בכלל למשוואה.

והאנימה האחרונה שיש לדעתי טעם להראות לצופי אנימה מתחילים היא Chihayafuru - אנימה שמשלבת ספורט ייחודי (קארוטה, שהתברר כהרבה פחות משעמם משחשבתי) עם חיי ורגשות הדמויות ואהובה מאוד ע"י רבים, כולל אותי. מה שכן, המנגה עוד ממשיכה, אז העונה השנייה של הסדרה עוצרת באמצע העלילה עם סוף פתוח.

Fruits Basket

לגבי מנגה - לדעתי, כדאי להתחיל לקרוא אותן לפחות חודשיים אחרי שמתחילים לצפות באנימה, אחרת כל הקומיקס מימין לשמאל בשחור לבן פשוט ירגיש זר מדי. אגב, את Death Note אפשר להביא גם בתור מנגה (זאת היתה אחת המנגות הראשונות שלי, אגב). מצד השוג'ו, אפשר לתת לקרוא את Fruits Basket, שהאנימה שלה מכסה רק חלק קטן מהמנגה הנהדרת הזאת.

וכמה מילים על כל הדמוגרפיות שהזכרתי כאן - מגזיני מנגה ביפן מיועדים לדמוגרפיות מסויימות. שונן מיועד לנערים צעירים, שוג'ו לנערות צעירות, סיננן לגברים צעירים וג'וסיי לנשים צעירות. אנימות שמבוססות על מנגות "יורשות" את הדמוגרפיה שלהן, והיא בד"כ מופיעה ברשימת הז'אנרים שלה.

וכאן מסתיימת לה הרשימה שלי, שהיא לא גדולה במיוחד אבל די מגוונת. מה שכן, אל תצפו שאותו אדם אותו אתם מנסים להכניס לתחום בכלל יחבב את מדיום האנימה - מה לעשות, זה לא לכולם, ויש סיכוי די גבוה שהוא פשוט לא יתחבר לזה. [היפסטר] כן, זה מבאס, אבל לפחות בסופו של דבר תצאו ייחודיים יותר. [/היפסטר] בעיקרון לכל אחד יש אנימות אחרות שיתאים לו להתחיל מהן (לחשוב שזאת היתה VK שגרמה לי להיכנס בכלל לתחום...), אבל מאחר ואני לא מכירה את אותו אדם ספציפי שאתם חושבים עליו, זרקתי כמה רעיונות כלליים, ואתם מוזמנים למיין אותם ולהחליט מה מתאים ומה לא (ובטח גם להוסיף עוד כמה אנימות משלכם).

5 תגובות:

  1. היה נחמד מאוד לקרוא, תודה

    השבמחק
  2. אחלה כתבה.
    לדעתי, אחת הדרכים הטובות היום זה סרטים.
    הסרטים היפנים לא מגיעים לארץ. הבודדים שהצליחו להגיע הם סרטי ג'יבלי כמו "הטירה הנעה", "המסע המופלא", מונונוקי וכאלה. וכיום גם אנשים שלא מכירים את תחום האנימה/מנגה מכירים אותם. אלו פשוט קלאסיקות שעומדות באותה במה עם סרטי דיסני המצוירים של הילדות.
    ופה בדיוק העניין. כיום, אלו שלא בתחום המנגה/אנימה פשוט לא מכירים סרטים יפניים כי אלו לא מגיעים לארץ כבר שנים. ויש סרטים מעולים כדוגמת סרטיו של מאקוטו שינקאי (גן המילים, הילדים שרודפים אחרי כוכבים, מעבר לעננים המקום הבטוח וכו') וסרטיו של הוסודה מאמורו (ילדי הזאב, מלחמות הקיץ). סרטים שבקלות יכולים לחדור אליך פנימה.

    השבמחק
    תשובות
    1. לא ממש חשבתי על סרטים אלא דווקא על סדרות, אבל זה באמת רעיון לא רע. אני חושבת שסרטים כאלה אפשר גם חופשי להביא לאנשים שככל הנראה לא יתעניינו בסדרות אנימה, במיוחד את הסרטים של הוסודה מאמורו.

      מחק
    2. בדיוק.
      צריך לזכור גם שהמטרה זה לא להפוך אותם למכורים באופן קשה לתחום.
      אלא יותר כמו לפתוח אופקים ולהכיר צורה אחרת. וסרטי אנימה עושים את זה ממש טוב, לפעמים הם מעיין אנטיתזה לכל ה-"הפיי אנדינג" שאנחנו רואים בדיסני ובפיקסאר.
      והסרטים יכולים לגרום לאדם להתעניין עוד בדברים דומים ו/או טובים בין אם זה מאותו יוצר או לא. כך אפשר גם לפתוח אותם לכיוון אנימות מעניינות כמו אלו שהצעת למעלה.
      ושוב, לא צריך לגרום להם לראות כל דבר. אפילו פה ושם, את הדברים הממש ממש טובים. ויש מספיק כאלה מכל הסוגים ומכל המינים.

      מחק
  3. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק