יום שני, 24 ביולי 2017

Yakuza Zero- ביקורת



דרמת הפשע האיכותית חוזרת במשחק נוסף לפס4. הוא הפריקוול למשחק הראשון בסדרה, כך שכל אחד יוכל ליהנות מיצירת המופת הזאת. קדימה, יאקוזה זירו!





הסיפור עוקב אחרי שתי דמויות. האחת, הגיבור הראשי של כל הסדרה, קיריו קאזומה (Kiryu Kazuma), והשני, אחד האנטאגוניסטים של הסדרה, מאג'ימה גורו (Majima Goro). המשחק מעביר את סיפוריהם של השניים ב17 פרקים, כאשר הוא מחלק את הסדר בשני פרקים לקיריו, שני פרקים למאג'ימה, וכן הלאה עד שהסיפורים של השניים מתחברים.


בסיפורו של קיריו, אנחנו רואים אותו כחבר יאקוזה, אלא שבמהרה הוא מואשם ברצח שלא ביצע. קיריו מחליט לעזוב את היאקוזה לטובת חיים של אזרח מין השורה. אלא שכל זה לא הולך טוב במיוחד לקיריו, שכן שאר חברי היאקוזה במשפחת הפשע שקיריו היה בה מסרבים לקבל את זה, ומנסים להתנקש בקיריו.


בסיפורו של מאג'ימה לעומת זאת, הוא גורש מהיאקוזה שלוש שנים לפניי הסיפור של יאקוזה זירו, בעקבות האירועים שבו חברו סאיג'ימה טאיגה (Saejima Taiga) רצח 18 אנשים ונשלח לכלא. מאג'ימה מנהל מועדון אירוח ומנסה לחזור ליאקוזה בכל מחיר. זה עד שהוא מקבל את ההזדמנות שלו לחזור על ידי משימה פשוטה- להתנקש באישה עיוורת בשם מאקימורה מאקוטו (Makimura Makoto) שהולכת להיות דמות מרכזית להמשך המשחק. סיפורה של מאקוטו במהלך המשחק מקבל התייחסות רחבה במהלך המשחק, והיא ללא ספק דמות נהדרת. 


העלילה של יאקוזה זירו היא דרמת פשע רצינית ביותר, עם שלל טוויסטים, נבלים נהדרים ומורכבים, ודמויות ראשיות מדהימות. קיריו הוא אמנם דמות די מושלמת בהכל, הוא עשוי בצורה מדהימה ומספקת. למרות שיאקוזה זירו ניתן למשחק מבלי שאר המשחקים בסדרה, זירו כן נותן כמה רפרנסים לשאר המשחקים. ככה למשל סוואמורה יומי מהמשחק הראשון מאוזכרת, וסאיג'ימה טאיגה מהמשחק הרביעי גם מאוזכר כמה פעמים במהלך המשחק. עוד דבר שהמשחק מאזן את עצמו ממש טוב, זה שלמרות שהעלילת פשע רצינית ואפלה, המשחק מביא מגוון סייד קווסטים עם הומור לא רע בהם, שלא בהכרח קשורים בפשע. הסייד קווסטים נעים בין סיפורים שונים, כמו למשל ילדה שרוצה בובה מהארקייד, בחור שנעשה שפוט של החברה שלו, אישה שמחפשת את הבת שלה שנכנסה לכת מוזרה, צילום סרטים מוזרים, ועוד. מגוון הסייד קווסטים האלה עושה את יאקוזה זירו ללא רק למשחק על היאקוזה עצמה, אלא על יפן במכלול. וזה נהדר.


ללא ספק, המשחק מושלם בחלק העלילתי שלו שאני רק נמנע מלדבר על כל העלילה המדהימה של המשחק מחשש לספוילרים. רק קחו בחשבון, קאטסינס ביאקוזה זירו יכולים להימשך זמן רב, אך אני לא רואה את זה כדבר רע ביאקוזה זירו, שכן העלילה היא עלילת מופת ומרתקת לאורך כולה.




שזה נוגע לגיימפליי, יאקוזה זירו מאוד מגוון בו. מערכת הקרב שלו אמנם קצת יבשה, אך היא כוללת בה מרחב עצום של התקפות וגיוון. במהלך המשחק תשחקו את קיריו ומאג'ימה, שלכל אחד מהם שלושה סוגי גיימפליי שונים. אחד הדברים הנהדרים במערכת קרב של יאקוזה זירו זה השימוש בסביבה. קיריו ומאג'ימה מסוגלים להשתמש בחפצים רבים שמונחים להם בסביבת הקרב, שלרוב היא רחוב. אופניים, קונוסים, אגרטלים, אופנועים הם רק כמה מהחפצים שאפשר להשתמש בהם. גם חלק מהאויבים משתמשים בחפצים בעצמם, כמו חרבות, שוקרים, אקדחים ועוד, וכן, אפשר להשתמש בחפצים האלו גם. גם אפשר לתפוס את האויבים, ולמשוך אותם ולהשתמש בזירה עצמה. כמו למשל לזרוק אותם מהגשר אל הנהר, לדפוק את ראשם בקיר, או על משאית. זה מגניב, זה מקורי, וזה אף פעם לא משעמם. גם עם זה שלכל דמות יש שלושה סגנונות עם מרחב התקפות שתמשיכו לקבל עוד ועוד מהן במהלך המשחק, זה יוצא שמערכת הקרב אף פעם לא משעממת עם כל שילוב החפצים ומגוון ההתקפות. 




יאקוזה זירו אמנם הוא משחק עולם פתוח, אלא שהוא מאוד קטן ביחס למשחקים אחרים. אתם תשוטטו בשני איזורים- קאמארוצ'ו של טוקיו, וסוטונבורי של אוסאקה. לצורך השוואה, האיזורים האלה יותר קטנים מנוביגארד של וויצ'ר 3. למרות שהם קטנים, הם מלאים בכל מקום בדברים לעשות. במגוון רחב של מיני גיימז. באולינג, בייסבול, סנוקר, מא ג'ונג, שוגי, משחקי קצב של קאראוקה וריקוד הם רק חלק קטן מהמגוון הרחב של המשחקים. אפילו יש ארקייד שלם למשחקי ארקייד ישנים שהם בתוך המשחק עצמו. 


בנוסף, במהלך המשחק, מאג'ימה וקיריו מקבלים את היכולת לנהל עסקים. אצל קיריו מדובר בניהול נדל"ן, כאשר תקנו איזורים ברחבי קאמארוצ'ו, תשקיעו בהם את הכסף, ותקבלו עוד כסף. אצל קיריו זו דרך די קלה לקבל כסף, ודי נחמדה. אצל מאג'ימה זה איפה שהמערכת ניהול עסקים באמת נהדרת. אצל מאג'ימה תנהלו הוסט קלאב, על ידי אימון של מארחות (מה שנותן גם אלמנט קטן של דייטינג סים) וגם תעצבו אותן. ואז מגיעה המערכת הנהדרת של ניהול העסק. זה על ידי השגחה על המועדון, לתת ללקוחות את המארחות האהובות עליהם, ולענות לצורכיהם כמו לתת להם מגבות, שתייה, תפריט ועוד. למרות שמדובר במערכת די פשוטה, היא הייתה נהדרת לחלוטין והשקעתי בה הרבה מזמני במשחק.  




גרפית, יאקוזה זירו נראה לא רע בכלל. וזה בהתחשב שהוא במקור משחק פס3. הוא אמנם לא נראה יפה כמו שאר המשחקים הראילסטים לפס4 כגון אנצ'רטד 4, רייז אוף טומב ריידר, ו-וויצ'ר 3, אך הוא עושה עדיין עבודה לא רעה בכלל. המשחק כן מצטיין ממש בהבעות של הדמויות שמבוצעות מעולה. 


הדיבוב ביאקוזה זירו הוא בכלל ברמה גבוהה במיוחד. לא תמצאו מואה או קולות מציקים ביאקוזה זירו. קורודה טאקאיה שמדבב את קיריו עושה אותו מדהים. דיבוב מוצלח, אפל, רציני, מרשים, ובאדאס באותו הזמן. עבודה נהדרת. אני גם חייב לתת את הקרדיט לסאוואשירו מיוקי, שכן, זה לא מפתיע שמיוקי תדבב טוב. אך הביצוע שלה עם מאקוטו היא עבודה יוצאת מן הכלל, שמבטאת נהדר את הדמות המורכבת שלה. דבר קצת פחות טוב, זה שלא כל המשחק מדובב. זה קורה בעיקר בסייד קווסטים, אז זה מתקבל רוב הזמן.

אני גם חייב לציין את השירים המעולים של הקאראוקה שהם נהדרים. Judgement הפך לאחד השירים היותר האהובים עליי לאחרונה, ועשיתי כמה פעמים את הקאראוקה כדי להקשיב לשירים הנהדרים האלה. 

 


לסיכום, יאקוזה זירו הוא יצירת מופת. העלילה המורכבת שלו פשוט נפלאה (כבר אגיד לכם שהיא העלילה הכי טובה ממה ששיחקתי על הפס4). הגיימפליי לעומת זאת נהדר ומקורי, עם מגוון רחב של דברים לעשות בו. אם יש לכם פס4, פנקו את עצמכם ביצירת המופת הזאת.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה