יום שבת, 19 בדצמבר 2015

Steins; Gate – Funimation's DVD Review

סויקה נואש באופן טראגי לביקורות אנימה (לא קיבלתם ממני ביקורת אנימה מאז סטפמבר), אז קדימה, ביקורת על שטיינס, אלא שהפעם ביקורת על הDVD של פאמיניישן (כמו שעשינו על אוראן בזמנו). מה התוספות הלא רגילות לביקורת הזאת? דברים כמו דיבוב אנגלית, תוספות שהDVD מכיל, ועוד. שיש לי הזדמנות לעשות ביקורת על הגרסא החוקית, אני אעשה אותה, שכן אני תומך בתמיכה ביוצרים בדרך שאפשר.

גם הביקורת הזאת מתחברת לנו לא רע עכשיו, שכן שטיינס גייטס 0 יצא לא מזמן, ובעתיד תצא גם האנימה שלו. אז קדימה, שטיינס גייטס!



~עלילה ורקע~
העלילה בשטיינס גייטס מספרת על אוקאבה רינטארו (Okabe Rintaro), מדען מטורף שמסיבה כלשהי קורא לעצמו הווהיאן קיומה (Hououin Kyouma). לצידו יש את דארו (Daru), אוטאקו מחשבים שמן שהוא חברו הטוב של אוקאבה. וגם יש את שיינה מאיורי (Shiina Mayuri), חברת הילדות הדי חסרת תועלת של אוקאבה, שמכנה אותו "אוקארין". שם די קליט וטוב למען האמת. אז אוקאבה (או אוקארין. נקרא לו אוקארין כבר, יותר נוח), מנסה לחקור את העניין של מסע בזמן. בעוד שהאוניברסיטה שבה הוא לומד לא מאמינה בזה, אוקארין עדיין מאמין. גם לא עוזר לו במיוחד שהוא רואה את אחת תלמידות האוניברסיטה, מאקיסה קוריסו (Makise Kurisu) מתה כמה דקות לאחר שפגש אותה.

לאחר כמה עניינים, אוקארין מנסה דבר מה, לשלוח SMS לתוך המיקרוגל שלו בעודו מבשל שם בננה (פלאי הטכנולוגיה, לשלוח סמס למיקורגל). כמובן שמה שקורה זה שהבננה הופכת לדבר מגעיל ולא אכיל, אבל זה לא העניין. יום לאחר מכן, הוא רואה שמאקיסה קוריסו חזרה לחיים!

עם הזמן בסדרה מתגלה עניין המסע בזמן דרך המיקרוגל. קוריסו מצטרפת לחבורתם של אוקארין, מאיורי ודארו, ומתחילה ללמוד יחד איתם על המסע בזמן. הפרקים בסדרה כרגע עובדים על כל מיני ניסיונות של החבורה לחקור את המסע בזמן דרך המיקרוגל על ידי שליחת סמס מתאים לשינוי. למשל, רוקה- בן שנראה כמו בת שנמצא בקרבתו של החבורה של אוקארין, רוצה להפוך לבת והסדרה משנה כל מיני דברים בסגנון.


החקירה הזאת בסדרה ממש כיפית. היה כיף לראות איך הסדרה חוקרת את השימוש במיקרוגל ועושה את זה לממש ממש מעניין. גם הסדרה מכניסה את ג'ון טיטור (John Titor) לחלק מהעלילה שלה. ג'ון טיטור, אחד הטרולים הראשונים באינטרנט כנראה, שטען שהיה נוסע בזמן, אי שם בשנות ה2000. זה היה נהדר לראות איך הסדרה משתמשת בו כאמצעי מעניין לחלק מהעלילה שלה. אבל בערך פה, לאחר עידן החקירות שנגמר בערך בפרק 12 נגמרה לי ההתלהבות מהסדרה. כן, הסדרה עדיין ממש טובה גם אחרי זה, אבל היא די נוטשת את עניין המדע הבדיוני שעשוי טוב למותחן עם מדע בדיוני מחורטט מהאצבע לעומת המדע הבדיוני המעניין הקודם שעשוי בצורה טובה. למשל, היא די מכניסה מכונת זמן מ-שום מקום. בתור מותחן העלילה די טובה, אבל עם כל החירטוטי מדע בידיוני שברקע קשה לקחת את זה ברצינות. עדיין נהניתי מזה, מאוד, רק זה משהו שאני רואה צורך להעיר עליו.


~דמויות~
הדמויות בשטיינס גייטס לא טובות במיוחד. רובן נופלות לקלישאות קטנות של אנימה. קוריסו למשל, טסונדרה קלאסית. דארו- אוטאקו שמן ווירדו מטריד, ומאיורי לעומת זאת היא מואה חסרת תועלת לחלוטין (אבל תדאגו, אני ממש לא שונא אותה). גם שאר דמויות הרקע לא מעניינות במיוחד, כמו למשל רוקה, או פריס ניאן שהיא מטרידה למדיי. אבל מערכת היחסים של אוקארין וקוריסו די כיפית. כן, רוב הזמן היא נופלת לקלישאות שאוקארין יורד עליה בלי סוף וקורא לה בשלל שמות כמו "כריסטינה", "בתולה אמריקאית", ו"זומבי" ועוד שמות רבים אחרים, עדיין המערכת יחסים שלהם מתקדמת באופן טוב, וכן יש רומאנס.

לסדרה אין הרבה דמויות, והסדרה יודעת לנצל אותן באופן טוב, לתת לכל הדמויות את היחס המגיע להן, אבל זו גם אחת הבעיות שלי עם הסדרה. דמויות שלא היה להן באמת יחס עושות דברים בלי באמת קשר. אני לא ממש רוצה לספלייר, אבל יהיו כמה דמויות מהקאסט הגם ככה קטן של הסדרה שעושות דברים בלי בכלל רמז לזה. מרגיש די תמוה. עדיף שהיו מביאים דמויות חדשות בשביל זה, אבל לא, הסדרה מתעקשת להשתמש בדמויות שקיימות כבר מהפרק הראשון בשביל טוויסטים.

ולמרות הכל, אני לא שונא אף דמות כאן. אולי חוץ מפריס ניאן. סה"כ הדמויות עדיין ממש כיפיות. קוריסו למרות שהיא טסונדרה קלאסית, עדיין כיפית, וכך גם מאיורי עם הצליל הנחמד שהיא עושה כ"טוטו~רו~". אוקארין גם די נחמד. הדמויות אמנם לא הדמויות הכי טובות בעולם, הן עדיין דמויות שמעבירות את הסדרה טוב.



~ויזואלים ופסקול~
אין יותר מידי מה להגיד על הויזואלים של שטיינס. הם די נראים טוב, כן, אך גם לא משהו קיצוני ומיוחד. דווקא לעומת המקור של האנימה, הויזואל נובל שבה הויזואלים טובים באופן מיוחד, זוהי דווקא ירידה משמעותית למדיי. אני חושב שוויט פוקס היו צריכים להתאמץ טיפה יותר ולנסות לשמר משהו מסגנון המקור בדרך כלשהי. במוזיקת הרקע אין משהו בולט במיוחד גם.  הפתיחים של הסדרה הם מבין הפתיחים המוזרים ביותר שיצא לי לראות. הן מבחינת שיר והן מבחינת קליפ. הם לא משהו רע, וזה דווקא די מרענן, אך הם לא שירים שאני שומע בזמני הפנוי להנאה.

הדיבוב היפני די טוב. אוקארין קיבל את מיאנו מאמורו, מה שנראה כדי מתאים. יכול להיות שכן, זהו גם רפרנס ללייט מדת' נוט (כמה מוטיבים די דומים חולקים השניים, של שינוי העולם עם יכולת אקסקלוסיבית להם). שאר המדבבים גם עושים עבודה טובה, רק האמת ששני מדבבים כאן נפלו לסגנון שאני אישית לא אוהב אצלם. האנאזווה קאנה שמדבבת את מאיורי נופלת לסגנון המואה הגנרי שלה ולא הסגנון שבו היא באמת טובה, וכך גם סקי טומוקאזו שמדבב את דארו.


~ההוצאה של פאמיניישן~
הגענו לחלק שכאן הביקורת שלנו באמת שונה. ההוצאה הזאת של שטיינס גייטס היא אחת ההוצאות היותר גרועות שיצא לי לראות. הדיבוב האנגלי לא משהו, במיוחד במקרה של מאיורי שנשמעת רע, שלא לדבר על פריס ניאן שהיא אסון. אוקארין, דארו וקוריסו די בסדר.

גם איך שהפרקים בהוצאה לא מסודרים נוח. בכל פעם שנכנסים לפרק זה יעשה סרטון קצר של כמה שניות שהוא ממש מיותר.  תלונה ממש דבילית, כן, אבל קחו את זה בתור עובדה. הדבר שהכי מציק לי בהוצאה הזו זה שאם מסיבה כלשהי תחליטו לראות את הסדרה בדיבוב אנגלי עם כתוביות, תיחשפו למשהו מזעזע לחלוטין. הכתוביות לא באמת מייצגות את מה שנשמע בדיבוב האנגלי. רוח הדברים אותם דברים, אך משפטים מנוסחים אחרת לחלוטין ממה ששומעים בדיבוב. כתוצאה מכך, לעקוב אחרי הכתוביות בדיבוב אנגלית יוצר חוויה מציקה במיוחד, שפשוט כבר עדיף לצפות בדיבוב היפני וזהו, שכן גם ככה הדיבוב האנגלי לא משהו.

ולמה לעזאזל בכריכה של הקופסא של הDVD יש ספוילרים?! כן, אני צפיתי בסדרה כבר באינטרנט לפניי שקניתי אותה, אז זה לא מפריע לי במיוחד, אבל אני ממש מרחם על האנשים שקנו את הDVD בלי לצפות קודם ונחשפו לספוילרים רציניים מהכריכה בלבד. יופי מאנגה אנטרטימייט, כל הכבוד לכם...

התוספות לא משהו במיוחד. כן יש את הדברים הברורים שזה פתיחים וסיומות בלי קרדיטים. לא משהו במיוחד. הדבר היחיד שאולי שווה משהו אלו סרטונים שבהם המדבבים האנגליים צופים בסדרה ומגיבים את דעותיהם על הפרקים.

הסתרתי לכם את הספוילר הרציני

~לסיכום~
שטיינס גייטס סדרה טובה, אכן. היא אמנם לא סדרה מושלמת, וכן יש בה בעיות. המד"ב בחצי השני של הסדרה עובר לגדר בולשיט מוחלט. ולמרות הכל, הסדרה עדיין מהנה כמותחן בחצי השני. החלק הראשון שלה הוא זה שיותר אהבתי אבל במכלול עדיין מדובר בסדרה מעולה. הדמויות אמנם לא משהו במיוחד, אבל הן כן עושות את העבודה. האם הסדרה שווה קנייה? ללא ספק כן.  שטיינס גייטס באירופה זמינה גם לבלוריי וגם לDVD, אני אישית העדפתי לקנות את גרסאת הDVD עקב שהיא יותר זולה, וגם ככה הויזואלים בה לא צורחים "קנה את הבלוריי" כמו למשל בפייט זירו.


ועכשיו... מקומות לקנייה.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה