יום רביעי, 13 בנובמבר 2013

דוקו אנימנגה - מחלום למציאות

היי שמי סבי איזילוב, ידוע יותר כאן ובהרבה מקומות בכינוי שלי, Ame או ame_ sama, זהו הפוסט המלא הראשון שלי בבלוג. כתבתי את פוסט הפתיחה וגם הייתי מעורב בביקורות הראשוניות לעונת הסתיו הנוכחית אבל זהו הפוסט הראשון שאני כותב לגמרי בעצמי.

אני חובב אנימה, מנגה ומשחקים יפנים כבר למעלה מעשור, אם לדייק 10 שנים ו-3 חודשים בהתחשב בכך שההוכחה הכי ישנה שיש לי לכך שאני יושב וצופה בפרק של 'אלכימאי המתכת המלא' אי שם בקיץ 2003 צמוד עם מיליון אוקספורד ישן, עוצר את הפרק כל מילה שאני לא מבין וכותב על איזה דף, שאפשר להגיד ככה למדתי אנגלית הכי מהר וככה גם יצא לי לצפות בכמות די גדולה של אנימה.

טוב, מספיק לדבר על עצמי, נלך לפוסט, שקצת שונה ממה שראיתם עד כה בבלוג, הוא לא מביא ביקורות אנימה, מנגה או משחק אלא מציג מספר סרטים דוקומנטרים על האנשים שעומדים מאחורי הקלעים, מנגקות (יוצרי מנגה), במאיי אנימה וכ'ו, בנוסף, צורה נוספת שאפשר להעביר את חייהם או חלק מהעבודתם של אותם אנשים זה דרך דרמה שנהיה די נפוץ ביפן בשנים האחרונות לכן גם זה יקח חלק בפוסט, אז שנתחיל...?








אמנם אני לא נוהג לעשות כתבות, או פוסטים מסוג כזה שמתחיל מהסוף להתחלה אבל למה לא לנסות פעם? תמיד טוב להיות מקורי. אז ככה, נתחיל מאלו סרטים דוקומנטרים ודרמות שאנחנו אמורים לצפות להם בעתיד.

הייאו מיאזאקי (Hayao Miyazaki), נולד ב-1941, מנגקה, במאי, יוצר, מפיק ומה לא, אתם יותר מכירים אותו ביותר היוצר של הסרטים המדהימים של סטודיו ג'יבלי, 'המסע המופלא', 'הטירה הנעה של הוול', 'הנסיכה מונונוקי' (הסרט האהוב עליי מהסטודיו) וסרטים נוספים רבים שככל הנראה גדלתם עליהם. במילים אחרות אפשר לקרוא לו 'גאון', כישרון יוצא דופן אך גם לו ולכל אחד יש סוף, כלומר הוא עדיין חי אל תפחדו אבל הוא פורש ויוצא לגמלאות, בקיץ האחרון לאחר ששודר הסרט האחרון שלו בפסטיבל סרטים באיטליה הודיע מיאזאקי במסיבת העיתונים "הפעם אני רציני" והחליט לסיים את עבודתו כבמאי סרטי אנימה. הבמאיית מאמי סונדה, במאיית מפורסמת, החליטה לעשות סרט דוקומנטרי, עליו, על איסאו טאקאהאטה (Isao Takahata) שותפו של מיאזאקי להקמת סטודיו ג'יבלי ויוצר סרטים גם, בניהם הסרט המדהים והמרגש 'קבר הגחליליות' וגם על המפיק טושויו סוזוקי (Toshio Suzuki) שאפשר לראות אותו תמיד תמיד צמוד למיאזאקי, אין תמונה שהם לא ביחד. הסרט יעקוב אחר שלושתם במהלך הכנתם לסרטים החדשים שלהם, 'הרוח העולה' של מיאזאקי ו'סיפורה של הנסיכה קאגויה' של טאקאהאטה, כאשר הסרט כמובן יתן יותר פוקוס על מיאזאקי ופרישתו, כצפוי.

פרומו ראשוני לסרט. שמו של הסרט הוא 'ממלכת החלומות והטירוף' והוא עתיד לצאת בסתיו הנוכחי ביפן, סטודיו ג'יבלי הודיעו שהסרט יצא עם כתוביות בשלב מסוים אך עדיין לא ברור אם יצא לאינטרנט, מדיה ביתית או בקולנוע במספר מקומות בעולם.

----------------

אוסאמו טאזוקה (Osamu Tezuka) אתם יכולים לקרוא לו אלוהים, אבא, האיש והאגדה, האחד והיחיד, האדם שבזכותו אנחנו צופים כיום באנימה וקוראים מנגה. כיום אי אפשר ממש לעשות עליו סרט דוקומנטרי, הוא נפטר לפני שנים רבות, אבל אנשים שהכירו אותו, היו העוזרים שלו וצפו בו הרבה שעות ביום כאשר הוא מאייר מנגות חדשות ידעו די הרבה עליו. 2 מהאנשים האלו שבילו בסטודיו שלו שנים רבו כתבו עליו מנגה, מנגת המתארת איך הוא צייר את 'בלאק ג'ק' אחת העבודות המפורסמות שלו, מתוך למעלה מ-1000 עבודות אחרות שעשה. במרץ האחרון הוכרז שהמנגה תקבל אדפטציה - סרט דרמה, הסרט שודר בטלווזיה ביפן לפני כחודש ובכל רגע אמור לצאת כתוביות.


ערוץ NHK, שאפשר להשוואות אותו בערך לערוץ הראשון אצלנו בישראל, רק ששם הוא עוד עדיין עובד כמו שצריך, פעיל ואפילו עבר לHD, במסגרת הערוץ יש תוכנית שרצה כבר שנים המסקרת עבודות מקצועיות ומעניינות באופן מקיף ומעניין, במילים אחרות סרט דוקומנטרי באורך של שעה העוקב אחר אנשים מקצועים מכל הזוויות. לתוכנית כבר למעלה מ-100 פרקים וב-2 פרקים מיוחדים שלהם החליטו לסקר על עבודתם של שתי מנגקות, הראשון טאקהיקו אינואה (Takehiko Inoue) יוצר 'סלאם דאנק', 'וואגאבונד', 'מציאות' ועוד... ונאוקי אורוסאווה (Naoki Urasawa) יוצר 'ילדי המאה ה-20', 'פלוטו', 'מונסטר' ועוד....
בפרק העוסק בחיי היום יום של אינואה בתור מנגקה התרחש במשך שנה שלמה, המספר על הקשיים הנפשיים שיש לו, אינואה הוא כותב דגול, אשר נשאב בעצמו לעבודות שלו עד כדי כך שבשלבים מסוימים הוא נכנס לדיכאון בגלל מה שהוא כתב. הסרט מציג איך הוא מתגבר על הקשיים, מה עובר עליו ביום יום ואיך הוא אוהב להעביר את זמנו באולם כדורסל או בבתי קפה, בנוסף אנחנו מקבלים מבט על עברו ועל תחילת הקריירה שלו בתור מנגקה. שימו לב, הסרט מכיל ספוילרים לסדרה Vagabond לכן רצוי לצפות בו אם עברתם את פרק 275 במנגה.


הסרט באיכות נמוכה אך עם כתוביות, תהנו.
את שאר החלקים של הסרט וצפייה חיצונית אפשר לראות כאן:

הסרט השני במסגרת התוכנית עסק בנאוקי אורוסאווה, גאון היא מילה קטנה שמתארת אותו, כי הוא יותר מזה. היצירות שלו סחפו מליוני מעריצים שונים מכל רחבי העולם, המיסתורין הגאוני והמסקרן שלו מכרו מליוני עותקים בכל רחבי העולם וזה עוד לא נגמר. הסרט לוקח פוקוס גדול על עברו של אורוסאווה שהחל עם סדרת ספורט בכלל, שהצליחה המון ורצה במשך שנים רבות ואפילו קיבלה אנימה אך לא ממש השקיפה את יכולות הכתיבה שלו וגם לא ממש התאפשר לו עקב התנגדיות של העורך וחברת ההפצה עד שנים רבות לאחר מכן עם 'מונסטר', אורוסאווה הצליח לצאת מהמבוך והתסכול והציג לעולם את הכישרון העצום שלו. הסרט מכיל ספוילרים כבדים לסדרות 'מונסטר' ו-'ילדי המאה ה-20' רצוי לראות את הסרט אם קראתם אותם עד הסוף כבר.


הסרט, כמו הקודם, באיכות נמוכה ועם כתוביות.
את שאר החלקים של הסרט וצפייה חיצונית אפשר לראות כאן:


את חלקו האחרון של החלק הזה בפוסט אני מקדיש לדרמה, דרמה יפנית, מדהימה ומצוינת המתארת את סיפור חייו של מיזוקי שיגרו (Mizuki Shigeru), אדם אשר איבד את ידו במלחמת העולם השניה ונגד כל הסיכויים עבד בתור מנגקה והפך לאגדה לצידו של אוסאמו טאזוקה. הדרמה מספרת מנוקדת מבט של אשתו, מיזוקי נונואה, שכתבה במקור את הביוגרפיה שלה הנותנת יותר התרכזות בשיגורו מאשר בה בשלב מסוים לאחר שהתחתנו. הדרמה השתדלה להעביר את הסיפור בצורה הטובה ביותר עם השחקנים הטובים ביותר. אורכה כ-156 פרקים וכל פרק אורכו 15 דקות, ממליץ בחום לצפות לכל חובבי הדרמות היפנות, לכל אדם המעוניין באגדות הישנות של יפן, לראות איך בעצם מנגה ואפילו אנימה התנהלו בשנות ה-60 של המאה הקודמת ולהנות מסיפור משפחתי מרגש ומצוין החל מפגישתם כשהיו צעירים ועד שנות ה-50 לחייהם, חשוב לציין ששניהם זכו לחיים ארוכים ועדיין חיים כבר למעלה מגיל 90 במציאות.

הסדרה עלולה להכיל מעט ספוילרים לסדרות של שיגרו אך לא משהו שממש יהרוס להם את הצפייה בקריאה לסדרה, אלא להפך, אתם רק תרצו יותר לקרוא את זה.אה וכמובן איך שחכתי, שמה של הסדרה, Gegege no Nyobo, גוגל כבר יעזור לכם להגיע לפרקים.



מגיע לו הפוסט לסיכום... ממ, אפשר להגיד שרציתי עוד להרחיב אותו אבל לא מצאתי ממש על מה, לכן אקדיש את החלק המסכם שלו למשהו חשוב, הרבה מאוד סרטים, "דוקומנטרים" של אנשים, סטודויאים והפקות שעובדים על אנימה ומנגה אתם יכולים למצוא ברשת ובכלל ביוטיוב אבל הם לא ממש דוקומנטרים, הם יותר בדיחה. בהרבה מקרים סלבריטי/אדם לא קשור/אוטאקו רנדומלי/יוטיוב איידול פשוט מסקרים או הולכים לאותם מקומות ואנשים ומראיינים אותם או רואים מה הם עושים למשך כמה דקות/מקסימום שעה, מעבירים את זה בצורה הכי לא רצינית שיש, בבדיחות, קומדיה במקרים מסוימים בצורה מזלזלת שחבל שבכלל טרחו לעשות את זה, זה די מאכזב שאי אפשר ממש לראות באמת איך מתנהל חיי היום יום בעבודה שלהם צער לי שרוב הפוסט הלך על סרטים המתמקדים במנגקות ולא יותר על תחום האנימה, פשוט לא יצא לי לראות כאלו ובפועל התכנון היה רק על מנגקות פשוט נזכרתי באותו רגע שיש גם סרט על מיאזאקי בקרוב אז למה לא לשלב גם, אני מקווה שבעתיד יצא לאנשים יותר לראות על במאיים מפורסמים כמו מאקוטו שינקאי ('5 סניטימטר בשניה', 'גן המילים') או הוסודה מאמורו ('דיג'ימון: המלחמה שלנו', 'ילדי הזאב', 'מלחמות הקיץ') במקרה גם הבמאי האהוב עליי אבל מעבר לראיונות שנוספים לבלוריי של הסרטים לא ממש תראו יותר מזה אז נחזיק אצבעות לדברים רציניים יותר להם ולאחרים מעניינים לא פחות בעתיד. מקווה שנהנתם, אז עד הפעם הבאה, ביי D:

7 תגובות:

  1. מעניין ומסקרן.
    אכן בשנים האחרונות ישנה מגמה של עלייה בכל הקשור לסרטי דוקו ביפן על אנשים, ואפילו על יפן בין אם זה על המדינה, התרבות, האנשים וכו'. חלקם רציניים יותר, וחלקם פחות. בכ"ז ברובם אפשר לקבל מעט יותר מושג על הדברים ברמה היותר חיצונית של הדברים.
    .
    הדוקו על מייאזקי די עושה כותרות מפעם לפעם בתקופה האחרונה בעקבות סרטו האחרון וההודעה על פרישתו. חוץ מזה, הוא אחד האנשים הכי משפיעים אי פעם שהביאו הישגים ברמה אחרת לגמרי בתחום האנימה. באמת שאפו לבן אדם.

    אני אישית מקווה לראות יותר דוקו בסטייל של "מבט לעבודה" על אמנים אחרים, יצירות אחרות וכו', זה תמיד לוכד את תשומת ליבי העניינים הללו. אני מקווה שזה יתפתח יותר בהמשך.

    אחלה כתבה סבי(: מעשיר מאוד ומעניין!

    השבמחק
    תשובות
    1. אפרופו דוקומנטרי באנימה - פרק 5.5 של קיוסוגיגה מהעונה הנוכחית שאמור לעלות היום יהיה סוג של "דוקומנטרי" על אותו מקדש/אתר בעולמנו עליו קיוסוגיגה מושתת.
      יהיה מאוד מעניין לראות את זה.
      אמנם קיוסוגיגה זו סדרה בעלת 10 פרקים "תוכניים" בלבד. ועוד 3 פרקים "אוף טופיק" (פרק 00, פרק 5.5 ופרק 10.5) אבל זה כבר נחמד לראות את הניצנים האלה של הדוקו. אני מקווה שלא יאכזב. מהפריביו של שבוע שעבר וממה שהספקתי לעיין בינתיים, זה נראה חביב מאוד.

      מחק
  2. דווקא רוב השידורים של הערוץ הראשון הם ב-HD.

    השבמחק
  3. תודה עומר D:
    הפרק של קיוסוגיגה שיצא בלילה מסתבר אבל מתעכב כרגיל הוא מסוג הדברים הפחות דוקומנטריים כמו שציינתי בסוף הפוסט, המקומות יסוקרו על ידי מדובבות שכנראה גם יריצו בדיחות או יעירו הערות לא רצינות אז זה סתם פרק משעשע לקהל, לא משהו רציני. בעבר היה נפוץ לראות דברים רבים כאלו, למשל האיישילד 21 המדבבים הלכו למשחק פוטבול בטוקיו וכו׳...

    השבמחק
  4. אנונימי - אין לי ממיר בבית ככה שאני די מנותק מהטלוויזיה פעם אחרונה שראיתי הרגשתי שהשידור בשנות ב-80 עדיין... XD

    השבמחק
  5. חייב להגיד שעד עכשיו לא ממש התחברתי לפוסטים בבלוג הזה אבל הפוסט שלך הפתיע אותי לטובה.
    לא הספקתי לקרוא את כולו עדיין כי יחסית מאוחר אז אני לא יכול להגיב יותר מדי על התוכן(מעבר לעובדה שדווקא יצא לי לראות כמה וכמה קטעים דוקומנטרים על איך מכינים אנימה ממש, הרבה פעמים הם פשוט אקסטרא בבלוריי\דיוידי אגב) אבל החלטתי להגיב בכל מקרה כדי להגיד תודה על הפוסט.

    השבמחק
    תשובות
    1. אני מאוד שמח לשמוע, אשמח גם לשמוע דעתך לאחר שתסיים לקרוא D:

      מחק